Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

S Visionsproces - Udvikle visioner - Input fra Tænketank - Input fra Følgegruppe U Udvalg og Tænketank: vision + principper Maj-okt. 16 S Byråd 1. behandler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "S Visionsproces - Udvikle visioner - Input fra Tænketank - Input fra Følgegruppe U Udvalg og Tænketank: vision + principper Maj-okt. 16 S Byråd 1. behandler."— Præsentationens transcript:

1 S Visionsproces - Udvikle visioner - Input fra Tænketank - Input fra Følgegruppe U Udvalg og Tænketank: vision + principper Maj-okt. 16 S Byråd 1. behandler struktur B TT TIDS- OG MILEPÆLSPLAN -Skole i NærHeden U Udvalg T Tænke- tank S Summit B Byråd +orientering til ISU? Høring Forberedelse til byggeri - Prækvalifikation - Totalentreprisekonkurrence - Brugerinddragelse - Lokalplan - Projektering - Myndighedsbehandling mv. U UU T Byråd vedtager vision + principper B Udarbejdelse af konkurrence- program Nov.-dec. 16 Struktur først, vision bagefter Strukturanalyse - Scenarier fremlagt - Analyser foretaget - Scenarie udvalgt Jan. 16 Feb. Mar. Apr. Maj Jun. Jul. Aug. Sep. Okt. Nov. Dec. Jan. 2017 Byråd 2. behandler/ vedtager struktur B U U Udvalg: struktur Jan.-juni 16 U Dialog mellem udvalg, Tænketank, Summit Dialog mellem adm. og udvalg

2 Opsamling inspirationsprocessen Udvalgets arbejde går ind i en ny fase Fra inspiration til vision og beslutning om struktur Behov for yderligere inspiration?

3 2 oplæg Oplæg ved Henrik Torry Rasmussen om mulige scenarier for tilpasning af skoler og daginstitutions- pladser, herunder fordele og ulemper ved store og små Skoler, faglighed og økonomi samt mulighederne for en gradvis udbygning af skolen i Nærheden. Oplæg ved Ole Møller om NærHedens foreløbige tanker om udvikling af området herunder ny skole.

4 Nordstjerneskolen i Helsinge

5

6

7 Skolen har fælles indgangsparti med andre kulturtilbud; svømmehal, produktionsskolen, kulturhus og folkebibliotek. Skolen er bygget i 2011-2013. Byggeriet er opført af E. Pihl & Søn A/S, har et areal på 11.000 m2 Skolen afløser Tofte Skole og er en videreudvikling af Helsinge Skole.

8 Ny Fredensborg Skole (Vilhelmsro)

9

10

11 Skolen er bygget i 2010-2013, tegnet af Rubow Arkitekter. Ny Fredensborg Skole er en ny tosporet skole (8900 m2) med multihal. Inspiration til skolens struktur er hentet fra det omgivende landskab af skov og eng. De enkelte skolehuse fremstår som 'træer' i skoven med grove værksteder i stuen i direkte tilknytning til skovbunden, og fordybelse og koncentration på 1. sal i nicher og kroge med udsyn til trækronerne. Musikhus og Eksperimentarium placeres som gæster på engen med plads til larm, aktivitet og store eksperimenter.

12 Ørestad Skole

13

14

15 Skolen er taget i brug i 2011, tegnet af KHR Arkitekter i 8 etager. Ørestad Skole har plads til tre klasserækker svarende til cirka 750 elever med tilhørende SFO og fritidsklub. Indvendig er skolen forbundet med et nyt folkebibliotek. Skolens struktur er indrettet, så den kan imødekomme fremtidige ændringer og tilpasninger. Informations- og kommunikationsteknologi og bæredygtighed er i højsædet.

16 Sydhavnen Skole

17

18 Innovativt skolebyggeri med optimale udearealer for børn og unge Udearealerne er tilgængelige for kvarterets beboere 9500 m2 – lavenergiklasse Arkitekturen inddrager naturelementet vand på konkret vis i bygningen. Børnene bliver derved engageret med alle sanser og anspores til ny leg og kreativitet. Skolens formsprog åbner op til byen og indbyder til udveksling med det omgivende miljø. Den åbne og differentierede planløsning giver mulighed for en afvekslende undervisning indendøre og masser af bevægelse udendørs.

19 Kasper K. Stoltz Rummets Sprog Fra hjemmeklassen til faglokalemodel Overordnet pointe - Skolebyggeri har alt for tit fokus på de ydre rammer. Og dermed for lidt opmærksomhed på, hvordan rummene pædagogisk og didaktisk skal anvendes og sættes i spil. Faglokalerne skal være: Rammesættende Handlingsanvisende Adfærdsregulerende Erindringsskabende Undersøgelse viser, at elever helst vil være i et faglokale - ikke i et (anonymt) klasselokale.

20 Karin Elbek RUM arkitekter Multifunktionelle huse Unik mulighed for at tænke skole og by sammen, da der både skal skabes ny by og ny skole Et hus der understøtter åben skole, bæredygtig arealanvendelse, medborgerskab, møder på tværs, læring. Skolen i byen "Byens skole" kan også rumme Bibliotek, Idrætshal, Biograf, Parker, Sportsfaciliteter, Outdoor fitness, Fælles-Cafe/køkken Skrotværksted, Miljøværksted (jf natur og teknik), Medie og infocenter, Fab lab /Makers Space, hvor byens håndværkere kan få plads.


Download ppt "S Visionsproces - Udvikle visioner - Input fra Tænketank - Input fra Følgegruppe U Udvalg og Tænketank: vision + principper Maj-okt. 16 S Byråd 1. behandler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google