Kapitel 5: Den ”nye” ulighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Hvad er succes ? Enkelt forklaret.
Accelerationens fremmedgørelse
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
•Åbner døre og viser vej ind i det danske samfund •Matcher flygtninge-/indvandrerkvinder med kvinder, på det danske arbejdsmarked •Skaber et netværk af.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
Transitioner.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Kulturel globalisering – det sociologiske perspektiv
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
Livsstilsanalyse i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Pressemøde 8. maj 2007 Gyldendal. DET NYE POLITISKE LANDSKAB Folketingsvalget 2005 i perspektiv Partivalg ud fra holdninger (kap 9) Kapitlet har tre hovedpointer.
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
3.lektion: Magt og indflydelse
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
2.lektion:Nationalstaten
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft Figur 5.1. Kapitel 5 – Rygning.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Fremtidens forbruger IT-Højskolen, 6. februar 2004 Henrik Dahl, ph.d. Udviklingschef, Advice Analyse og Strategi A/S Adjungeret professor, HHK.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet. Han er tidligere formand for Dansk Sociologforening. Har.
Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet. Han er tidligere formand for Dansk Sociologforening. Har.
Livsstilsanalyse i Danmark
322 – I et spejl – som i en gåde 1, S1
Gevinsttræ - Skærmbesøg
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Velkommen til alle konkurrencestatENs vejledere
OK 18 TR møde 5.4. Scandic.
322 – I et spejl – som i en gåde 1, S1
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

Kapitel 5: Den ”nye” ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social ulighed af Jakob Glenstup Jensby og Peter Brøndum

Dagsorden De to ulighedsakser (ny og gammel ulighed) Centrale ressourcebeholdere Centrale arbejdsmarkedsbegreber Tre forskellige kønsopfattelse som kan forklare ulighed Hartmut Rosa og senmodernitetens acceleration

De to ulighedsakser (gammel og ny)

Centrale ressourcebeholdere

Centrale arbejdsmarkedsbegreber

Tre forskellige kønsopfattelser som kan forklare ulighed Det symbolske niveau Det strukturelle niveau Det subjektive niveau

Hartmut Rosa og accelerationen i senmoderniteten Acceleration af livets tempo Acceleration af social forandring Den teknologiske acceleration