FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Indhold, metoder og planlægning på GK efteruddannelse bus
Kørekort og højresving
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Ekstra funktion til Garmin export
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik udenfor slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved Vis tegnehjælpelinjer på skærmen.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Designet kan kun bruges til 16:9 format Underoverskrift – også med plads til to linjer.
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
Sprogbaseret læring i naturfag
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Politiseminar De unges forældre – et nyt fokus 13. Juni 2013.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Homemonitor App-menuer
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Kategori 1 Kategori 2 Kategori 3 Kategori 4 Kategori
Bemærk! Du bør teste, hvordan disse kort udskrives på almindeligt papir for at sikre, at teksten er placeret korrekt, inden du udskriver på karton.
Køreteknik.
Andre trafikanter.
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Vi starter med et tomt regneark
Dagtilbudsforum d. 9. oktober 2018
Roberto Tamburello Vicedirektør Contoso Pharmaceuticals
Skabelon for billede til sociale medier
Præsentationens transcript:

FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER Højresvingende lastbiler – cyklistens største frygt Højresvingsulykke er chaufførens værste mareridt Det er vigtigt, at vi siger det igen og igen, hvad man skal gøre. Det virker. Mange myter og misforståelser

Vær opmærksom på, at der ikke er cyklister ved højre forhjul Hold afstand til lastbilens højre forhjul To parter To budskaber

Undervisningsmateriale til grunduddannelsen og den obligatoriske efteruddannelse Pilotprojekt med ”Højresvings-ambassadører” i 20 virksomheder Landsdækkende cyklistkampagne med ekstra fokus på de fire største byer.

SVING SIKKERT TIL HØJRE Materiale om, hvad chaufføren kan gøre for at undgå højresvingsulykken

FUP ELLER FAKTA? Cyklisten bliver ramt af lastbilens side, væltet og kørt over af baghjulene. FORKLARING: I 24 ud af de 25 analyserede ulykker i HVU-rapporten sker ulykken omkring lastbilens front eller førerhusets højre side – og cyklisten bliver kørt over af forhjulet – oftest højre forhjul. Derfor er det vigtigt, at både cyklist og chauffør, lige før og i selve svinget , har ekstra fokus på den kritiske zone, som går 2 meter rundt om højre A-stolpe.

FUP ELLER FAKTA? Ulykken sker, fordi cyklisterne befinder sig i lastbilens blinde vinkler, hvor chaufføren ikke har en chance for at se cyklisterne. Hvis chaufførens spejle er indstillet rigtigt – dvs. 1 centimeter af lastbilen er synlig, så er der ingen blinde vinkler i 2 meters afstand omkring bilen fra venstre A-stolpe og til bagerste hjørne af lastbilen.

FUP ELLER FAKTA? Det er chauffører fra andre europæiske lande, som sidder bag rattet, når det går galt. FORKERT FORKLARING: Langt størstedelen af de chauffører, som har været involveret i højresvingsulykker, er danske statsborgere. Ser vi på højresvingsulykkerne over de seneste ti år, står danske chauffører for 80 % af ulykkerne. Andre myter Chauffører kan kun indstille sine spejle korrekt på en spejltestplads eller med en spejldug Hvis der er kameraer installeret i alle lastbiler, så giver det chaufførerne langt bedre mulighed for at orientere sig på højre side. Det er uerfarne chauffører, som sidder bag rattet, når det går galt. Selebrug forhindrer ordentlig orientering.

ANDRE MYTER Chauffører kan kun indstille sine spejle korrekt på en spejltestplads eller med en spejldug Hvis der er kameraer installeret i alle lastbiler, så giver det chaufførerne langt bedre mulighed for at orientere sig på højre side. Det er uerfarne chauffører, som sidder bag rattet, når det går galt. Selebrug forhindrer ordentlig orientering.

UDDANNELSESMATERIALET 4 emner – alle med praktiske øvelser som centralt element: 1. INTRO 2. EMNE A: UDSYN OG SPEJLE 3. EMNE B: OPMÆRKSOMHED 4. EMNE C: ORIENTERING Får aflivet myterne

INDSTILLING AF SPEJLE Brug 1 centimeter-reglen Med korrekt indstillede spejle er der ingen blinde vinkler i 2 meters afstand fra lastbilens højre forhjørne. Blandt de 3 vigtigste ulykkesfaktorer: spejle er forkert indstillede og/eller beskidte

UDSYN Kan I genkende den situation?

UDSYN

UDSYN Dårligt udsyn blandt de 3 vigtigste ulykkesfaktorer

OPMÆRKSOMHED + ORIENTERING Fuld opmærksomhed og tid til orientering, når der foretages et højresving Blandt de tre vigtigste ulykkesfaktorer: Lastbilchaufføren bruger ikke nok tid på at orientere sig

AMBASSADØRPROJEKTET Pilotprojekt med 20 virksomheder ”Højresvingsambassadør” i hver virksomhed, der uddanner chaufførerne Evaluering ultimo 2015 mhp. udbredelse Uddannelsesmøder (2 timer) Ambassadørmaterialet: Myter og fakta om højresvingsulykker (fælles) En PP-præsentation med de vigtigste budskaber (15 minutter) Tre praktiske øvelser (Udsyn, spejlindstilling og orientering) – (fælles) En lille folder Et materiale til afholdelse af uddannelsesmøder Kultur

Cyklistkampagne: HOLD ØJE OG HOLD AFSTAND TIL LASTBILENS FORHJUL På mandag! Og tre uger frem

Øge kendskabet til lastbilens farlige forhjul Være handlingsanvisende Kampagnen skal: Øge kendskabet til lastbilens farlige forhjul Være handlingsanvisende Hverken kommunikere ”blinde vinkler” eller øjenkontakt På mandag! Og tre uger frem

Løbende orientering til Højresvingsgruppen Valg og test af idé og koncept Forberedelse - med hjælp fra Trafikstyrelsen og HVU Optagelse, test af film og færdiggørelse Løbende orientering til Højresvingsgruppen

Siden sidst Vise testversion Testresultater Ændringer Næsten-endelig film

Kampagnen kører i uge 20, 21 og 22

SPØRGSMÅL? Tak for opmærksomheden! Liv K. Kofoed-Jensen lk@sikkertrafik.dk 25 72 71 10 SPØRGSMÅL?

8 praktiske øvelser ØVELSE 1: TING I FORRUDEN FORHINDRER UDSYN Foreløbig Illustration til ØVELSE 3: ØVELSE 1: TING I FORRUDEN FORHINDRER UDSYN ØVELSE 2: ORIENTERING I DEN KRITISKE ZONE* ØVELSE 3: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(1) ØVELSE 4: SPEJLFORTROLIGHED: VIDVINKELSPEJLET ØVELSE 6: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(2) ØVELSE 7: KORREKT SPEJLINDSTILLING ØVELSE 8: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(3)