Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

W3 Reviderede AO-kurser Gennemgang af de nyreviderede sikkerheds- og arbejdsmiljøkurser (48143, 48145, 48049, 48050) Casper Burlin Industriens Uddannelser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "W3 Reviderede AO-kurser Gennemgang af de nyreviderede sikkerheds- og arbejdsmiljøkurser (48143, 48145, 48049, 48050) Casper Burlin Industriens Uddannelser."— Præsentationens transcript:

1 W3 Reviderede AO-kurser Gennemgang af de nyreviderede sikkerheds- og arbejdsmiljøkurser (48143, 48145, 48049, 48050) Casper Burlin Industriens Uddannelser 19-09-20161

2 Præsentation af Casper Burlin, uddannelseskonsulent, Industriens Uddannelser Gennemgang: Arbejdsmiljø 1 i faglærte og ufaglærte job Gennemgang: Arbejdsmiljø 2 i faglærte og ufaglærte job Gennemgang: Sikkerhed i industrien 1 – Sikker adfærd Gennemgang: Sikkerhed i industrien 2 – Systematisk arbejde Afslutning - opsummering 19-09-20162 AGENDA

3 Præsentation af Casper Burlin Uddannelseskonsulent i IU med base i IF pr. 1. november. Primære opgave bliver at arbejde med arbejdets organisering (AO). Kommer fra en stilling som specialkonsulent i Projektlaboratoriet, Social og HandicapCentret, Høje-Taastrup Kommune. Arbejdede fra 2009-2015 som Seniorkonsulent, Teknologisk Institut, Center for Arbejdsliv. Arbejdet med konsulentopgaver og projekter inden for arbejdsmiljø, organisations- og leder/medarbejderudvikling for offentlige og private kunder. 19-09-20163

4 Præsentation af Casper Burlin Har desuden arbejdet som HR-konsulent i Københavns Amt og Arbejdsmiljøkonsulent i Region Hovedstaden. Har undervist AMU målgruppen på Niels Brock, bl.a. i Samarbejde i grupper i virksomheden. o MBA i Mgt. Consultancy, University of Wales (2014) o Master (MSc) i HRM, University of East London (2000). o BSc Business Administration og Markedsøkonom o Sidefag i Psykologi, PRINCE2 mv. Er 46 år, gift, far til to og bor på Frederiksberg. 19-09-20164

5 Spørgsmål til Casper Burlin?

6 19-09-2016 Beskrivelse Efter uddannelsen kan deltageren medvirke aktivt til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø ifm. fx APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. og i det daglige arbejde med arbejdsmiljø. Målgruppe Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU- uddannelser. 6 ARBEJDSMILJØ 1 I FAGLÆRTE OG UFAGLÆRTE JOB (48049)

7 19-09-2016 Mål Deltageren kan medvirke til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø inden for eget jobområde på baggrund af viden om risikofaktorer. Deltageren kan bidrage med forslag til at fremme et godt arbejdsmiljø fx i forbindelse med APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. Deltageren kan indhente og anvende informationer, fx interne politikker og retningslinjer på arbejdspladsen, relevant lovgivning, vejledninger og materiale fra fx Arbejdstilsynet og Branchearbejdsmiljørådene. 7 ARBEJDSMILJØ 1 I FAGLÆRTE OG UFAGLÆRTE JOB (48049)

8 §1. Ved loven tilstræbes at skabe Stk. 1. et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, samt Stk. 2. grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet. §27. De ansatte skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø

9 Eksempel på materiale

10 Hvordan APV? En APV består af 5 trin: 1.Identificer og kortlæg arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Er der problemer? 2.Beskriv og vurder de problemer, der er fundet. Lav en risikovurdering. 3.Vurder om arbejdsmiljøet måske er årsag til sygefravær? 4.Prioriter problemer og løsninger og skriv dem ind i en handleplan. 5.Følg op på handleplanen – virker løsningerne? 19-09-201610

11 Andet materiale Tekst 19-09-201611

12 19-09-201612 Spørgsmål: Giv forslag til hvordan medarbejderne kan leve op til arbejdsmiljølovens formål §1, stk. 2 (og §27). §1. Ved loven tilstræbes at skabe Stk. 1. et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet, samt Stk. 2. grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med vejledning fra arbejdsmarkedets organisationer og vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet. §27. De ansatte skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed

13 19-09-2016 Beskrivelse Efter uddannelsen kan deltageren medvirke til at fremme og forebygge konkrete arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen ved brug af udvalgte arbejdsmiljøredskaber og viden om konkrete arbejdsmiljøproblemers typiske årsager og løsninger. 13 ARBEJDSMILJØ 2 I FAGLÆRTE OG UFAGLÆRTE JOB (48050) Målgruppe Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser. Det anbefales, at deltageren har gennemført "Arbejdsmiljø 1 i faglærte og ufaglærte job" eller har tilsvarende kvalifikationer.

14 19-09-2016 Mål Deltageren kan medvirke til at fremme konkrete arbejdsmiljøforhold med brug af udvalgte arbejdsmiljøværktøjer (fx materiale fra Branchearbejdsmiljørådene) inden for eget jobområde. Deltageren kan bidrage til at synliggøre og forebygge arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen på baggrund af viden om arbejdsmiljøproblemers typiske årsager og løsningsmuligheder, fx forhold eller ændringer i arbejdspladsens indretning, udstyr og hjælpemidler og organisering af arbejdet. Deltageren kan medvirke til at forbedre arbejdsmiljøet inden for eget jobområde med baggrund i viden om egen og andres rolle/ansvar i virksomhedens arbejdsmiljøarbejde. 14 ARBEJDSMILJØ 2 I FAGLÆRTE OG UFAGLÆRTE JOB (48050)

15 POLL Nogle steder udbydes kurset som garantikursus. Mener I, at kurset skal udbydes som garantikursus? 19-09-201615 Ja Nej

16 Konkret værktøj: APV-handleplan

17 Konkret værktøj: Fotosafari 19-09-201617

18 Spørgsmål: Hvad tænker I kunne være relevante værktøjer/metoder, man kunne bruge i undervisningen?

19 19-09-2016 Beskrivelse Du lærer at medvirke aktivt i at instruere kollegaer om sikker adfærd i forbindelse med interne aktiviteter på dit arbejde, ligesom du med din egen adfærd kan være model for kollegaer angående sikker adfærd på arbejdspladsen. 19 SIKKERHED I INDUSTRIEN 1 – SIKKER ADFÆRD (48143) Målgruppe Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større og mindre virksomheder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.

20 19-09-2016 Mål Deltageren kan på baggrund af viden om kommunikation og metoder til instruktion og feedback bidrage til at udvikle, vedligeholde og videreudvikle en sikker adfærd i produktionsvirksomheder, herunder at: Formidle virksomhedens sikkerhedsmål Identificere barrierer for at få gennemført ændringer i sikkerhedsadfærd Gennemføre en hensigtsmæssig dialog om risikoadfærd tilpasset kommunikationsparterne Give konstruktiv feedback 20 SIKKERHED I INDUSTRIEN 1 – SIKKER ADFÆRD (48143)

21 Eksempel – Forebyggelse af arbejdsulykker Sikkerhedskultur }

22 Eksempel på metode

23 Arbejdsulykker koster dyrt Tal om ulykker (1): Der blev i 2010 registreret 44.382 arbejdsulykker hos Arbejdstilsynet. Heraf var der 39 dødsfald og 5.641 alvorlige ulykker. Undersøgelser viser, at mindst dobbelt så mange kommer til skade på arbejdet uden at anmelde det. En typisk arbejdsulykke koster cirka 43.000 kr. En mindre arbejdsulykke koster cirka 11.500 kr. mens en alvorlig arbejdsulykke koster 116.500 kr. 19-09-201623

24 Arbejdsulykker koster dyrt Tal om ulykker (2): De skjulte udgifter er oftest større end de synlige - forhold på 1:2. De indirekte omkostninger kan være op til 20 gange så store som de direkte. Gennemgang af ulykkesforebyggelsesprogrammer: Antallet ulykker reduceret mellem 0% og 60%. Mindst effektive programmer er plakatkampagner. Mest effektive programmer er baseret på adfærds- ændrende tiltag og omfatter ergonomiske tiltag. 19-09-201624

25 Spørgsmål: Sikkerhed i industrien 1 Hvad tænker I kunne være relevante værktøjer/metoder, man kunne bruge i undervisningen? 19-09-2016

26 Beskrivelse: Du lærer at bidrage aktivt til udvikling af virksomhedens systematiske sikkerhedsarbejde i henhold til branchestandarder, certificeringer og kundekrav, herunder udarbejdelse, vedligehold og formidling af operationelle sikkerhedsprocedurer, handleplaner og risikovurderinger. 26 SIKKERHED I INDUSTRIEN 2 – SYSTEMATISK ARBEJDE (48145) Målgruppe Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større og mindre virksomheder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser. Det anbefales, at deltageren har gennemført ‘Sikkerhedsarbejde i industrien 1 - Sikker Adfærd’ eller har tilsvarende kvalifikationer.

27 19-09-2016 Mål Deltageren kan inden for eget jobområde sammen med virksomhedens øvrige arbejdsmiljøaktører bidrage til systematisk sikkerhedsarbejde, herunder: Udarbejdelse og vedligeholdelse af operationelle sikkerhedsprocedurer og handleplaner. Udarbejdelse af risikovurderinger inden for eget og tilgrænsende arbejdsområder. Formidling af sikkerhedsprocedurer og målopfyldelse (f.eks. interne/eksterne audits o.l. i henhold til branchestandarder, certificeringer og kundekrav). 27 SIKKERHED I INDUSTRIEN 2 – SYSTEMATISK ARBEJDE (48145)

28 Sikkerhedskultur - LEGO 19-09-201628

29 Sikkerhedsarbejdet og 30 gode metoder

30 Afdækning af sikkerhedskultur http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/da/publikationer/spoergeskemaer/undersoegelse-af-virksomhedens-sikkerhedskultur

31 Eksempel på beskrivelse af det systematiske sikkerhedsarbejde ”Sikkerhedsorganisationens primære opgave har været, og er stadig, at foretage det lokale systematiske sikkerhedsarbejde: Udarbejdelse af APV og sikkerhedsrunderinger der dækker samtlige arbejdspladser i landet. Der er lavet en fælles landsdækkende standard og forretningsgang for arbejdet. Derudover er det løsning af ad hoc opgaver, såsom anmeldelse af arbejdsskader og andre sikkerhedsrelaterede opgaver. Det systematiske sikkerhedsarbejde kører nu i XYZ. I efteråret 2008 opnåede man for første gang at samtlige arbejdspladser var omfattet af APV og sikkerhedsrunderinger. Desuden var alle sikkerhedsmøder afholdt. Så er det bare tilbage at holde dampen oppe”.

32 Spørgsmål og kommentarer? 19-09-201632

33 Afslutning - opsummering Meget udviklet materiale på nettet: I-BAR, BARene, AT, NFA etc. Ikke udviklet egentligt undervisningsmateriale til de fire kurser. 19-09-201633

34 Links (eksempler) Arbejdstilsynet Tjeklister http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/apv-tjeklister.aspx http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/apv-tjeklister.aspx APV-tjeklister industrien http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/apv-tjeklister/industri.aspx http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/apv-tjeklister/bar-tjeklister.aspx Arbejdsmiljøvejvisere - vejen til et bedre arbejdsmiljø http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdspladsvurdering/arbejdsmiljovejvisere.aspx I-BAR: Arbejdsmiljøemner http://www.i-bar.dk/emner/apv NFA – Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/da Sikkerhed (alle de gule) https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/f/f-0-5-forebyggelse-ulykker- store-virksomheder.aspx https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/f/f-0-5-forebyggelse-ulykker- store-virksomheder.aspx 19-09-201634

35 Kontaktoplysning Casper Burlin Uddannelseskonsulent Industriens Fællesudvalg (IF) Industriens Uddannelser Mobil 24 47 02 29 E-mail cbu@iu.dkcbu@iu.dk Tak for jeres opmærksomhed 19-09-201635

36 Slut 19-09-201636


Download ppt "W3 Reviderede AO-kurser Gennemgang af de nyreviderede sikkerheds- og arbejdsmiljøkurser (48143, 48145, 48049, 48050) Casper Burlin Industriens Uddannelser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google