Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sofiendalskolen, Aalborg 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sofiendalskolen, Aalborg 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse."— Præsentationens transcript:

1 Sofiendalskolen, Aalborg 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse LP skole (6. år) LP skole (6. år) Ny Nordisk Skole Ny Nordisk Skole Særlige fokusområder: Særlige fokusområder:  Læringsmål og evaluering  It – google apps for education Kvalitet i læring gennemmålstyring og evaluering

2 Overordnede mål (NNS mål og Ny folkeskolereform) Mål: Udfordre alle elever så de bliver så dygtige som muligt(NNS mål og mål - ny reform) Mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis

3 Udfordring Læring er ikke synlig for den enkelte elev Udfordring Der er ikke en tydelig progression i elevernes læring inden for fagene Tiltag Oplæg om læringsmål – Bodil Nielsen Indsats Tydelige lærings- mål Tiltag Fagudvalgs- møder - øget samarbejde om læringsmål Lærerne øver sig i at lave tydelige læringsmål Tiltag Arbejdsgruppe nedsættes til at skabe sammenhæng mellem elevplaner, læringsmål og evaluering bl.a. gennem elevplanerne og elevportfolio Indikator Læringsmålene er synlige i læringsrummene og i den generelle kommunikation Indikator Elevplan og/eller portfolio/google bruges dynamisk til målsætning og evaluering Mål At lærerne gennem et fagligt samarbejde omkring læringsmål opnår endnu mere kvalitet og sammenhæng i undervisningen så elevernes faglige niveau forbedres Indikator Evaluering: KU TUS FUS Succeskriterium Observation i undervisningen + vejledningssamtale r viser, at læringsmålene er synlige/klare for eleverne Succeskriterium Alle lærerne i fagteamene samarbejder omkring læringsmål (didaktisk og pædagogisk) Lærerne i årgangsteamene samarbejder om tydelig målsætning for eleverne Mål Lærerne videndeler og sparrer med hinanden omkring udarbejdelsen af eksemplariske forløb Succeskriterium Mindst halvdelen af eleverne er aktive i forhold til at sætte mål Indikator Lærerne henvender sig til sparringsteam, fagudvalgsfor- mand, vejledere Mål Eleverne opnår bedre resultater

4 Ledelse og fagudvalgsformændene Dansk 1Dansk 2NaturfagMatematikSprog 2 møder i efteråret pr. fag – og 1 møde i januar Løbende evaluering ledelsen sætter rammerne i form af mødeplan og dagsorden for arbejdet i fagudvalgene i samarbejde med fagudvalgsformændene Tiltag - fagudvalgsmøder

5 Tiltag – fagudvalgsmøder - dagsorden 1. Afdækning af udfordringer i forhold til de overordnede mål 2. Taxonomier som grundlag for læringsmål 3. Udarbejdelse af eksemplariske forløb i grupper – anvend taksonomierne 4. Videndeling om forløbene 5. Synlige mål for eleverne 6. Læseplan for faget – systematiserede målsætnings- og evalueringssamtaler

6 Brede læringsmål for to-tre år = trinmål Læringsmål for hvert af skoleårene Læringsmål for et forløb på fx to-tre uger læringsmål for modul/time, aktivitet

7 Kendskab/viden: skal eleverne gengive noget bestemt Forståelse: skal eleverne forklare det centrale i noget de har set, hørt eller læst Anvendelse: skal eleverne vise, at de kan bruge det, de har forstået Analyse: skal eleverne opdele en helhed i elementer og analysere hvordan elementerne spiller sammen Syntese: skal eleverne sammensætte noget, de har forskellige steder fra til en ny helhed Vurdering: Skal eleverne vurdere løsningsforslag som gode eller dårlige og forholde sig kritisk hertil?

8 Eksempler Fra ’have om’ til lære Læringsmål skal beskrive, hvad eleverne gennem undervisningen skal nå frem til at vide, forstå og kunne gøre. Det skal ikke blot være en angivelse af hvad de skal have om. Fra ’gøre’ til lære Læringsmålene skal ikke handle om, hvad eleverne skal gøre, men om hvad de skal lære ved at gøre det, som står på planen Fra mål ’knyttet til eksempel’ til Mål for det, eleverne kan bruge i mange sammenhænge Bredt: At eleverne kan skelne mellem en fiktiv tekst og en fagtekst Smal: at eleverne kan genkende en skønlitterær tekst og en fagtekst bl.a. ved at se på, hvordan personer beskrives på forskellige måder at eleverne kan bruge en indholdsfortegnelse til at finde afsnit, der handler om noget de søger viden om at eleverne kan forstå, hvordan et stikordsregister bruges, og kan bruge det til at lede systematisk efter informationer

9

10 Synlige mål for eleverne: Syrer, baser og salte (Naturfagsprofil - udskoling) DelemneTrin 1Trin 2Trin 3Trin 4 Syre Gengive definitionen på syre Kende navnene udvalgte stærke og svage syrer Opskrive reaktionen når syrer spaltes Opskrive formlen for udvalgte stærke og svage syrer Gengive definitionen på en stærk hhv. svag syre Opskrive og afstemme reaktionsskemaer for syre + metal Redegøre for syrers anvendelse og forekomst Baser Gengive definitionen på en base Kende navnene på udvalgte baser Kan opskrive formlen for udvalgte baser Kan redegøre for basers spaltning i ioner Redegøre for basers forekomst og anvendelse. pH redegøre for at pH-værdi er udtryk for surhedsgrad -vide at vands pH-værdi er 7 redegøre for pH-skalaens indretning foretage pH-bestemmelse vha. indikatorpapir redegøre for at pH-skalaen er logaritmisk Neutralisationforklare at syre + base = salt + vand forklare titrering redegøre for pH-forholdene ved titrering gennemføre en neutralisationsproces redegøre for anvendelsen af titrering til koncentrationsbestemmelser Salte kan definere et salt som metal + syrerest redegøre for saltets ioner og ledningsevne i opløst og fast form beskrive et iongitter og dets egenskaber Kan navngive et salt ud fra dets ioner.

11 Læringsmål (SOLO-taxonomien): Potens DelemneTrin 1Trin 2Trin 3Trin 4 DefinitionGenkende et potensudtrykNavngive rod og eksponentOpskrive algoritmen f.eks 4 2 = 4٠4 og udregne resultat opskrive potens med negativ eksponent. Forklare perspektivet i en eksponentiel funktion RegnereglerAnvende enkelte regneregler efter opslag i formelsamling Kombinere to eller flere regneregler efter opslag Anvende regneregler uden at se i formelsamlingen Føre bevis for at a 0 =1 TitalsystemetVide at systemet anvender cifrene 0- 9 forklare positionernes værdiOpskrive et givent tal som 10’er potenser Forklare opbygningen af andre talsystemer 10er potenserUdregne 10 0 - 10 9 Opskrive tal som såvel decimaltal som potenser Regne med såvel pos. som negative 10erpotenser Forklare anvendeligheden af store og små tal som potenser af 10 Brug af lommeregner/pc Udregne potenser med lommeregner Uddrage kvadratrødder med lommeregner

12 Læringsmål: Solotaxonomien - Kalk DelemneTrin 1Trin 2Trin 3Trin 4 Kalk i undergrunden Kan redegøre for kalkens dannelse i Danmarks undergrund. Kan redegøre for at kalken kan have forskellig oprindelse og udseende Kan forklare den industrielle udnyttelse af kalkforekomsterne Kan relatere kalkudvinding til minedrift Kalk som kemisk forbindelse Kan skrive den kemiske formel for kalkNavngive og skrive formlen for tre kemiske forbindelser, der ofte fælles kaldes kalk Redegøre for de kemiske processer, der omdanner de tre former til hinanden Forklare hvordan den tre kemiske former kan udnyttes praktisk Kemisk identifikation af kalk Kan påvise Ca ++ -ioner og CO 3 -- ionerKan opskrive og afstemme reaktionsligningen for påvisning af Ca ++ og CO 3 -- Kalk i hverdagenKan redegøre for dannelsen af kalk på vandhaner etc. Kan forklare hvordan kalk kan opløses igen Kalk i industrienKan redegøre for hvordan kalk har spillet en rolle for industriudviklingen i Aalborg Kan redegøre for cementfremstiling

13 Indskoling Synlige mål for eleverne

14 Planlægning af forløb

15 Målsætning og evaluering - elevniveau http://www.sofiendalskolen.dk/Infoweb/Designskabelon9/Rammes ide.asp?Action=&Side=&Klasse=&Id=&Startside=&ForumID= Lærer Blog: mål, aktiviteter, informationer Elevportfolio skole/hjemsamtaler Google apps for education Deling af dokumenter Feedback/feedforward Øget mulighed for at følge den enkelte elevs læring


Download ppt "Sofiendalskolen, Aalborg 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse 3-sporet skole fra 0.-9. klasse, 2 Modtageklasser, Specialklasse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google