Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C"— Præsentationens transcript:

1 Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C www.uu-randers.dk

2 Herreværelset Relationens betydning

3 Baggrund - fagprofessionelt Regeringens 95 % målsætning i 2015  Underviser, Jan Gosvigs udgangspunkt for projektet var en evalueringsrapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udarbejdet i 2010 – som fastslog, at en betragtelig andel af eleverne fra Ungdomsskolernes Heltidsundervisning ikke gennemfører en ungdomsuddannelse.  Ca. 33% frafald hos folkeskolens elever i overgangen til deres ungdomsuddannelse.  Ca. 63% frafald hos vores elevgruppe i overgangen til deres ungdomsuddannelse. (ofte erhvervsfaglig)  Veldokumenteret frafaldsproblematik blandt drenge i Dk – har medført en lang række forskning – samt pædagogiske tiltag ofte henvendt til ressourcesvage familier.  Særligt drenge reproducerer hjemmet socioøkonomiske vilkår.

4 Baggrund - personligt  Som underviser på Heltidsskolen i Randers arbejder jeg dagligt med at give denne elevgruppe sin lærelyst tilbage.  Vi får motiveret eleven til at møde stabilt og for hovedparten gennemføre FSA i dansk, matematik og engelsk.  Fagligt bør vores elevgruppe således være rustet til at påbegynde samt gennemføre en ungdomsuddannelse.  Ifølge EVA profiterer eleven af vores tilbud, men har tilsyneladende en udfordring i overgangen til sin Ungdomsuddannelse. -  Den viden og indsigt om eleven, jeg havde oparbejdet gennem 1-2 år, gik tabt i denne overgang.

5 Indsatsområder  Konkret efterværn - glidende overgang til ungdomsuddannelserne/produktionsskole samt fastholdelse  Målrettet arbejde på det personlige og sociale plan  Erkende sine udfordringer og arbejde med dem i en tryg ramme  Eleven skal mærke at han/hun har magten i eget liv i samspil med andre.

6 Herreværelset  Inddragelse af elev og forældre  Tværprofessionelt samarbejde  Efterværn i den svære overgang  Herreværelset som tovholder

7 Herreværelsets venstre ben  Det personlige plan - Banduras social kognitive teori  SELVVÆRD – SELVTILLID (Self-efficacy)  Social overtalelse  Spejling  Mestring  Forhøjet arousel

8 Mandag Lav self-efficacy  Personer der tvivler på egne evner, undgår vanskelige opgaver, som de betragter som personlige trusler.  Fokuserer på det der kan mislykkes – og ikke løsninger.  Oplevelsen af magtesløshed overfor stressorer udløser en reaktion fra det autonome nervesystem.  Denne tilstand medfører en flugt under dynen.  Daniel ringer til mig - ønske om at komme afsted.  Jeg planter et frø – Social overtalelse.

9 Tirsdag

10 Onsdag regn Tilbageslag: Gavnligt i den forstand, at det belærer os om, at et vellykket resultat kræver en konstant anstrengelse. Initiativet: lagt over på eleven, som selv bærer ansvaret for at komme hjem.

11 Torsdag Styrket self efficacy: gennembrud Mod til at ringe: En personlig social kompetence, vi har arbejdet med i Herreværelset. Herreværelset - Jan Gosvig

12 Fredag Den vigtigste efficacy faktor er oplevelsen af at lykkedes. Daniel kan klare hele verden Daniel har selv skabt sin succes – Vedholdende arbejde. Efficacy - udvikler

13 Herreværelset i praksis Oversigt over forårets aktiviteter - 2015 Torsdag 5/3 kl. 16.30 – 20.00 Herreværelsets runde - siden sidst. Fælles tilberedning af brød med pålæg Fælles planlægning af fokuspunkter for foråret 2015. Tirsdag 24/3 kl. 17.00 – 20.00 Herreværelsets runde - siden sidst. Fokus på økonomi – herunder Nemid, budget, Su samt job. Materiale fra UVM økonomiuge 16 præsenteres. Præsentation af gæstelærer – Nikolaj Tirsdag 7/4 kl. 16.30 – 21.00 Herreværelsets runde – siden sidst. Kort teori om Bandura - forhøjet arousel. Klatreaktiviteter på tårnet i Romalt Bakker (forhøjet arousel). Bål aktiviteter med fælles madlavning. Tirsdag 28/4 kl. 17.00 – 20.00 Herreværelsets runde – siden sidst. Vi starter grillsæsonen op Det danske demokrati – Hvem vil du stemme på?

14 Min opgaves konklusion  Metoden er vigtig – relationen er afgørende.  Det fordrer social kompetence, at bede en fremmed om hjælp.  Omvendt mentorfunktion.  Effektfuld spejling blandt ligesindede.  Metoden kan implementeres i folkeskolen.

15 UU’s rolle i projektet  Vejlederen UPV de unge sammen med underviserne/lærerne.  Vejlederen og undervisere/lærere orientere forældre og elever om UPV.  Vejleder orientere om krav i uddannelserne.  Vejlederen oplyser elev og forældre om nødvendig videregivelse af oplysninger i.f.t. støttebehov til uddannelsesstedet. Evt. kontakt/besøge udd. Sammen med elven. UU har en forpligtigelse til sørge for mentoring i overgange (BEK nr 840 af 30/06/2014).  Vejleder deltager ved møde med forældre og elever, som får tilbudt at deltage i projektet. (Relation)  Vejlederen følger op på eleven under uddannelsen. Kontaktes oftest først af uddannelsesstedet, hvis noget er ved at gå galt.  Vejlederen kontakter kontaktlæreren for at aftale evt. møde med eleven. Dette kan ske flere gange under uddannelsen eller ved skift til anden uddannelse eller produktionsskole.  Vejlederen står hurtigt til rådighed for denne elevgruppe, hvis de har behov for vejledning.

16 Herreværelset i praksis Spørgsmål Herreværelset - Jan Gosvig


Download ppt "Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google