Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lederfeedback Fælles ledermøde 10. marts 2008 Velkommen !

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lederfeedback Fælles ledermøde 10. marts 2008 Velkommen !"— Præsentationens transcript:

1 Lederfeedback Fælles ledermøde 10. marts 2008 Velkommen !

2 Det er i dag et vejr 3. Og de kom svævende i ring og rad.
Hun gik imellem dem og var så glad. Det er i dag et solskin uden mage! Og jeg har solskin nok til mange dage, og jeg må kysse hvert et lille blad. 4. Hun kyssede dem alle, hver især, hun bragte dem til den, hun havde kær. Min ven, her kommer jeg med hyacinter! Min ven, nu glemmer vi, at det var vinter! Det er i dag et vejr, et solskinsvejr! Tekst: Ludvig Holstein. Musik: Poul Schierbeck. 1. Det er i dag et vejr, et solskinsvejr! O, søde vår, så er du atter nær! Nu vil jeg glemme rent, at der var vinter, nu vil jeg gå og købe hyacinter og bringe dem til en som jeg har kær. 2. Hun købte af de hvide og de blå, hun købte af de smukkeste, hun så. Det er i dag et vejr! Og solen skinner! Og om mig svæver lutter lyse minder, dem ta´r jeg med til den, jeg tænker på.

3 Program - 10. marts 2008 13.00 Velkomst og indledning
13.10    Formål med lederfeedback             Spørgeramme -præsentation af endelig version             Guide til ledere - præsentation             Proces- og tidsplan præsenteres 14.15    SummeKaffePause i stående grupper 14.45    Afklarende spørgsmål og svar 15.30    Indlæg fra borgmesteren 16.00    Tak for i dag.

4 Lederfeedback Jammerbugt kommune - Styregruppe
Lotte Olsen, Cannerslundvejens Børnehave Elo Nielsen, Fjerritslev Skole Hjørdis Holmsgaard, Områdeleder ældreområdet Jens Ørtoft, Vej & Park Svend Åge Fog, Voksen-handicapchef Mogens Fransen, Personalechef/direktionen Jytte Rosenlund, Direktionen Dorthe Jønsson, Medarbejderrepræsentant udpeget af Hovedudvalget Michael Heath, Medarbejderrepræsentant udpeget af Hovedudvalget Dorthe S. Iversen, Medarbejderrepræsentant udpeget af Hovedudvalget Henrik Hartmann Jensen, Kommunaldirektør Noël Mignon, Udviklingschef Palle Hansen, Udviklingsafdelingen Jan Kjeldsmark, Mercuri Urval

5 Krav og forventninger til ledere i Jammerbugt kommune
Du påtager dig ansvaret for, at de politiske og administrative beslutninger føres ud i livet Du signaler retning og udvikler en lydhør samt forandringsparat organisation Du involverer medarbejderne, sætter fokus på personaleledelse og er i dialog med medarbejderne om deres udvikling og trivsel Du påtager dig ansvaret for faglig udvikling, økonomi, personale og bygninger m.m. Du og din nærmeste chef afklarer ledelsesrummet og sikrer gensidig sparring Du sikrer, at der er fokus på mål og resultater Du er forpligtet til at træffe de nødvendige beslutninger – også vanskelige og upopulære Du opfatter dig selv som en del af kommunens samlede ledelse Du sikrer, at din organisation tænker i helheder ser på ressourceanvendelsen i sin helhed og skaber sammenhæng for borgerne Du praktiserer ledelsesgrundlaget (værdierne) i det daglige arbejde

6 18 Temaer i ledelse 1. Du påtager dig ansvaret for at de politiske og administrative beslutninger føres ud i livet Tema A: Loyalitet overfor Jammerbugt Kommune Tema B: Give mening 2. Du signaler retning og udvikler en lydhør samt forandringsparat organisation Tema C: Går forrest Tema D: Forandringsparathed 3. Du involverer medarbejderne, sætter fokus på personaleledelse og er i dialog med medarbejderne om deres udvikling og trivsel Tema E: Dialog og involvering Tema F: Personaleledelse Tema G: Trivsel 4. Du påtager dig ansvaret for faglig udvikling, økonomi, personale og bygninger mm. Tema H: Faglig udvikling Tema I: Økonomi 5. Du og din nærmeste chef afklarer ledelsesrummet og sikrer gensidig sparring Tema J: Ledelsesrum

7 18 Temaer i Ledelse Du sikrer at der er fokus på mål og resultater
Tema K: Mål Tema L: Resultater Du er forpligtet til at træffe de nødvendige beslutninger – også vanskelige og upopulære Tema M: Beslutningskompetence Tema N: Mod og robusthed Du opfatter dig selv som en del af kommunens samlede ledelse Tema O: Helhed Du sikrer, at din organisation tænker i helheder, ser på ressource-anvendelsen i sin helhed og skaber sammenhæng for borgerne Tema P: Borger-/brugerperspektiv Du praktiserer ledelsesgrundlaget (værdierne) i det daglige arbejde Tema Q: Lederidentitet

8 Ledelsesforståelse i Jammerbugt Kommune
10 Krav og Forventninger 18 Temaer 36 udsagn/adfærd

9 Spørgerammen – 36 udsagn om lederadfærd
Tema: Loyalitet overfor Jammerbugt Kommune Min leder er loyal overfor de beslutninger, der træffes højere oppe i organisationen Min leder har fokus på at beslutninger gennemføres Min leder varetager kommunens overordnede interesser Tema: Give mening 4. Min leder er god til at forklare og begrunde beslutninger, der har betydning for mig 5. Min leder kan forklare det, der ikke umiddelbart giver mening for mig Tema: Går forrest 6. Min leder signalerer retning og går forrest 7. Min leder er idé- og initiativrig Tema: Forandringsparathed 8. Min leder er åben for nye ideer og metoder 9. Min leder går selv i spidsen for de forandringer, vi skal igennem

10 Spørgerammen – 36 udsagn om lederadfærd
Tema E: Dialog og involvering 10. Min leder inddrager mig i dialog og forhold, der vedrører mig og mine arbejdsopgaver 11. Min leder er klar til at drøfte mine ideer og synspunkter Tema F: Personaleledelse 12. Min leder er interesseret i mig og min situation 13. Min leder motiverer mig og får det bedste ud af mig og min arbejdskraft Tema G: Trivsel 14. Min leder bidrager til god stemning og trivsel på arbejdspladsen 15. Min leder bidrager til min arbejdsglæde og trivsel i Jobbet Tema H: Faglig udvikling 16. Min leder har fokus på at vi har høj faglig udvikling 17. Min leder er interesseret i og støtter min faglige og personlige udvikling Tema I: Økonomi 18. Min leder har fokus på, at vi holder os inden for budgettets rammer 19. Min leder sørger for, at vi udnytter ressourcerne effektivt

11 Spørgerammen – 36 udsagn om lederadfærd
Tema J: Ledelsesrum 20. Jeg oplever, at min leder ved hvad han/hun kan træffe beslutninger om Tema K: Mål 21. Min leder sætter klare mål for arbejdspladsen 22. Min leder sikrer, at jeg kender målene for mit arbejde Tema L: Resultater 23. Min leder er resultatorienteret og følger op på om vi når vores mål 24. Min leder følger op på og støtter mig i at jeg når mine mål 25. Min leder har fokus på at vi leverer resultater af god kvalitet Tema M: Beslutningskompetence 26. Min leder træffer beslutninger, når situationen kræver det 27. Min leder træffer meningsfulde og relevante beslutninger Tema N: Mod og robusthed 28. Min leder træffer de nødvendige beslutninger, også vanskelige og upopulære 29. Min leder er god til at håndtere konflikter og bøvl

12 Spørgerammen – 36 udsagn om lederadfærd
Tema: ”Systemets m/k” – slettet 30. Min leder optræder som en del af kommunens samlede ledelse – slettet Tema O: Helhed 30. Min leder har samlet set et godt overblik 31. Min leder tænker og handler i relevante helheder og sammenhænge Tema P: Borger-/brugerperspektiv 32. Min leder prioriterer borger-/brugerhensyn højt i sin ledelse 33. Min leder agerer ordentligt og serviceminded i forhold til borgere og brugere Tema Q: Lederidentitet 34. Der er sammenhæng mellem det min leder siger og gør 35. Jeg har lyst til at lade mig lede af min leder 36. Min leder er en god leder

13 Hvorfor Lederfeedback ?
Ledelse er vigtig God ledelse skaber attraktive arbejdspladser, gode processer og gode resultater. God ledelse er derfor vigtig for medarbejdere og borgere. Ledelse på dagsordenen Ledelse er et selvstændigt fag. Ledelse er en social proces, en relation mellem leder og medarbejder. Ledelse er en ’kontaktsport’. Fælles ledelsesbegreb i den nye kommune Fælles platform at lede på. Et fælles ledelsesbegreb understøtter udviklingen af ny fælles kulturer og værdier og tilpasser ledelsen til situationen og behovene på den enkelte arbejdsplads.

14 Hvad er Lederfeedback ? Lederfeedback er både Spørgeskema og dialog
Lederfeedback sætter lys på den lederadfærd, der følger af ”Krav og forventninger til ledere i Jammerbugt kommune” Ledelse er en kontaktsport – det er lederfeedback også Alle ledere kan noget, alle ledere kan blive bedre til noget i sin ledelse Udvikling i dialog Dialogværktøj til udvikling af lederen, ledelsesprocessen og arbejdspladsen

15 Hvordan Lederfeedback ?
Information på arbejdspladsen Spørgeskema udfyldes Refleksion over resultaterne Dialog om resultat af spørgeskema Udviklingsplan Udvikling Mange praktiske forhold er vigtige for en god proces og et godt resultat!!!

16 Hvordan informerer jeg medarbejderne
Du fortæller via ”Guide til ledere” og de 3 powerpoints / 3 OH, hvad det går ud på. Du sælger ideen til dem Du får hjælp af TR’eren, der bakker op op den gode ide Du fortæller hvorfor alle deltager

17 Tillidskvindens rolle som ambassadør for lederfeedback !
TR bakker op om projektet og lederens formidling heraf. TR står til rådighed for medarbejdere, der godt lige vil høre... TR hjælper med at forklare at Lederfeedback er bakket op af Hovedudvalget og hvordan det giver mening 4. TR formidler at det er en OK måde at få indflydelse på og hjælpe lederen med at skabe endnu bedre ledelsesprocesser og en endnu bedre arbejdsplads

18 Spørgeskemaet udfyldes – praktiske forhold
270 graders feedback Medarbejdere / underordnede ledere Chef Selvevaluering 2. Hvordan kommer spørgeskema ud ? pr. mail til adm. personale pr. mail til skolelærerne pr. brev til øvrige med IT-adgang på arbejdspladsen (med webadresse + kode) Alle dine medarbejdere svarer elektronisk, hvis det ikke er muligt / hensigtsmæssigt, kontakter du til Palle i udviklingsafdelingen. 4. Hvordan svares der på spørgeskemaet præstation vigtighed

19 Udviklingsafdelingens rolle
1. Hot-line service, 24 timer, hvis noget driller Palle, tlf / , mail: Er alles garanti for anonymitet/ingen svar tilgår ledere 3. Er parat til at hjælpe med alt / kan besvare (de fleste) spørgsmål!

20 Hvordan får jeg resultatet ?
Resultatet leveres til dig i grafisk form. For medarbejdergruppen:

21 Hvordan får jeg resultatet ?
Resultatet leveres til dig i grafisk form. For flere grupper:

22 Hvordan bruger jeg resultatet ?
Du gennemfører en dialog med dine medarbejdere med denne standarddagsorden: A. Lederen forklarer, hvad mødet handler om og spillereglerne for mødet. B. Lederen udleverer – og indsamler efterfølgende - resultatet af feedbacken til medarbejderne, og giver dem nogle minutter til at læse besvarelsen igennem. C. Medarbejderne får 10 – 15 min. til at drøfte det uden at lederen blander sig i drøftelsen. D. Lederen spørger ind til drøftelsen og til, hvordan hun/han har forstået besvarelsen, og der tages en dialog på baggrund af det. E. Lederen runder af og fortæller, hvad hun/han har fået ud af samtalen, og hvad der skal ske videre frem

23 TIDSPLAN Januar - marts: Arbejdsgruppe med repræsentanter fra Hovedudvalg og ledere planlægger lederfeedbackprojektet. 6. februar: Samtlige ledere, der skal modtage feedback, og Hoved-udvalget inviteres til fællesmøde, hvor baggrund og formål med lederfeedbackprojekt præsenteres, og forslag til spørgeskema samt tids- og handleplan drøftes. 10. marts: Samtlige ledere, der skal modtage feedback, og samtlige tillidsrepræsentanter inviteres til et fællesmøde, hvor endelig spørgeramme, tids- og handleplan og guide til lederfeedback præsenteres. Marts: Lederen på hver arbejdsplads er ansvarlig for at informere personalet om gennemførelsen af lederfeedbackprojektet. 31. marts april: Samtlige medarbejdere, lederen selv og lederens chef udfylder spørgeskemaet (elektronisk eller fysisk).

24 TIDSPLAN - FORTSAT 12. april - 2. maj: Resultatbearbejdning i form af tabeller og grafer for hver leder (udarbejdes af udviklingsafdelingen). Maj: Dialog på hver arbejdsplads mellem leder og dennes medarbejdere om resultaterne af lederfeedback. Primo juni: Lederen drøfter feedback resultat og den efterfølgende dialog med medarbejderne med egen chef. Juni: Lederen og chefen aftaler en individuel lederudviklingsplan for lederen. Juni: Samlede statistiske oversigter for hele kommunen udarbejdes og fremsendes til Økonomiudvalget/ byrådet og direktionen, ligesom en bredere offentliggørelse vil blive overvejet.

25 H J Æ L P ! Spørgsmål og assistance
Får du undervejs i forløbet spørgsmål til indholdet i guide, eller lederfeedbackforløbet i øvrigt bedes du kontakte udviklingskonsulent Palle Hansen, tlf / eller pr. mail: Får du brug for hjælp til at fortolke dine resultater efter den gennemførte spørgeskemaundersøgelse har du mulighed for at drøfte disse nærmere med din nærmeste overordnede chef.

26 SummeKaffePause drøftelser
Hvilke centrale spørgsmål rejser sig for den enkelte leder, der nu er ansvarlig for gennemførelse af lederfeedback processen på egen arbejdsplads som beskrevet ??? Tag en kop kaffe og stil dig hen under din fødselsdag. Find et sted og en måde at drøfte spørgsmålet med de der har fødselsdag samme månedsdag, som du. Bliv enige om det/de centrale spørgsmål, skriv det og læg det i hatten Tilbage på pladserne kl

27 Succeskriterier for lederfeedback
Jammerbugt Kommune iværksætter lederfeedback for at sikre følgende: Gode og relevante dialoger om ledelse og livet på den enkelte arbejdsplads 100 % deltagelse/involvering - også i lederfeedbacken Et konkret redskab til at udvikle ledelse og ledelsesprocessen på arbejdspladsen Tage den generelle ledelsestemperatur i hele kommunen og på sektorområder Bedre ledere og bedre ledelse At fremstå/være en virksomhed med attraktive arbejdspladser, der sætter fokus på god ledelse, fordi vi tror det fastholder og tiltrækker gode ledere og medarbejdere

28 Borgmesteren!

29 Udsyn Overblik Fart Dynamik Fremsynethed Luft under vingerne

30 Tak for i dag!


Download ppt "Lederfeedback Fælles ledermøde 10. marts 2008 Velkommen !"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google