Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMinna Holst Redigeret for ca. et år siden
1
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer på skærmen 3.Sæt hak ved ”Fastgør objekter til gitter” 4.Vælg OK Oplæg, Specialiseringsvalg Christian Aabro Tim Vikær Trine Ankerstjerne Professionskonsulenter - UCC Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC1
2
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Intro og indhold Præsentation Dagtilbudspædagogik – Christian Aabro og P Social- og specialpædagogik – Tim Vikær og Rikke Møller Eriksen Skole- og fritidspædagogik – Trine Ankerstjerne og Christel Agerbek. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC2
3
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Det politiske forlig Formål: Højere faglighed og kvalitet Handlekompetencer og bedre sammenhæng med praksis Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans Specialiseringsdelen skal give den studerende mulighed for at tilegne sig mere specialiseret viden og kompetencer, der matcher behovet på arbejdsmarkedet Styrkede tværprofessionelle kompetencer Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC3
4
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Konteksten skifter Pædagogisk arbejde er (primært) relationsarbejde – men ikke kun relationsarbejde Pædagoger skal lede pædagogiske processer Gentagelser er luksus – pædagoger skal være innovative og foretagesomme Det dobbelte greb er et krav – handling og faglig refleksion Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC4
5
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Dagtilbudspædagogik Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC5 Dagtilbudsområdet dækker 0-5 års området, som institutionelt er organiseret i primært vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner. Det er kendetegnet ved at være et uhyre udbredt område med en meget høj dækningsgrad.
6
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Dagtilbudsområdet er et felt med rigtig mange dagsordner Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC6
7
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Daginstitutionen som central kampplads Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC7
8
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Daginstitutionen – et felt hvor det meste kan lade sig gøre. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC8
9
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Hvad satser specialiseringen på? Barndom, kultur og læring. Området retter sig mod inddragelsen af kultur, natur og æstetiske udtryksformer i pædagogiske aktiviteter, der understøtter børns udvikling, trivsel, dannelse og læring Profession og organisation. Området retter sig mod de organisatoriske rammer for professionel pædagogisk praksis, herunder samarbejdet med forældre, frivillige og andre professioner. Relation og kommunikation. Området retter sig mod relationer, samspil og kommunikation i pædagogisk praksis med 0-5-årige børn, herunder betydningen af børns forskellige livsbetingelser for trivsel, relationer og kommunikation. Samarbejde og udvikling. Området retter sig mod systematisk og vidensbaseret refleksion over og bidrag til udvikling og innovation i pædagogisk praksis. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC9
10
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC10 Bud på fremtidens tematikker i dagtilbud Styrkelse af samarbejde med lærerne Sprog vedbliver at være i fokus Fokus på de mindste børn Vidensbasering af alle aktiviteter Trivsel for både børn og voksne
11
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Social- og specialpædagogik - Et specialiseret socialområde Er i dag et meget centralt velfærdsområde i kommunerne – og dermed et centralt arbejdsområde for pædagoger. De samlede udgifter på området er på ca. 46 milliarder – 21% af de kommunale budgtetter (2013) Hertil kommer afledte udgifter (sundhed, kriminalforsorg, boligsociale udgifter, mv.) Ca. 17 pct. af samtlige danskere (børn, unge og voksne) kan på et tidspunkt i deres liv kan kategoriseres indenfor det specialiserede socialområde. 130.000 socialarbejdere (med rod i forskellige velfærdsprofessioner) arbejder på området. Og tallet er i vækst – bl.a. pga. flere diagnoser, højere levealder, forøgede samfundsmæssige krav, udvikling af behandlingsmuligheder, osv. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC11
12
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Men der er ikke altid den ønskede effekt… Eksempel Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC12 Anbragte børn som unge voksne: ”Tidligere anbragte børn kommer ud af anbringelsen uden positive konsekvenser (…) højere sandsynlighed for ikke at være under uddannelse eller i beskæftigelse, at have et dårligere somatisk og psykisk helbred og begå kriminalitet” SFI, 2011
13
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Den social- og specialpædagogiske specialiserings 3 overordnede målgrupper… 1.Børn og unge med særlige behov 2.Mennesker i sociale vanskeligheder 3.Mennesker med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser Med andre ord… ‘Fra vugge til krukke’ Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC13
14
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes) brug ‘Forøg listeniveau’ For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug ‘Formindsk listeniveau’ Den bredeste og smalleste specialisering… Den mest brede specialisering – såvel fagligt som sagligt. Dyb og specialiseret viden på smalle målgrupper defineret ud fra deres individuelle egenskaber (evt med ko-morbide tilstande) Den helhedsorienterede specialist… Tendens til anvendelse af koncepter og (kvasi-)evidensbaserede metoder Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC14
15
Hvad satser specialiseringen på… Udvikling af en social- og specialpædagogisk grundfaglighed og professionsidentitet – der kan understøtte (en senere) udvikling af en kompleks specialiseret faglighed og saglighed. En bred og almen indføring i den socialpædagogiske opgave og det socialpædagogiske vidensgrundlag historisk og aktuelt. Udvikling af tværfaglige kompetencer. Parathed til at beskæftige sig med forskellige målgrupper og fagligheder i 2 ½ år... I undervisningen. I praktikkerne. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC15
16
Specialiseringen fordrer en vis robusthed Social- og specialpædagoger synes grundlæggende, at deres arbejde er vigtigt og interessant (Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 2012) Men der er også væsentlige psykosociale belastninger du kan møde i specialiseringen, såsom: Skiftende arbejdstider. Dilemmafyldte situationer – med (mulige tunge) konsekvenser Belastende arbejdssituationer – borgernes ‘sværhedsgrad’. (Konstant) vilkår om at forudsige vanskelige situationer. At være/føle sig alene. Krænkende adfærd, Trusler og fysisk vold. Supermand-syndromet. Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC16
17
Skole- og fritidspædagogik Folkeskolereformen og ny pædagoguddannelse Åbner (anderledes) muligheder for pædagoger Skolen som fælles projekt (projektet er børns trivsel og læring) Pædagoger arbejder med dannelse og fællesskaber Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC17
18
Skole og fritidsinstitutioner – et felt under forandring Åbent hus UCC- forår 201518
19
Det progressive blik på det tværprofessionelle samarbejde Vuggestue Børnehave Indskoling SFO Mellemtrin i skolen Klub Udskoling – ungdomsskole, Uddannelsesvejledning, ungdomsklub Ungdomsuddannelse Progression i krav og forventninger Børns og unges vej gennem det institutionaliserede børne- og ungdomsliv Tid Kilde : Højholdt s. 25 Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC19
20
Skolereformen Reformen af folkeskolen giver pædagogerne en helt ny adgang til og rolle i skolen Det betyder, at pædagoger får afgørende indflydelse på børns skoledag – og ikke kun fritidsliv Pædagoger har nu endelig mulighed for at medvirke til udvikling, forståelse og udfoldelse af skolen – skolen som mere end fag Reformens grundsætning om længere skoledage presser fritidspædagogikken Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC20
21
Hvad satser specialiseringen på? At de studerende udvikler kompetencer til at arbejde med: Børn og unges leg, læring og trivsel Det inkluderende fællesskab Klasserumsledelse Didaktik og pædagogiske (lære-)processer Tværprofessionelt og ligeværdigt samarbejde Forældresamarbejde Børne- og ungdomskulturer Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC21
22
Praktikpladser Børnehaveklasser Fritidshjem SFO’er Klubber Skoler Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC22
23
Hvem er målgruppen Børn og unge ml. 6-18 år Børn og unge med diagnoser Børn og unge med sociale udfordringer Børn og unge der trives og/eller mistrives Specialiseringsvalg - Aabro, Ankerstjerne og Vikær - UCC23
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.