Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forstandermøde nov. 2015. Finanslovsforslag 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forstandermøde nov. 2015. Finanslovsforslag 2016."— Præsentationens transcript:

1 Forstandermøde nov. 2015

2 Finanslovsforslag 2016

3 TilskudResultat 2013 Resultat 2014 Budget 2015 Forslag 2016 Driftstilskud i alt 690.5 mio.704,0 mio.770,2 mio.653,6 mio. Ordinære produktionsskolee lever 636,8 mio.649,8 mio.703,9 mio.604,7 mio. Kombinations- forløbstaxameter 4,3 mio.3,9 mio.4,1 mio.3,6 mio. Udslusningstilskud 29,1 mio.29,6 mio.30,5 mio.25,8 mio. Antal årselever 7.3887.4698.1647.173 Deltagere i kombiforløb (årselever) 80747769 Antal deltager i kombiforløb (2 uger) 1.6001.4801.5401.380 Finanslov

4 FFL16/19 – reduktions på takster ReduktionFL 20152016201720182019 1 Undervisning 86.49084.76083.06581.40479.776 2 Bygning 7.5607.4097.2617.1156.973 3 Udslusning 8.9508.7718.5968.4248.256 4 Kombiforløb 53.63052.55751.50650.47649.467 5 Vejl. Egu 15.91015.59215.28014.97414.675 6 Vejl. Egu 15.91015.59215.28014.97414.675 7 PBE praktik 92.82090.96489.14587.36285.615

5 Jens og 1999 andre fik ikke 2 og kom ikke ind på EUD efter sommerferien. For Jens og de andre er der en ny chance på produktionsskolen – en anden vej til uddannelse!

6 Start- og slutgebyr på målrettede forløb 2016201720182019 AktivitetBeløbAktivitetBeløbAktivitetBeløbAktivitetBeløb Starttilskud (15.000 kr.) 300045 mio.310045,5 mio.320048 mio.330049,5 mio. Sluttilskud (6.000 kr.) 240014,4 mio.248014,9 mio.256015,4 mio.264015,8 mio. I alt59.400.00061.380.00063.360.00065.340.000

7 Louise løb tør for tid – nu løber hun spidsrod i systemet. Nogle unge har brug for lidt mere end 1 år på produktionsskolen – en anden vej til uddannelse!

8 Udvidelse af 10 % kvote til 20 % kvote 2016 ÅrseleverBeløb Anslået max. 20% 1500138.000.000 Anslået udnyttelse 80073.600.000

9 Peter går på produktionsskole. Peters bid af uddannelseskagen er lille. Finansloven skærer endnu et stykke af kagen. Produktionsskolen – en anden vej til uddannelse!

10 Taxameterproblemet

11 Rådet for erhvervsuddannelser – REU REU vil dog samtidig udtrykke bekymring over den ensartede nedskæring på hele uddannelsesområdet, som kan vanskeliggøre processen og opfyldelsen af målene i aftalen. Derfor anbefaler REU, at de 2 %, der overføres til omprioriteringspuljen for erhvervsskolernes og produktionsskolernes vedkommende tilbageføres til skolerne.“

12 Moms sagen (SKM.2015.466)

13 Sagens kerne SKATs styresignal (SKM2015.466.SKAT) EU-domstolens betydning for de nationale domstoles afgørelser Erhvervsskoleområdet og de andre skoleformer

14 Det centrale spørgsmål Er taxametertilskud fra staten til de selvejende uddannelsesinstitutioner i momslovens forstand : –en betaling, hvor undervisningen af eleverne udgør modydelsen (leverancen) –eller er det generelle driftstilskud, hvor der ikke er nogen sammenhæng mellem undervisningen af den enkelte elev og taxametertilskuddene

15 Produktionsskolerne og momsen –Før 1997 –Kompensation for fjernelsen af adgangen til at lade sig momsregistrere –Mimers Brønd sagen (SKM2009.808.LSR) –Konsekvenserne af sagen

16 Styresignalet Høringen Det endelige styresignal Argumentationen i styresignalet Statstilskud er ikke bare statstilskud Museer og Zoologiske Haver Konsekvenser for andre institutionsformer, der modtager taxametertilskud BDO - skriver i notat at skat,,, Skatteminister svarer på § 20 spørgsmål …

17 PSF - strategi Inddragelse af undervisningsministeriet Nedsættelse af Task Force gruppe Inddragelse af andet revisionsfirma Hyret ekstern juridisk bistand Spørgsmål til skatteministeren Etablere møde med SKAT Foretræde for Folketingets skatteudvalg Inddrage juridisk bistand fra advokat

18 Spørgsmål til skatteministeren

19 Foretræde for skatteudvalget Kan en EU dom omkring momsforhold på et plejehjem i Sydfrankrig direkte overføres til danske uddannelsers momsforhold? Der er store forskelle i taxameterordningerne på de forskellige uddannelser, og hvad der stilles af krav til hvad taxameteret skal bruges til Der er store forskelle på erhvervsuddannelsesloven og produktionsskoleloven Erhvervsskolerne har en momskompensationsordning med Undervisningsministeriet – det har produktionsskolerne ikke Produktionsskolerne har mulighed for at producere og sælge varer på markedsvilkår Produktionsskolerne leverer ikke udelukkende undervisning efter bestemte læseplaner overfor deltagerne, men har også en række sociale opgaver om at styrke elevernes personlig og sociale udvikling – at gøre dem til livsduelige og demokratisk deltagende borgere Produktionsskolernes momsforhold er afsagt ved en særskilt sag i landsskatteretten

20 Udslusning

21 Nye koder

22

23 En anden vej til uddannelse

24 Kombineret ungdomsuddannelse (KUU)

25

26 KUU - optag 2500 pladser om året (cpr. nr.) 2 årlige optag af 1250 elever Optag i august/september 2015 – ca. 900 KUU elevernes forudsætninger: –Formalia (optag, køn, alder) September har haft lille betydning for optaget – ca. 10% flere Kønsfordelingen er generelt meget lige 48% piger og 52% drenge Aldersfordelingen –Under 15% er under 18 år –Mere end 40% er 18-19 år –Ca. 10 procent 23-24 år

27 KUU - optag KUU elevernes forudsætninger –Faglige forudsætninger Knap 50% her 02 i både dansk og matematik Ca. 20% her 02 i det ene af fagene (flest har 02 i dansk) Ca. 30% har hverken 02 i dansk og matematik Lidt mere end en 1/3 har modtaget specialundervisning

28 KUU fremadrettet Bedre kapacitetsudnyttelse og mere fleksibel optag –KUU’s elevkvote bør laves om, således at den går på årselever og ikke på cpr-numre –Hovedoptag i januar og august, men mulighed for at optage enkelte elever udover, såfremt UU og tovholder er enige, og såfremt der er ledige pladser Mere kvalitet i målgruppevurdering og optag –Ensartet visitation og optagelsesprocedure (dels tidsgrænse på max 14 dage ml. ansøgning og svar, dels tydeliggøre samarbejde/kompetenceforhold ml. UU og tovholder) –Mere fleksibel betragtning af målgruppen, ‘motiveret’ er ikke altid noget, man er – det er også noget, man bliver

29 KUU fremadrettet Undervisning skal justeres ift. Uddannelsens formål og retning –Det skal være muligt at gennemføre kombineret ungdomsuddannelse med E-niveau i stedt for D-niveau –Det bør tydeliggøres i bekendtgørelsen om kombineret ungdomsuddannelse, at undervisningen i uddannelsen er tiltænkt det erhvervsrettede niveau

30 Målrettede forløb

31

32 Produktionsskolernes målrettede forløb hen imod erhvervsuddannelse Optagelsesprøver Kompetencebeviset UU www.optagelse.dk Karakterer Screeningsmetoden Undtages 1-årsreglen

33 Reform af refusionssystemet Ens refusion på tværs af ydelser:  0-4 uger: 80 %  5-26 uger: 40 %  27-52 uger: 30 %  Over 52 uger: 20 % Refusionstæller nulstilles efter 1 år uden offentlig forsørgelse inden for 3 år Borgere på offentlig forsørgelse 1. januar 2016 indgår med anciennitet beregnet fra 1. juli 2014 Omlægning fra refusion til bloktilskud (7,6 mia. kr. i 2016 – 16,7 mia. kr. i 2032) Udligningsniveau mellem kommuner hæves Midlertidig kompensation for tab (0,1% af beskatningsgrundlag i 2016 og 0,2% i 2017) Permanent udligningsmodel fra 2018

34 Fokus på forberedende forløb SFI Kontanthjælpsreform / refusions ændring Rådet for ungdomsuddannelse. Regerings grundlaget. Det er ” vores tur”. Ministerens udtalelse : Økonomi – finansiering / incitamenter


Download ppt "Forstandermøde nov. 2015. Finanslovsforslag 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google