Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sikkerhed og Brint. Brints karakteristika (gas) Sammenligner Brint med tilsvarende egenskaber for mere almindelige brændstoffer som benzin og naturgas.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sikkerhed og Brint. Brints karakteristika (gas) Sammenligner Brint med tilsvarende egenskaber for mere almindelige brændstoffer som benzin og naturgas."— Præsentationens transcript:

1 Sikkerhed og Brint

2 Brints karakteristika (gas) Sammenligner Brint med tilsvarende egenskaber for mere almindelige brændstoffer som benzin og naturgas. Brint er lettere end alle andre stoffer. Brint har ved rumtemperatur en meget lav densitet i forhold til luft og dermed stor opdrift. Brint diffunderer hurtigere gennem luft end andre gasformige brændsler. Brint er farveløs, lugtfri, smagsløs og umiddelbart ugiftig.

3 Sikkerhed og Brint Brints antændelsesområde dækker over meget store koncentrationsforskelle Brintflammen er usynlig i dagslys. Brints tænd energi er ved visse koncentrationer meget lav. Ved en koncentration på 15-45% ligger den på 10- 20% af benzins tændenergi.

4 Sikkerhed og Brint Brints flammehastighed er i visse koncentrationer højere end andre brændslers. Brints antændelsestemperatur er væsentlig højere end fx benzins. Brint er detonerbart over et stort koncentrationsområde, når det er indelukket

5 Sikkerhed og Brint BrintNaturgasPropanBenzin Opdrift (rel. Massefylde)0,070,551,524 Diffusion (cm2/s)0,610,160,10,05 Nedre t æ ndgr æ nse (% i luft)4421 Selvant æ ndingstemperatur520 °C630 °C450 °C230 °C Min. t æ ndenergi (mJ)0,020,290,30,24 Detonationsgr æ nse (% luft)13-186,33,11,1 Flammehastighed (m/s)2,70,370,470,3

6 Sikkerhed og Brint Når man skal vurdere risikoen for antændelse ved lækager, er det først og fremmest opdrift diffusion nedre tænd grænse Tænd energi der betyder noget. For de tre førstnævnte parametres vedkommende kan dette illustreres således.

7 Sikkerhed og Brint Illustration af antændelsesrisiko. Afbildning af opdrift, diffusion og nedre tænd grænse. De største værdier er mest sikre, dvs. mht. disse parametre er brint mest sikkert!!

8 Sikkerhed og Brint Brints tænd energi varierer usædvanlig meget som funktion af koncentrationen. Ved lave og høje koncentrationer er den på niveau med de øvrige brændsler til køretøjer såsom benzin og naturgas, Men i det mellemliggende område falder tænd energien op til en faktor 100.

9 Sikkerhed og Brint Erfaringer viser, at der sker antændelse af brint i 80% af de registrerede driftsuheld, og størstedelen medfører eksplosion, dvs. en deflagration, der det mest almindelige, foregår flammeudbredelsen med under lydens hastighed og maks. tryk er 8-9 bar. en detonation sker udbredelsen over lydhastighed og maks. tryk kan være op til cirka 20 bar. Detonationen er væsentlig mere ødelæggende end deflagration. Dette indikerer, at brints lave tænd grænse i et stort koncentrations- område i praksis medfører en øget risiko for antændelse, til trods for at de øvrige betydende parametre indikerer det modsatte.

10 Sikkerhed og Brint Tænd energi som funktion af brint/metanandel i luft

11 Sikkerhed og Brint Når man skal vurdere risikoen for detonation, er det først og fremmest Nedre detonationsgrænse Opdrift Diffusion Flammehastighed, der betyder noget. Disse størrelser kan ligeledes illustreres med en polygon i et koordinatsystem, hvor de sikreste værdier er de største. Derfor er der afbildet den inverse flammehastighed.

12 Sikkerhed og Brint

13 Illustration af detoneringsrisiko for forskellige brændsler. Det ses, at brint har mindst sandsynlighed for at nå en detonerbar gassky. Såfremt en eksplosion opstår, er der dog størst sandsynlighed for, at en brintsky overgår fra deflagration til detonation.

14 Sikkerhed og Brint Ved en sammenligning af brændslerne naturgas, propan, brint og benzin, når man overraskende frem til, at brint mht. detonation er mere sikker end benzin og propan og naturgas Omkring risiko for antændelse af udslip vurderes brint samlet set at være mindre sikkert, når der er tale om større udslip på grund af den lave tænd energi i et stort område. Når der er tale små, langsomt sivende utætheder, vurderes brint at være mere sikkert end de øvrige brændsler på grund af brints opdrifts- og diffusionsegenskaber. Forudsat at der altid er en passende ventilation

15 Sikkerhed og Brint Positive faktorer for sikkerheden under realistiske drifts- og uheldsforhold er brints stærke opdrifts- og spredningsegenskaber, relativt høje tænd grænse og detonationsgrænse. De negative faktorer for sikkerheden lav tænd energi, stort antændelsesområde, høj flammehastighed og detonationsvillighed vurderes i gennemtænkte uheldsscenarier for mere eller mindre betydende.

16 Sikkerhed og Brint Basale sikkerhedsforhold - Forebyggelse af lækager Alle systemkomponenter bør udformes, så lækagemuligheder reduceres. Dette kan bl.a. ske ved: Korrekt materialevalg. Metaller med lavt smeltepunkt eller plast og elastomerer bør så vidt muligt undgås i brændstofsystemet, da de ved brand hurtigt bliver defekte og forøger udslip. Tætte samlinger, dvs. gevindsamlinger og almindelige slangesamlinger er uheldige. Største sikkerhed mod utætheder opnås via svejste eller ”hård”-loddede samlinger. Ventiltyper bør vælges med høj tæthed i lukket tilstand og lille mulighed for pakningssvigt. Pakningsløse ventiler bør overvejes.

17 Sikkerhed og Brint Detektering af brintlækager Brint er så vidt vides hidtil aldrig forsynet med et lignende sporstof, idet stoffets indhold af svovl ville deaktivere de katalytiske dele af brændselscellen. Derfor bør brintdetektorer overvejes anvendt i Detektorerne kan kobles til alarmer, og evt. åbning af vinduer eller aktivering af ventilation.

18 Sikkerhed og Brint Brændselscelle Lækagedetektering i brændselscellestakken kan advare om kritisk forøgelse af de småhuller, der ofte findes i de enkelte membraner. Det kan fx ske i form af temperaturovervågning hen over cellestakken. (Større huller vil føre til en temperaturstigning grundet lokal forbrænding af brint). Herved er der mulighed for at bypasse defekte dele af stakken uden nedlukning, samtidig med at en risikabel situation kan forhindres i at udvikles.

19 Sikkerhed og Brint Detektering af brintudslip Som tidligere nævnt kan man hverken se eller lugte brint. Tilsætning af odorant, som til naturgas er udelukket, såfremt brint anvendes i brændselsceller. Man kan heller ikke se brint brænde i dagslys. Derfor bør der fortages løbende brintdetektering i risikoområder. Brintdetekteringssystemet bør være hurtigt virkende. Det betyder bl.a., at der bør placeres flere detektorer på anlægget, ud fra hvor lækager mest sandsynligt vil opstå.

20 Sikkerhed og Brint Den amerikanske standard 29 CFR1910.146 Foreskriver, at der skal være alarm ved 20% af nedre tænd grænse svarende til 0,8 %-vol. brint i luften. Detektorerne bør jævnligt kalibreres.

21 Sikkerhed og Brint Brintudslip Man skelner mellem små lækager og store lækager. Små lækager defineres, som lækager, der umiddelbart vurderes som uskadelige. Der bør dog på forhånd ligge fastlagte procedurer for afhjælpning. Større lækager kræver tiltag som: afbrydelse af brinttilførslen evakuering af området tilkaldelse af brandvæsen Hvis fx en gasbeholder lækker, bør man ikke forsøge tætning; men i stedet om muligt flytte beholderen ud i det fri, hvor den tømmes før afhjælpning af utætheder forsøges.

22 Sikkerhed og Brint Brandslukning En brintbrand bør normalt ikke forsøges slukket, før brinttilførslen er stoppet, der er nemlig stor fare for genantændelse eller eksplosion. Vand, CO2 eller pulverslukkere kan bruges. Pulverslukkere har den fordel, at de gør flammerne mere synlige. Brand i en brintbeholder bør kun forsøges slukket, såfremt den er placeret i et åbent eller stærkt ventileret område uden potentielle antændelseskilder. Normalt bør man ikke forsøge at flytte en brændende cylinder, men alene nedkøle omgivelserne med vand.

23 Sikkerhed og Brint ATEX står for ”Atmosphére Explosibles” ATEX – direktivet er lavet for at ensrette reglerne for udstyr og arbejde i eksplosionsfarlige områder i EU. Overholdelse af ATEX - direktivet medvirker til at minimere risikoen for ulykker. Alt skal kort og godt være gnistfrit. Det gælder mekanisk udstyr Elektrisk udstyr værktøj til brug i disse områder. Skal være retningslinier for zoneklassifikation af områder med eksplosionsfare med henblik på at begrænse faren for antændelse

24 Sikkerhed og Brint Sikkerhedsdatablad www.kig-as.dk/data/archive/Hydrogen.pdf www.dk.airliquide.com/file/otherelement/pj/hydr ogen_20071123_dk19432.pdfwww.dk.airliquide.com/file/otherelement/pj/hydr ogen_20071123_dk19432.pdf


Download ppt "Sikkerhed og Brint. Brints karakteristika (gas) Sammenligner Brint med tilsvarende egenskaber for mere almindelige brændstoffer som benzin og naturgas."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google