Game of Life John Horton Conway, Martin Gardner, “Mathematical Games”, Scientific American, October, 1970.
Game of Life er en verden af celler i 2 dimensioner Hver celle kan være sort eller hvid nabo cellenabo Hver celle er omgivet af 8 naboceller
nabo cellenabo Verden ændrer sig trinvist. I hvert trin afgøres om en celle skal være sort eller hvid efter fire regler: 1. En sort celle med mindre end 2 sorte naboer bliver hvid. 2. En sort celle med mere end 3 sorte naboer bliver hvid. 3. En sort celle med 2 eller 3 sorte naboer forbliver sort. 4. En hvid celle med nøjagtig 3 naboer bliver sort.
Verden til at begynde medVerden efter første trin
Verden til at begynde medVerden efter første trin
Gospers Glider Gun
nabo cellenabo Sorte celler er beboede, hvide er tomme. 1. En beboer med mindre end to levende naboer dør af ensomhed 2. En beboer med mere end 3 levende naboer dør af overbefolkning 3. En beboer med 2 eller 3 levende naboer overlever 4. I en tom celle med nøjagtig 3 levende naboer fødes en beboer