Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTrine Andersen Redigeret for ca. et år siden
1
Herreværelset Vester Allé 26 8900 Randers C www.uu-randers.dk
2
Herreværelset Relationens betydning
3
Baggrund - fagprofessionelt Regeringens 95 % målsætning i 2015 Underviser, Jan Gosvigs udgangspunkt for projektet var en evalueringsrapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) udarbejdet i 2010 – som fastslog, at en betragtelig andel af eleverne fra Ungdomsskolernes Heltidsundervisning ikke gennemfører en ungdomsuddannelse. Ca. 33% frafald hos folkeskolens elever i overgangen til deres ungdomsuddannelse. Ca. 63% frafald hos vores elevgruppe i overgangen til deres ungdomsuddannelse. (ofte erhvervsfaglig) Veldokumenteret frafaldsproblematik blandt drenge i Dk – har medført en lang række forskning – samt pædagogiske tiltag ofte henvendt til ressourcesvage familier. Særligt drenge reproducerer hjemmet socioøkonomiske vilkår.
4
Baggrund - personligt Som underviser på Heltidsskolen i Randers arbejder jeg dagligt med at give denne elevgruppe sin lærelyst tilbage. Vi får motiveret eleven til at møde stabilt og for hovedparten gennemføre FSA i dansk, matematik og engelsk. Fagligt bør vores elevgruppe således være rustet til at påbegynde samt gennemføre en ungdomsuddannelse. Ifølge EVA profiterer eleven af vores tilbud, men har tilsyneladende en udfordring i overgangen til sin Ungdomsuddannelse. - Den viden og indsigt om eleven, jeg havde oparbejdet gennem 1-2 år, gik tabt i denne overgang.
5
Indsatsområder Konkret efterværn - glidende overgang til ungdomsuddannelserne/produktionsskole samt fastholdelse Målrettet arbejde på det personlige og sociale plan Erkende sine udfordringer og arbejde med dem i en tryg ramme Eleven skal mærke at han/hun har magten i eget liv i samspil med andre.
6
Herreværelset Inddragelse af elev og forældre Tværprofessionelt samarbejde Efterværn i den svære overgang Herreværelset som tovholder
7
Herreværelsets venstre ben Det personlige plan - Banduras social kognitive teori SELVVÆRD – SELVTILLID (Self-efficacy) Social overtalelse Spejling Mestring Forhøjet arousel
8
Mandag Lav self-efficacy Personer der tvivler på egne evner, undgår vanskelige opgaver, som de betragter som personlige trusler. Fokuserer på det der kan mislykkes – og ikke løsninger. Oplevelsen af magtesløshed overfor stressorer udløser en reaktion fra det autonome nervesystem. Denne tilstand medfører en flugt under dynen. Daniel ringer til mig - ønske om at komme afsted. Jeg planter et frø – Social overtalelse.
9
Tirsdag
10
Onsdag regn Tilbageslag: Gavnligt i den forstand, at det belærer os om, at et vellykket resultat kræver en konstant anstrengelse. Initiativet: lagt over på eleven, som selv bærer ansvaret for at komme hjem.
11
Torsdag Styrket self efficacy: gennembrud Mod til at ringe: En personlig social kompetence, vi har arbejdet med i Herreværelset. Herreværelset - Jan Gosvig
12
Fredag Den vigtigste efficacy faktor er oplevelsen af at lykkedes. Daniel kan klare hele verden Daniel har selv skabt sin succes – Vedholdende arbejde. Efficacy - udvikler
13
Herreværelset i praksis Oversigt over forårets aktiviteter - 2015 Torsdag 5/3 kl. 16.30 – 20.00 Herreværelsets runde - siden sidst. Fælles tilberedning af brød med pålæg Fælles planlægning af fokuspunkter for foråret 2015. Tirsdag 24/3 kl. 17.00 – 20.00 Herreværelsets runde - siden sidst. Fokus på økonomi – herunder Nemid, budget, Su samt job. Materiale fra UVM økonomiuge 16 præsenteres. Præsentation af gæstelærer – Nikolaj Tirsdag 7/4 kl. 16.30 – 21.00 Herreværelsets runde – siden sidst. Kort teori om Bandura - forhøjet arousel. Klatreaktiviteter på tårnet i Romalt Bakker (forhøjet arousel). Bål aktiviteter med fælles madlavning. Tirsdag 28/4 kl. 17.00 – 20.00 Herreværelsets runde – siden sidst. Vi starter grillsæsonen op Det danske demokrati – Hvem vil du stemme på?
14
Min opgaves konklusion Metoden er vigtig – relationen er afgørende. Det fordrer social kompetence, at bede en fremmed om hjælp. Omvendt mentorfunktion. Effektfuld spejling blandt ligesindede. Metoden kan implementeres i folkeskolen.
15
UU’s rolle i projektet Vejlederen UPV de unge sammen med underviserne/lærerne. Vejlederen og undervisere/lærere orientere forældre og elever om UPV. Vejleder orientere om krav i uddannelserne. Vejlederen oplyser elev og forældre om nødvendig videregivelse af oplysninger i.f.t. støttebehov til uddannelsesstedet. Evt. kontakt/besøge udd. Sammen med elven. UU har en forpligtigelse til sørge for mentoring i overgange (BEK nr 840 af 30/06/2014). Vejleder deltager ved møde med forældre og elever, som får tilbudt at deltage i projektet. (Relation) Vejlederen følger op på eleven under uddannelsen. Kontaktes oftest først af uddannelsesstedet, hvis noget er ved at gå galt. Vejlederen kontakter kontaktlæreren for at aftale evt. møde med eleven. Dette kan ske flere gange under uddannelsen eller ved skift til anden uddannelse eller produktionsskole. Vejlederen står hurtigt til rådighed for denne elevgruppe, hvis de har behov for vejledning.
16
Herreværelset i praksis Spørgsmål Herreværelset - Jan Gosvig
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.