Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forslag til aktiviteter til markering af anti-tobaksdagen WHO’s dag til bekæmpelse mod rygning 31. maj.
Advertisements

Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Opgaven jeg fik stillet
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qaasuitsup Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Folkeskolereform Version 1.0
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Qeqertarsuup Atuarfia
Qeqqata Kommunia Elevprofiler og restgrupper. Hvad er en elevprofil?  En elevprofil er en meget bred og generel vurdering af elevens karakterer i fag,
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Ilulissat 5. marts Atuartitsinermi tunngaviit. 2.Qeqqata Kommuneani ilinniaqqittut. 3.Qaasuitsup kommuneani Ineriartortitsinermi anguniagassatut.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Naliliinerit 2006 – 2010 Evalueringer Ilinniarnermik Ilisimatusarfik – Inerisaavik, marts 2011.
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Qaasuitsup Kommunia Elevprofiler og restgrupper. Hvad er en elevprofil?  En elevprofil er en meget bred og generel vurdering af elevens karakterer i.
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Qeqqata Kommunia Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Ekstra ordinær indsats Uddannnelsesområdet Oplæg ved Poul H. Jørgenen Vejlederkonference November 2014.
Om Specialcenter Sigrid Undset
Siden sidst fra Departement for Erhverv, Råstoffer og Arbejdsmarked Vejlederkonference Tirsdag den 18. november 2014.
Opsøgende vejledning Uddannelsesvejleder Tina Chapman.
Tikilluaritsi tamassi Sisimiunut. Velkommen alle sammen til Sisimiut.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Bygdeskoleledermøde Qaasuitsup Kommunia Ilulissat den november 2011.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Skoleseminar i Qeqqata Kommunia Skolebestyrelsen i Minngortunnguup Atuarfia.
Kommuneqarfik Sermersooq Elevprofiler og restgrupper.
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Naliliinerit 2006 – 2011 Evalueringer 2006 – 2011 Nunaqarfinni atuarfiit pisortaat – Bygdeskoleledere – Hotel Arctic, Ilulissat Ilinniarnermik Ilisimatusarfik.
7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder.
Unge i Grønland Med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Paamiut / Saaffiginnittarfik Qaqortoq / Sikkersoq 91
Qeqqata Kommunia A) Status på arbejdet i Samarbejdsorganet (hvad virker, hvad virker ikke?), B) om samarbejdet med erhvervslivet (hvad virker, hvad virker.
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Nov
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Qeqqata Kommunia A) Suleqatigiiffimmi sulinermi killiffik (suna iluatsippa, suna iluatsinngila?) B) Inuutissarsiortunik suleqateqarneq (suna iluatsippa,
Kommuneqarfik Sermersooq Misilitsinnerni angusat 2010
Fællesbestyrelsen for Sparkær LBO og Mønsted Skole.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Tilmelding til uddannelse 2018
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Kort om resultatkontrakterne
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Forebyggelse af uddannelsesstop efter folkeskolen Restgruppeproblematik Meeqqat atuarfianiit ilinniagaqalernissamik qulakkeerinninneq. Elever fordelt på efterskoler, GU mm., erhvervsuddannelser og restgrupper Atuartut agguataarlugit, efterskolenut, GU-mut il.il. Inuutissarsiornermi ilinniarfiit aamma sinneruttut gruppii

Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan- nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal Procent 6 %-13 %19 %12 %3 %14 %67 %100 % 2011 Antal Procent 6 %5 %18 %30 %9 %4 %13 %57 %100 %

Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata kommunia-niit

Elever fra Qaasuitsup Kommunia/Atuartut Qaasuitsuup kommunia-niit Efter- skole Villads Villadsen Efter- Skole Maniitsoq Efter- skole DK Efter- skole I alt GU mv. Erhvervs uddan nelse Uddan nelse I alt Rest gruppe Total 2010 Antal Procent 11 %-25 %36 %10 %5 %15 %50 %100 % 2011 Antal Procent 15 %7 %26 %47 %6 %3 %9 %43 %100 %

Restgrupperne i procent fordelt på land og kommuner/Sinneruttut gruppii procentinngorlugit nuna tamakkerlugu kommunikkaartumillu  Hele landet/Nuna tamaat54%50%  Kommune Kujalleq53%57%  Kommuneqarfik Sermersooq53%56%  Qeqqatta Kommunia67%57%  Qaasuitsup Kommunia50%43%

Elever fra Qeqqata Kommunia/Atuartut Qeqqata Kommunia-niit Studieaktiv 2011 Fortsat restgruppe 2011 I alt Restgruppe / (11 %)86 (89 %)97 Efterskole (Grønland) (13 %)7 (87 %)8 Efterskoler (Danmark) (58 %)8 (42 %)19 I alt23 (19 %)101 (81 %)124

Uddannelsespladser i Sisimiut/Maniitsoq Sisimiut-ni/Maniitsumilu ilinniarfissat  Håndværker, butik, kontor, andet25 stk.  GU50 stk.  Råstofsskolen30 stk.  HTX75 stk.  Maniitsoq15 stk.  Kangerlussuaq25 stk.  I alt/katillugit 225 stk.

Årgange 1992 og 1993 fra Sisimiut – Hvad laver de i dag?/Ukiut lu Sisimiuniit – Ullumikkut sulerippat?

Anbefalet fremtidige indsatsområder - skoleniveau  Elevfravær – kan løses via sms-ordning foretaget af kontoret  Uddannelsesvejledning – opfølgning på samtlige elever  Årsplanlægning – sikring af faglighed i undervisningen  Ledelsens tilsynspligt – tilstedeværelse i klasserummene  Fritimer – vikardækning – signalværdi – skolens tilsynspligt  Skole-/hjemsamarbejdet – Hvordan vil vi have at vore elever skal være? Vær opsøgende, imødekommende og skab dialog  Lærerfravær?????

Profiltyper/Ilisarnaatit assigiinngitsut  Der arbejdes stadig med 3 profiltyper: Suli ilisarnaatit assigiinngitsut atorneqarput.  Den ”stærke” elev/Atuartoq nukittooq.  Den ”gode” elev/Atuartoq ajunngitsoq  Den ”svage” elev/Atuartoq sanngiitsoq.  Men karakterdatabasen er endnu ikke fuldt opdateret  Kisianni maannakkut database piariivinneqanngilaq.

Beskrivelse af den ”stærke” elev Atuartut nukittuut nassuiarnera  ”Stærke” elever er de elever, hvor 30 % eller flere af deres karakterer ligger på B (10) eller A (12) Atuartut nukittuut atuartuupput karakteriisa 30 %-ii amerlanerilluunniit B (10)-mittuut imaluunniit A (12)- imittuut.  Bemærk, at GGS- skalaen anvendes Malugiuk GGS-skala atorneqarmat

Beskrivelse af den ”gode” elev/Atuartoq ”ajunngitsup” nassuiaataa  ”Gode” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer ligger mellem E (2) og C (7) (begge karakterer inklusive).  Atuartut ”ajunngitsuupput” imannak angusaqarsimagaangamik: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit E(2)-p aamma C(7)-p (taakku karakteerit ilanngullugit) akornanniikkunik.

Beskrivelse af den ”svage” elev/Atuartoq ”sanngiitsup” nassuiaataa  ”Svage” elever er de elever, hvor 50 % eller flere af deres karakterer er på FX (0) eller derunder.  Atuartoq ”sanngiitsuussaaq” imannak angusaqarsimasoq: Karakteeriisa 50%-ii amerlanerilluunniit FX(0)-imiipput ataalluguluunniit.

Elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Qeqqata Kommunea

Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Atuarfik Kilaaseeraq 2012/2013  Stærke/Nukittooq7,7 %  Gode/Ajunngitsoq92,3 %  Svage/Sanngiitsoq0,0 %

Foreløbig elevprofil/Ilisarnaatit assigiinngitsut Minngortuunnguup atuarfia 2012/2013  Stærke/Nukittooq18,9 %  Gode/Ajunngitsoq67,2 %  Svage/Sanngiitsoq13,5 %

Foreløbig elevprofil/ilIlisarnaatit assigiinngitsut Nalunnguarfiup atuarfia 2012/2013  Stærke/Nukittooq5,1 %  Gode/Ajunngitsoq69,2 %  Svage/Sanngiitsoq25,6 %

Interviews af fokusgrupper  To ”stærke” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”stærke” elever, hvor forældre ikke har uddannelse  To ”gode” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”gode” elever, hvor forældrene ikke har uddannelse  To ”svage” elever, hvor forældre har uddannelse  To ”svage” elever, hvor forældre ikke har uddannelse

Pingaaruteqavissut sisamat! De 4 K´er

Asanninneq/Kærlighed

Atassuteqarneq/Kontakt

Piumaffiginninneq/Krav

Kinguneqartitsineq/Konsekvens

Samfundsproblem – Pubertet en sygdom???