Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opdrift på vindmøllevinger
Advertisements

Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fysisk aktivitet i et evolutionært perspektiv
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Magtteori I 7. September 2005.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Rosalind Franklin f – d.1958 Francis Harry Compton Crick
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Litterært makerspace.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Udvikling af immunforsvaret
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 11.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Similar Triangles Scavenger Hunt: Cut out each of the question slides and place them around the room, stick them on the walls if you wish. Print out and.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Den signede dag med fryd vi ser Af havet til os opkomme Den lyser på himlen mer og mer Os alle til lyst og fromme Det kendes på os som lysets børn At natten.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Introduktion til glasfibre og kompositter
THE MENTORING JOURNEY.
Buy Doxycycline Online Us
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Sequences of sun, space and shelter
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Cellular and molecular mechanisms?
Software Testing Software testing.
Where To Buy Cytotec Cheap
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
Vibeke Overgaard Madsen
. Oh, store Gud med fem vers
Introduktion Presentation of the HARDI 6500 Controller.
Resuscitation with an AED
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
SOME eller ANY START
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The Nested Splat! Series
Præsentationens transcript:

Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase

A B C LDL receptor Why did these LDL receptor proteins move farther down the columns? Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 2 Analyzing LDL receptor Normal LDL Receptors George’s LDL Receptors

Sequence of amino acids in LDL receptor protein: Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 3 What Is The Difference Here? Column A MGPWGWKLRWTVALLLAAAGTAVGDRCERNEFQCQDGKCISYKWVCDGSAECQDGSDESQETCLSVTCKSGDFSCGGRVNRCIPQF WRCDGQVDCDNGSDEQGCPPKTCSQDEFRCHDGKCISRQFVCDSDRDCLDGSDEASCPVLTCGPASFQCNSSTCIPQLWACDNDPDC EDGSDEWPQRCRGLYVFQGDSSPCSAFEFHCLSGECIHSSWRCDGGPDCKDKSDEENCAVATCRPDEFQCSDGNCIHGSRQCDREYDC KDMSDEVGCVNVTLCEGPNKFKCHSGECITLDKVCNMARDCRDWSDEPIKECGTNECLDNNGGCSHVCNDLKIGYECLCPDGFQLV AQRRCEDIDECQDPDTCSQLCVNLEGGYKCQCEEGFQLDPHTKACKAVGSIAYLFFTNRHEVRKMTLDRSEYTSLIPNLRNVVALDTE VASNRIYWSDLSQRMICSTQLDRAHGVSSYDTVISRDIQAPDGLAVDWIHSNIYWTDSVLGTVSVADTKGVKRKTLFRENGSKPRAIV VDPVHGFMYWTDWGTPAKIKKGGLNGVDIYSLVTENIQWPNGITLDLLSGRLYWVDSKLHSISSIDVNGGNRKTILEDEKRLAHPFSL AVFEDKVFWTDIINEAIFSANRLTGSDVNLLAENLLSPEDMVLFHNLTQPRGVNWCERTTLSNGGCQYLCLPAPQINPHSPKFTCACPD GMLLARDMRSCLTEAEAAVATQETSTVRLKVSSTAVRTQHTTTRPVPDTSRLPGATPGLTTVEIVTMSHQALGDVAGRGNEKKPSSVR ALSIVLPIVLLVFLCLGVFLLWKNWRLKNINSINFDNPVYQKTTEDEVHICHNQDGYSYPSRQMVSLEDDV Column B VCNDLKIGYECLCPDGFQLVAQRRCEDIDECQDPDTCSQLCVNLEGGYKCQCEEGFQLDPHTKACKAVGSIAYLFFTNRHEVRKMTL DRSEYTSLIPNLRNVVALDTEVASNRIYWSDLSQRMICSTQLDRAHGVSSYDTVISRDIQAPDGLAVDWIHSNIYWTDSVLGTVSVADT KGVKRKTLFRENGSKPRAIVVDPVHGFMYWTDWGTPAKIKKGGLNGVDIYSLVTENIQWPNGITLDLLSGRLYWVDSKLHSISSIDVN GGNRKTILEDEKRLAHPFSLAVFEDKVFWTDIINEAIFSANRLTGSDVNLLAENLLSPEDMVLFHNLTQPRGVNWCERTTLSNGGCQY LCLPAPQINPHSPKFTCACPDGMLLARDMRSCLTEAEAAVATQETSTVRLKVSSTAVRTQHTTTRPVPDTSRLPGATPGLTTVEIVTMSH QALGDVAGRGNEKKPSSVRALSIVLPIVLLVFLCLGVFLLWKNWRLKNINSINFDNPVYQKTTEDEVHICHNQDGYSYPSRQMVSLED DV Column C MGPWGWKLRWTVALLLAAAGTAVGDRCERNEFQCQDGKCISYKWVCDGSAECQDGSDESQETCLSVTCKSGDFSCGGRVNRCIPQF WRCDGQVDCDNGSDEQGCPPKTCSQDEFRCHDGKCISRQFVCDSDRDCLDGSDEASCPVLTCGPASFQCNSSTCIPQLWACDNDPDC EDGSDEWPQRCRGLYVFQGDSSPCSAFEFHCLSGECIHSSWRCDGGPDCKDKSDEENCAVATCRPDEFQCSDGNCIHGSRQCDREYDC KDMSDEVGCVNVTLCEGPNKFKCHSGECITLDKVCNMARDCRDWSDEPIKECGTNECLDNNGGCSHVCNDLKIGYECLCPDGFQLV AQRRCEDIDECQDPDTCSQLCVNLEGGYKCQCEEGFQLDPHTK

Learning Set 3 : Lesson 2 : Slide 4 DNA Location

Learning Set 3 : Lesson 2 : Slide 5 Chromosomes

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 6 Pieces to DNA Model 6 T (Orange) 6 A (Blue) 6 G (Green) 6 C (Yellow) 1 base (light brown) 12 spacers (transparent) 1 cap (white) 1 rod (grey) of alternating deoxyribose (red) and phosphate (purple ) 2 side chains composed

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 7 DNA Base Pairs Given DNAMatching DNA Strand T G G C G C T G T G

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 8 Pieces to LDL Receptor Protein DNA Model

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 9 Marshmallow Color Key Marshmallow ColorChemical Base OrangeThymine (T) PinkAdenine (A) GreenGuanine (G) YellowCytosine (C)

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 10 Step by Step Pictures Step #1:

Learning Set 3: Lesson 3: Slide 11 Step by Step Pictures (cont.) Step #2:

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 12 Step by Step Pictures (cont.) Step #3:

Chromosomes to DNA to Genes How small is small? Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 13

From DNA to Proteins Transcription -Translation Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 14

Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 15 From DNA to Proteins 1 Transcription & Translation Overview

Symbols for Transcription - Translation Models Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 16

Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 17 DNA vs. RNA DNARNA

DNA vs mRNA DNARNA Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 18

Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 19 From DNA to Proteins 2 Transcription & Translation Interactive Modeling

Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 20 Coding Amino Acids RNA amino acid

LDL Receptor Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 21

Where are our genes? Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 22

Location of LDL Receptor Gene Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 23

Learning Set 3 : Lesson 3 : Slide 24 LDL Receptor Gene Segment focused on in class

Marshmallow DNA Model Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 25 A C C G C G A C A C

Learning Set 3 : Lesson 4: Slide 26 RNA Marshmallow Color Key Marshmallow ColorChemical Base WhiteUracil (U) PinkAdenine (A) GreenGuanine (G) YellowCytosine (C)

Learning Set 3 : Lesson 4 : Slide 27 Coding Amino Acids RNA amino acid

28 Reviewing George’s Symptoms Familial Hypercholesterolemia (FH) Fatty Deposit Coronary Artery: a heart artery Fatty Deposit Knees and Fingers Very high cholesterol in blood Waxy patches on the skin Chest pain and heart attacks at a young age Build up of fatty deposits on under skin and in arteries Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 28

George ’ s Family History Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 29 George Heart attack: 25y

30 Fatty Deposit Fatty Deposits In Coronary Artery Cross Section of Coronary Artery Fatty deposits made in artery wall, high blood pressure Arteries harden and narrow due to fat accumulation Blood flow is reduced Oxygen supply to heart reduced Can cause chest pain heart attack or death in severe cases Why George had a Heart Attack Normal Tear in artery wall Fatty deposits made in artery wall Narrowed artery blocked by blood clot Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 30

31 Estrogen Testosterone Bile Acids Cholesterol Cholesterol: Many Roles Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 31

32 nucleus cell inside cell outside cell Cholesterol in LDL LDL Receptor Plasma Membrane Takes LDL into cell cholesterol Low density lipoprotein (LDL) Receptor Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 32

LDL Receptor Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 33

34 Analyzing George ’ s LDL receptor A B C LDL receptor George ’ s LDL receptor Learning Set 3 : Lesson 5: Slide 34

35 Why did Rachel look at George ’ s DNA? One of George ’ s chromosomes, chromosome 19, had an arrow pointing at one spot on it. This arrow indicated something was different at this spot on chromosome 19. What does DNA have to do with the LDL receptor that causes FH disease? Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 35

36 Analyzing the Family ’ s DNA Learning Set 3 : Lesson 5 : Slide 36 George