Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03
Herbert Simon om opmærksomhed ”What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention and a need to allocate that attention efficiently among the overaboundance of information sources that might consume it” H. Simon(1971): ”Designing Organizations for an Information_Rich World” Computers, Communications and the Public Interest, Martin Greenberg, edd. John Hopkins Press, Baltimore, pp Nobelpris vinder, Turing Award vinder
Locus for opmærksomhed Forskellig fra focus for opmærksomhed Seriel proces –Ikke have to ting i hovedet på en gang –cocktail-party fænomenet –STM 10 sekunder for at skifte locus – Cannon Cat design
bevidst og ubevidst nyheder og farer ukendte betingelser beslutninger logisk sekventielt vilje lille kapacitet 10-dele af sekunder gentagelser rutinesituationer selvfølgeligheder logisk & inkonsistent simultant vane stor kapacitet hele livet
Hvad er visuel opmærksomhed ? Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne Foveale syn - perifere syn En mental proces: –Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? –Med lommelygten i pulte kælderen
Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed? Delvis seriel: –Første indtryk efter 250 millisekunder –Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)
Grafiske virkemidler
Placeringens betydning
Strukturen opfattes først - men ses normalt ikke
Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov
Knibeøvelsen Luk begge øjne Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket
Standford Poynter Project (SPP) 67 nyhedsnarkomaner så på 5963 sider hos 211 af deres foretrukne udbydere (egne bookmarks) 40 timers optagelser
SPP: Tekst frem for billeder Øjet søger først mod overskrifter og resuméer: –I 504 analyserede tilfælde lander 88 % af de første tre fikseringer på teksten –Kun 12 % er på billeder !
Designkonsekvenser af SPP Giv overskriften den plads den skal have –Korte overskrifter er fra avistraditionerne Skab (mere) attraktive billeder til sitet, som ikke kun er genbrug af billeder beregnet til tryk.
Kritik af SPP Tekst loader ofte før billeder De analyserede eksempler er meget teksttunge informationssider Forsøgspersonerne var nyhedsnarkomaner Billederne på de analyserede eksempler er sjældent personer Billeder kan opfattes parafovealt (i øjenkrogen)