Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Garantiskolekonference 2013
Advertisements

Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Max 3 forsøg på eud.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2019
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

EUD-reformen - For bestyrelsesmedlemmer Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler

Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014 Velkommen til workshoppen Log venligst ind på workshoppens fælles forum www.todaysmeet.com/eudreform Dialog: Todaysmeet skal bruges til digital videndeling og debat i løbet af workshoppen. Evaluering: Når workshoppen slutter, bedes du skrive en kommentar på todaysmeet. Hvad var godt og hvad kan gøres bedre?

Hvorfor er der brug for reformer? Produktion er stadig en forudsætning for vækst Vi skal leve af viden og produktion Derfor er der stadig brug for faglærte, der kan omsætte viden til produkter og services

De helt grundlæggende problemer For mange ufaglærte Mangel på faglærte (velkvalificerede) I 2013 vælger kun 19% EUD direkte fra folkeskolen Frafald, omvalg og dobbeltuddannelse er dyrt Mangel på videreuddannede (erhvervsrettede) Behov for flere praktikpladser

Hvad skal løses med reformen Valget skal gøres mere overskueligt og mindre ultimativt Valget skal opleves som fremtidssikret De unge skal guides til faglig succes og praktikplads Der skal skabes rationelle vej for de voksne De der er på kanten af arbejdsmarkedet skal uddannes Folkeskolereformen er en forudsætning for succes

EUD som ungdomsuddannelser Nye dagsordner for EUD EUD som ungdomsuddannelser Fra 95% målsætning til kvalitet EUD som voksenuddannelse Mange flere fra ufaglært til faglært EUD som beskæftigelsesindsats Fra kontanthjælp via EUD til job

4 klare politiske mål Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

EUD Reform 2015 Nøglepunkter i reformen: Adgangskrav og gærdehøjder Ens grundmodel merkantil og teknisk Introduktionsforløb for de helt unge (GF 1) Fast længde på grundforløbet (GF2) EUX/Videreuddannelsesmuligheder Kvalitet Uddannelsesgaranti/Praktikcentre

Nye erhvervsfaglige hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport

Grundmodel GF 1 20 uger GF 2 20 uger Hovedforløb (uændret 2-4 år) 9/10 kl EUD 10 40 uger Øvrige

Merkantil model GF 1 20 uger GF 2 20 uger Hovedforløb (2 år) 9/10 kl Øvrige Trin 3 (1 år) EUD 10 40 uger Merkantil EUX: GF 1 20 uger GF 2 20 uger Studieforløb (40 uger) Hovedforløb (2 år) Studenter: GF 2 10 uger Hovedforløb (1 år)

Erhvervsuddannelse for voksne (EUV) Tre erhvervsuddannelsesveje for voksne: Voksne med mindst to års relevant erhvervserfaring skal have et standardiseret uddannelsesforløb uden grundforløb og uden praktik. Voksne med relevant erhvervserfaring eller med en tidligere gennemført uddannelse, som ikke eller kun delvist lever op til kravet om 2 års relevant erhvervserfaring, skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. De voksne kan endvidere modtage grundforløbets 2. del. Praktikperioden er maksimalt 2 år. Voksne uden relevant erhvervserfaringer eller forudgående uddannelse skal have Grundforløb 2 (20 uger). Praktikuddannelsens længde vil svare til praktikperioden for de unge.

Øvrige elementer i reformen Kombineret Ungdomsuddannelse Mere og bedre undervisning Fortsat indsats for praktikpladser Bevægelse Digitalisering Kampagne Omlægning af vejledningen

Vejledning og afklaring Fra folkeskolen: EUD eller gymnasium? EUD 10? Produktionsskole? Efter start på erhvervsskolen: Hovedområde EUX? (efter 2 uger) Fagretning (efter 4 uger) Grundforløb 2 (konkret uddannelse efter 20 uger) Praktikplads (senest inden 40 uger) Læse videre ? Der er rigtig mange valg på meget kort tid Styret afklaring

Er de 8 indikatorer fyldestgørende som kvalitetsmål? Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. og 10. klasse (25 % i 2020 og 30 % i 2025) 1) Antal elever, der vælger en erhvervsuddannelse efter 9. og 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse (60% i 2020 og 67 % i 2025) 2) Fuldførelsesprocent Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan. (Antal elever på EUX, fag på højere niveau og talentspor skal øges år efter år) 3) Antal elever på EUX-niveau 4) Antal elever, der har taget fag på ekspertniveau 5) Antal elever, der har gennemført talentspor 6) Beskæftigelsesfrekvens Tilliden til og trivslen på erhvervsskolernes skal styrkes (Elevernes trivsel og aftagervirksomhedernes t tilfredshed skal øges frem mod 2020) 7) Mål for elevtilfredshed* 8) Mål virksomhedstilfredshed* * Er ikke defineret endnu

Eksempler på potentialet ved brug af kvalitetsmålinger 4. Strategisk skoleudvikling Ledelse og bestyrelse kan i fællesskab anvende målinger til strategi og udvikling af lokale indsatsområder 3. Sammenhængskraft Giver et fælles sprog på flere niveauer i organisationen. Kan anvendes i planer for fx. kompetenceudvikling Ledelse 2. Teamwork Styrker koordinering og tilrettelæggelse af undervisningen, når undervisere arbejder sammen og har fælles indsatsområder Mellemleder Mellemleder Mellemleder Undervisere Elever Udvikling i klassen Dialog mellem lærere og elever om undervisningen mhp. systematisk forbedring Inspireret af: Moldt (2007). Fra meningsløs til meningsfuld anvendelse af tilfredshedsmålinger.

Fokuspunkter bestyrelser 2013-2015 Kvalitet og faglighed Image og rekruttering Netværk med folkeskolen Netværk med kommuner omkring kontanthjælpsmodtagere Implementering af reform EUD Praktikcentre

Fokuspunkter bestyrelser 2013-2015 Institutionspolitik og samarbejder: Udbuds steder Udbud GF 1 Campus KU EUD 10