Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undersøgelse af matchgruppe 4 og 5 i Beskæftigelsesregion Midtjylland.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undersøgelse af matchgruppe 4 og 5 i Beskæftigelsesregion Midtjylland."— Præsentationens transcript:

1 Undersøgelse af matchgruppe 4 og 5 i Beskæftigelsesregion Midtjylland

2 3 Kvalitativ metode Interview med sagsbehandlere, jobkonsulenter og ledelse Interview med 50 ledige Interview med medarbejdere i felten (tilbud) Fokusgruppe- drøftelser med ledige Tilgange Indsats Organisering Matchning Kvalitativ Borgerprofil

3 4 Borgerprofil Interview med sagsbehandlere, jobkonsulenter og ledelse Interview med 50 ledige Interview med medarbejdere i felten (tilbud) Fokusgruppe- drøftelser med ledige Tilgange Indsats Organisering Matchning Kvalitativ Borgerprofil

4 5 Borgerprofil – særlige barrierer i forhold til arbejdsmarkedet –Fysiske barrierer –Psykiske barrierer –Barsels- og familierelaterede problemer –Indlæringsvanskeligheder/manglende uddannelse –Alkohol- eller stofmisbrug

5 6 Borgerprofil – fysiske barrierer Barrierer: –Medfødt eller opstået sygdom - funktionsnedsættelse –Sekundære barrierer: psykiske barrierer Ressourcer/kompetencer –Erfaring fra arbejdsmarkedet –Godt netværk –Forslag til jobområder, hvor der kan tages hensyn Motivation: –Ønsker job –Økonomi, plads i samfundet, uafhængighed af jobcentret Særligt for borgere med ikke-vestlig herkomst –Mænd: krigsskader, Kvinder: dårlig form/graviditetsskader –Sekundære barrierer: psykiske, barsel/familie, sprog –Ingen erfaring fra det danske arbejdsmarked –Husholdning og børnepasning er kvindens ansvar

6 7 Borgerprofil – psykiske barrierer Barrierer: –Uspecificerede/diagnosticerede psykiske barrierer: depression, personlighedsforstyrrelser, angst, PTSD, social fobi, ADHD –Sekundære barrierer: fysiske følgelidelser –Stor gruppe unge, der dropper ud af uddannelse Ressourcer/kompetencer: –Akademiske/kreative/IT kompetencer –Bevidsthed om muligheder og begrænsninger Motivation: –Ønsker uddannelse/job –Selvbestemmelse, “have noget at stå op til” Særlig for borgere med ikke-vestlig herkomst –Mænd: PTSD –Kan ikke se egne ressourcer, ønsker førtidspension

7 8 Borgerprofil – barsels- og familierelaterede problemstillinger Barrierer: –Enlig forsørger, svagt socialt netværk –Manglende uddannelse pga barsel –Sekundære barrierer: fysiske/psykiske Ressourcer/kompetencer: –Erfaring som mor –Erfaring med arbejde i omsorgssektoren Motivation: –Ønsker job med gode arbejdstider –Økonomi, rollemodel for børn Særligt for borgere med ikke-vestlig herkomst: –Mange barselsperioder –Husholdning og børnepasning er kvindens ansvar –Mangler danskkundskaber

8 9 Borgerprofil – indlæringsvanskeligheder/ manglende uddannelse Barrierer: –Ordblindhed, nederlag i skolen –Indlæringsvanskeligheder som følge af fysiske/psykiske barrierer –Manglende uddannelse er et problem efter fyringer Ressourcer/kompetencer: –Flere påbegyndt uddannelsesforløb –Planer for uddannelse og job Motivation: –Ønsker job –Økonomi, ansvar for eget liv, anerkendelse Særligt for borgere med ikke-vestlig herkomst: –Manglende danskkundskaber - lavt uddannelsesniveau –Sprogskole

9 10 Borgerprofil – Alkohol- eller stofmisbrug Barrierer: –Afhængighed af alkohol eller stoffer –Unge, der dropper ud af uddannelse –Psykiske/fysiske barrierer som følge af misbrug Ressourcer/kompetencer: –Arbejds- og uddannelseserfaring –Bevidsthed om muligheder og begrænsninger Motivation: –Ønsker job –Kontakt med andre mennesker

10 11 Matchning Interview med sagsbehandlere, jobkonsulenter og ledelse Interview med 50 ledige Interview med medarbejdere i felten (tilbud) Fokusgruppe- drøftelser med ledige Tilgange Indsats Organisering Matchning Kvalitativ Borgerprofil

11 12 Tilgange, indsats og organisering Interview med sagsbehandlere, jobkonsulenter og ledelse Interview med 50 ledige Interview med medarbejdere i felten (tilbud) Fokusgruppe- drøftelser med ledige Tilgange Indsats Organisering Matchning Kvalitativ Borgerprofil

12 13 Kommunale Projekter Jobindsats Sagsbehandling Afprøvning / Jobværksted Andre aktører Job- konsulenter Parallel indsats Evt. understøttende aktiviteter: Økonomirådgivning Kost og motion Genoptræning Misbrugsbehandling Psykiatrisk behandling Særlig uddannelsesstøtte Privatlivsstøtte Transport Børnepasning Særlige kontaktpersoner Private og offentlige virksomheder Individuelle og gruppevise forløb Evt. med støttefunktion (mentor, jobguide, andet) Uddannelsesinst.

13 14 Jobrettet visitering af matchgruppe 4-5 Sagsbehandleren: hvad skal jeg gøre? - Forudgående forløb (tung sag?) - Sociale problemstillinger (snitflade problematikker) - Borgernes barrierer - Borgernes ressourcer / motivation - Kan have svært ved at se borgeren på en virksomhed - Har begrænset tid til selv at gøre noget og sætte støtteaktiviteter i værk - X antal tilbud / valgmuligheder (Århus mange, Hedensted få) - Kan have svært ved at se formålet med sanktionering - Kan være bekymret for at visitere til tilbud, som ikke har en socialfaglig- eller behandlertilgang

14 15 Kommunale afprøvningssteder / værksteder Cykelværksted, genbrug, systue, samleproduktion, planteskole, køkken, kantine Medarbejderfokus: Manglende motivation, mødestabilitet, arbejdsevne, selvtillid, afklaring (klargøring) De ledige: - Sammenblanding af målgrupper - Sammenblanding af motiverede og ikke motiverede - Ikke altid mål med deltagelse - Kan være mistillid til motiverede ledige med skavanker - Opbevaring, trygt og godt sted at være, gode arbejdstider - Bliver brugt til borgere, som man ikke har andre tilbud til - Afhængig af deltagere (produktion) Overgange: Kunne være base, når ledige falder fra virksomhedspraktik, indtil nyt sted findes

15 16 Kommunale projekter - korte og lange forløb Overordnet fokus: metodeudvikling Fokus korte forløb: Kompetencer/CV, jobsøgning, motivation, afklaring Fokus lange forløb: Empowerment (selvudvikling), adfærd, accept, eksponering, afklaring, håndholdt indsats Eks. ’Ny Chance’, Herning Kommune (14-15 uger) Jobsøgning og kognitiv adfærdsterapi De ledige: - Er målrettet mod virksomheder - Tid til at finde sig selv, evt. gå i behandling eller retten

16 17 Jobkonsulenter Overordnet fokus: Virksomheder Fokus: den lediges ressourcer, mødestabilitet, progression. Individuelle og gruppevise forløb på virksomheder De ledige: - Der skal være et mål med forløbet (evt. fremtidig ansættelse) - Der skal være valgmuligheder - Evt. støtte skal medtænkes Jobkonsulenter: - Vil gerne håndholdt indsats - Vil gerne efterværn f.eks. ved ansættelse - Praktik fortrinsvis på private virksomheder

17 18 Særlige kontaktpersoner Eks. Ungeteam i Hedensted Kan også være jobguides, onkler, bostøtter Fokus: Håndholdt indsats - skræddersyet til den enkelte - Arbejder på tværs af faggrupper og afdelinger - Kan både være kort- og langsigtet (empowerment) - Får et meget personligt forhold til den ledige - Kan fungere som efterværn De ledige: - Godt med en fast kontaktperson, som - kan koordinere mellem afdelinger / myndigheder - man har tillid til og som udviser respekt - man altid kan ringe til

18 19 Andre aktører Daghøjskoler (eks. ’Kvindeliv’) – blanding af målgrupper Fokus: Personlig udvikling Specialskoler (eks. Fobiskolen) – specialisering i målgrupper Fokus: Selvudvikling, ændring af tilstand/ accept, eksponering Jobvejledning (eks. Ramsdal) Fokus: Kompetencer/CV, Jobsøgning Voksenundervisning (eks. AOF, VUC) Fokus: Opkvalificering Frivillige organisationer Aktivering i genbrug (pendant kommunale værksteder) eller Arbejdet med sociale problematikker (misbrug, angst etc.) i selvhjælpsgrupper, væresteder (eks. Blå Kors)

19 20 Virksomheder (private og offentlige) Afprøvning, praktik, jobtræning - Individuelt eller gruppevis (virksomhedscentre) Løntilskud, fleksjob, (’skånejob’), ordinært job Evt. med støttefunktion (mentor, jobguide, andet) eller andre understøttende foranstaltninger De ledige: - Vil ikke udnyttes som gratis arbejdskraft - Der skal være et mål med et forløb - Vil respekteres som kollega - Arbejdstider - Progression i eget tempo (dilemma mellem kort og lang praktik) - (For nogle) mindst mulig kommune

20 21 Uddannelsesinstitutioner Ordinære forløb evt. med støttefunktion (fx EGU/VUC) Særlige forløb (ordblindeskole) Forforløb (fx SOSU) Sprogundervisning og kurser som en del af et kombinationsforløb på en virksomhed

21 22 Opsamling Tilgange Indsats Organisering Matchning Kvalitativ Borgerprofil Er indsatsen tilstrækkelig i forhold til de barrierer borgeren og sagsbehandleren er blevet enige om? Hvordan hænger jobcentrets tilgang, indsats og organisering sammen med borgernes profiler?

22 Sagsbehandler ◄►Borger Matchning, ressourceprofil (borgerprofil) 23 Flerstrenget jobindsats Private og offentlige virksomhederUddannelsesinst. - Individuelle og gruppevise forløb - Evt. mentor PARALLELINDSATSPARALLELINDSATS Særlige kontaktpersoner, projektmedarbejdere Jobkonsulenter, uddannelsesvejledere Andre aktører

23 24 Cafédebat Der udnævnes en tovholder ved hvert bord Tovholderen skal efterfølgende redegøre for hvad der er kommet ud af diskussionen Kolleger fra samme kommune bedes sprede sig

24 25 Spørgsmålsark A Hvordan anvender I matchkategorierne til at styre indsatsen for målgruppen? Er matchkategorierne et relevant arbejdsredskab til at styre indsatsen for målgruppen? Hvad er fordelene og hvad er ulemperne ved arbejdsredskabet? Hvordan kan I i højere grad udveksle af erfaringer om indsatsen for målgruppen? Hvordan kan I øge en særlig udveksling/erfaringsdeling omkring borgere med ikke-vestlig herkomst i matchgruppe 4 og 5? Hvordan kan Beskæftigelsesregion Midtjylland understøtte indsatsen?

25 26 Spørgsmålsark B Hvilke organisatoriske og metodemæssige forandringer foregår der i jeres indsats? Hvordan hænger jobcentrets tilgang, indsats og organisering sammen med borgernes profiler? Hvordan spredes viden om hvad der virker og hvilke konkrete redskaber der anvendes? Hvordan kan I lave netværksdannelse eller mere formaliseret erfaringsudveksling? Hvordan kan Beskæftigelsesregion Midtjylland understøtte indsatsen?


Download ppt "Undersøgelse af matchgruppe 4 og 5 i Beskæftigelsesregion Midtjylland."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google