Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på efterskoler, GU mm., erhvervsuddannelser og restgrupper Atuartut agguataarlugit, efterskolenut, GU-mut il.il. Inuutissarsiornermi ilinniarfiit aamma sinneruttut gruppii
Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan- nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal Procent 6 %-13 %19 %12 %3 %14 %67 %100 % 2011 Antal Procent 6 %5 %18 %30 %9 %4 %13 %57 %100 %
Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit
Elever fra Qaasuitsup Kommunia/Atuartut Qaasuitsuup kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal Procent 11 %-25 %36 %10 %5 %15 %50 %100 % 2011 Antal Procent 15 %7 %26 %47 %6 %3 %9 %43 %100 %
Restgrupperne i procent fordelt på land og kommuner/Sinneruttut gruppii procentinngorlugit nuna tamakkerlugu kommunikkaartumillu Hele landet/Nuna tamaat54%50% Kommune Kujalleq53%57% Kommuneqarfik Sermersooq53%56% Qeqqatta Kommunia67%57% Qaasuitsup Kommunia50%43%
Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata Kommunia-niit Studieaktiv 2011 Fortsat restgruppe 2011 I alt Restgruppe / (11 %)86 (89 %)97 Efterskole (Grønland) (13 %)7 (87 %)8 Efterskoler (Danmark) (58 %)8 (42 %)19 I alt23 (19 %)101 (81 %)124
Uddannelsespladser i Sisimiut/Maniitsoq Sisimiut-ni/Maniitsumilu ilinniarfissat Håndværker, butik, kontor, andet25 stk. GU50 stk. Råstofsskolen30 stk. HTX75 stk. Maniitsoq15 stk. Kangerlussuaq25 stk. I alt/katillugit 225 stk.
Årgange 1992 og 1993 fra Sisimiut – Hvad laver de i dag?/Ukiut lu Sisimiuniit – Ullumikkut sulerippat?
Anbefalet fremtidige indsatsområder - skoleniveau Elevfravær – kan løses via sms-ordning foretaget af kontoret Uddannelsesvejledning – opfølgning på samtlige elever Årsplanlægning – sikring af faglighed i undervisningen Ledelsens tilsynspligt – tilstedeværelse i klasserummene Fritimer – vikardækning – signalværdi – skolens tilsynspligt Skole-/hjemsamarbejdet – Hvordan vil vi have at vore elever skal være? Vær opsøgende, imødekommende og skab dialog Lærerfravær?????
Profiltyper/Ilisarnaatit assigiinngitsut Der arbejdes stadig med 3 profiltyper: Suli ilisarnaatit assigiinngitsut atorneqarput. Den ”stærke” elev/Atuartoq nukittooq. Den ”gode” elev/Atuartoq ajunngitsoq Den ”svage” elev/Atuartoq sanngiitsoq. Men karakterdatabasen er endnu ikke fuldt opdateret Kisianni maannakkut database piariivinneqanngilaq.
Beskrivelse af den ”stærke” elev Atuartut nukittuut nassuiarnera ”Stærke” elever er de elever, hvor 30 % eller flere af deres karakterer ligger på B (10) eller A (12) Atuartut nukittuut atuartuupput karakteriisa 30 %-ii amerlanerilluunniit B (10)-mittuut imaluunniit A (12)- imittuut. Bemærk, at GGS- skalaen anvendes Malugiuk GGS-skala atorneqarmat
Beskrivelse af den ”gode” elev/Atuartoq ”ajunngitsup” nassuiaataa ”Gode” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer ligger mellem E (2) og C (7) (begge karakterer inklusive). Atuartut ”ajunngitsuupput” imannak angusaqarsimagaangamik: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit E(2)-p aamma C(7)-p (taakku karakteerit ilanngullugit) akornanniikkunik.
Beskrivelse af den ”svage” elev/Atuartoq ”sanngiitsup” nassuiaataa ”Svage” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer er på FX (0) eller derunder. Atuartoq ”sanngiitsuussaaq” imannak angusaqarsimasoq: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit FX(0)-imiipput ataalluguluunniit.
Elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Qeqqata Kommunea
Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Atuarfik Kilaaseeraq 2012/2013 Stærke/Nukittooq7,7 % Gode/Ajunngitsoq92,3 % Svage/Sanngiitsoq0,0 %
Foreløbig elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Minngortuunnguup atuarfia 2012/2013 Stærke/Nukittooq18,9 % Gode/Ajunngitsoq67,2 % Svage/Sanngiitsoq13,5 %
Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Nalunnguarfiup atuarfia 2012/2013 Stærke/Nukittooq5,1 % Gode/Ajunngitsoq69,2 % Svage/Sanngiitsoq25,6 %
Interviews af fokusgrupper To ”stærke” elever, hvor forældre har uddannelse To ”stærke” elever, hvor forældre ikke har uddannelse To ”gode” elever, hvor forældre har uddannelse To ”gode” elever, hvor forældrene ikke har uddannelse To ”svage” elever, hvor forældre har uddannelse To ”svage” elever, hvor forældre ikke har uddannelse
Pingaaruteqavissut sisamat! De 4 K´er
Asanninneq/Kærlighed
Atassuteqarneq/Kontakt
Piumaffiginninneq/Krav
Kinguneqartitsineq/Konsekvens
Samfundsproblem – Pubertet en sygdom???