Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KOLLEKTIV VEJLEDNING - fra information til refleksion Vejledningsreformen  vi må gøre noget andet! Erfaringer og praksis i UU Silkeborg - elever - forældre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KOLLEKTIV VEJLEDNING - fra information til refleksion Vejledningsreformen  vi må gøre noget andet! Erfaringer og praksis i UU Silkeborg - elever - forældre."— Præsentationens transcript:

1 KOLLEKTIV VEJLEDNING - fra information til refleksion Vejledningsreformen  vi må gøre noget andet! Erfaringer og praksis i UU Silkeborg - elever - forældre

2 BILL LAW 4. FORSTÅ8. Forudse konsekvenser 7. Udvikle forklaringer 3. FOKUSERE6. Indtage personligt standpunkt 5. Behandle synspunkter 2. FILTRERE4. Anvende begreber 3. Foretage sammenligninger 1. OPFATTE2. Sammenkæde rækkefølge 1. Indsamle information

3

4 4 værksteder: Resursejagt/kend dig selv Erhvervsuddannelser De gymnasiale uddannelser Lego Education Mål: Kvalificere et kommende uddannelsesvalg.

5 Kend dig selv /Resursejagt

6 Ressourcer kan være både bevidste og ubevidste

7 Eksempler på ressourcer Afslappet Aktiv Alsidig Alvorlig Ambitiøs Ansvarsbevidst Arbejdsom Argumenterende Begavet Blid Boglig Detaljeret Direkte Dominerende Dramatisk Dygtig Effektiv Eksperimenterende Energisk Engageret Eventyrlysten Fantasifuld Fingernem Fornuftig Forsigtig Følsom Gavmild Glad Grundig Handlekraftig Hensynsfuld Hjælpsom Humoristisk Hurtigopfattende Idérig Impulsiv Indlevende Informerende Initiativrig Ivrig Klog Kommunikerende Kompetent Kontaktskabende Kontant Kreativ Kærlig Lattermild Legende Logisk Lyttende Lærenem Moden Modig Motiveret Musikalsk Munter Målrettet Nysgerrig Omhyggelig Omsorgsfuld Omstillingsparat Opfindsom Opsøgende Optimistisk Ordentlig Overblik Positiv Praktisk Pålidelig Realistisk Ressourcestærk Retfærdig Rolig Samarbejdende Samvittighedsfuld Selvsikker Selvstændig Sikker Sjov Smilende Social Sporty Sproglig Stabil Struktureret Stræbsom Stædig Stærk Talentfuld Teknisk Tillidsskabende Tolerant Trofast Troværdig Tålmodig Tænkende Udholdende Vedholdende Velorienteret Økonomisk Åben

8 Ud fra liste med eksempler på ressourcer: - Vælg 10 ressourcer, som passer på dig. Gå sammen to og to og udvælg 10 ressourcer, som du synes passer til din makker. Snak efterfølgende på skift om, hvorfor du valgte de ressourcer på din makker, som du gjorde. Lav en samlet liste over dine ressourcer og gem i UUmappen på google-drev. Opgave

9 Vejledningsøvelse igennem FFAST modellen. Fra information til refleksion. Fokus: At skabe et karrierevejledningsrum for eleverne, hvor der er fokus på refleksion, valgkompetence og forældreinddragelse. Formål: Formålet for den udvidede vejledning med 10 klasse eleverne er at de opnår kompetencer, færdigheder og redskaber til at kunne træffe et kvalificeret valg om uddannelse, ud fra egne ressourcer. Vi arbejder mod, at læring finder sted i praksisfællesskaber gennem deltagelse og refleksion over de aktiviteter den unge deltager i. Læringen skal ske igennem erkendelse og fokus på egne styrkesider og igennem erfaringsbaseret refleksion i vejledningen med andre unge, forældre og samfund. Aktiviteter: Valg: Kollektiv vejledning i klasserne med fokus på styrkelse af valgkompetence. Igennem øvelser med bevægelse og værdispil, skal eleverne udfordres på deres fremtidige drømme og planer. Vejledning på en Virksomhed: koordineret samarbejde mellem virksomheden og UU, hvor UU vejlederen i samarbejde med virksomheden laver en plan for dagen. Medarbejderes uddannelsesveje præsenteres for eleverne (ung til ung vejledning). Ressourcer/Styrkesider: Formulere ressourcer (Joharis vindue) og få egne og andres ressourcer i spil i samarbejde med klassekammerat. Evaluering af brobygning. Kollektiv evaluering af brobygningsugen. Refleksion over de oplevelser eleverne fik under brobygningsugen. Evaluering af brobygningsforløbet er en del af arbejdet med OSO opgaven. Holder min plan: Holder din plan i forhold til dit mål med 10. klasse? Forældre inddragelse i forhold til planen om uddannelsesvej og de overvejelser eleverne gør sig. Eleverne evaluerer på de mål for 10 klasse de skrev i starten af 10 klasse. Punkt i brevet der lægger op til at eleverne overvejer hvad forældrene kan støtte med for at nå deres mål. Porto folio mappe på Google drev.

10 Mini kursus for fokuseleverne: at træffe et valg: Fokus: Valgkompetence. Formål: Igennem øvelser og aktiviteter bliver eleverne stillet overfor at under søge andres valg, selv træffe simple og mere komplicerede valg og at bearbejde disse: - at reflektere over eget valg - sætte ord på egne valg - at lytte til andres mening og perspektiv - at komme med egne meninger - at sammenligne og prioritere - at reflektere over egne meninger - at reflektere over andres bidrag og meninger Aktiviteter: Valgøvelse i forhold til konkrete udsagn Film: i syv sind ”Svend Omar” Dialog om Svend Omars valg Energizer: Scarry Movie Mine valg af værdier om min fremtid Dialog om Mine valg af….. Struktur: 2 lektioner 4 klasser med 5 kontaktlærere. 1 klasse adgangen. Fælles opstart hvor facilitator, her vejleder beskriver gruppevejledningens ramme og indhold. Der arbejdes individuelt og i to mandsgrupper. Facilitator samler fælles op efter hver aktivitet. Samarbejde mellem lærer og vejleder Teknik: Vejlederen er facilitator. Lærere deltager og observerer, og byder ind med spørgsmål.

11 Fyraftensmøder: for forældre (og elever) på 8. årgang

12 Hvorfor fyraftensmøde? Video – hvad er det, der kræves af forældre Hjælp dit barn til fokus på styrker/ressourcer – Video – idéer til hvad man kan tage udgangspunkt i som opstart til gode reflektive samtaler med ens barn.

13 Uddannelsesguiden www.ug.dk (hvordan den kan bruges)www.ug.dk Video om ug.dk http://videotool.dk/uni-c/sc1650/c1650/v19184 http://videotool.dk/uni-c/sc1650/c1650/v19184 Ungdomsuddannelser – (erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser samt særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser) video – sammenfatning af ungdomsuddannelser https://www.ug.dk/ud-af-skolen-og-hvad- saaundomsuddannelse/dit-valg-0 Introduktionskurser – forældre arbejder med PC i www.brobygning.net www.brobygning.net Uddannelsesparathedsvurderingen i 8. årgang (UPV ) Guide til udfyldelse på elevintra: http://youtu.be/UTfnzQwVFog http://youtu.be/UTfnzQwVFog

14 UDFORDRINGER: -TIDEN? -BELASTNING (EVALUERING) -SAMMENHÆNG OG PROGRESSION FRA 7. – 10. KLASSE -SAMARBEJDET MED SKOLERNE -JOB OG UDDANNELSE OG KOLLEKTIV VEJLEDNING


Download ppt "KOLLEKTIV VEJLEDNING - fra information til refleksion Vejledningsreformen  vi må gøre noget andet! Erfaringer og praksis i UU Silkeborg - elever - forældre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google