Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Lidt om pladsholdere.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Læringsstile og lektier
Vores syn og optiske illusioner
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Sprog/billeder på Internettet
Formularer (Access, del 3)
1 Interaktionsdesign - øvelse 4: Søgemaskiner Interaktionsdesign – forår 2000 Sune Børsen Afleveret d. 4. april 2000 Opgaven består af i alt.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Scanning og opmærksomhed
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Relationer – Omgangstone
Sådan bruger Du et digitalvideokamera:SONY TRV 25E.
+ En innovativ dag – med afsætning, innovation og design HH1C - Studieretningsdag.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
Bogstaver og tekst i design
Den menneskelige hjerne …
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
Perception og disposition af grænseflader
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Metaforik og alternative muligheder
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Tekstens byggeklodser
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Lærerpræsentation.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Reklamen AirFresher - i denne præsentation vil i få et ind- blik i arbejde bag projektet der handler om: Reklamation af AirFresher. - i vil også finde.
Introduktion til skærm-præsentation Lidt om… farver og typografi.
Simpelt Konsistent Klar Stor Progressiv Opsummering.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03

Herbert Simon om opmærksomhed ”What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention and a need to allocate that attention efficiently among the overaboundance of information sources that might consume it” H. Simon(1971): ”Designing Organizations for an Information_Rich World” Computers, Communications and the Public Interest, Martin Greenberg, edd. John Hopkins Press, Baltimore, pp Nobelpris vinder, Turing Award vinder

Locus for opmærksomhed Forskellig fra focus for opmærksomhed Seriel proces –Ikke have to ting i hovedet på en gang –cocktail-party fænomenet –STM 10 sekunder for at skifte locus – Cannon Cat design

bevidst og ubevidst nyheder og farer ukendte betingelser beslutninger logisk sekventielt vilje lille kapacitet 10-dele af sekunder gentagelser rutinesituationer selvfølgeligheder logisk & inkonsistent simultant vane stor kapacitet hele livet

Hvad er visuel opmærksomhed ? Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne Foveale syn - perifere syn En mental proces: –Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? –Med lommelygten i pulte kælderen

Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed? Delvis seriel: –Første indtryk efter 250 millisekunder –Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)

Grafiske virkemidler

Placeringens betydning

Strukturen opfattes først - men ses normalt ikke

Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov

Knibeøvelsen Luk begge øjne Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket

Standford Poynter Project (SPP) 67 nyhedsnarkomaner så på 5963 sider hos 211 af deres foretrukne udbydere (egne bookmarks) 40 timers optagelser

SPP: Tekst frem for billeder Øjet søger først mod overskrifter og resuméer: –I 504 analyserede tilfælde lander 88 % af de første tre fikseringer på teksten –Kun 12 % er på billeder !

Designkonsekvenser af SPP Giv overskriften den plads den skal have –Korte overskrifter er fra avistraditionerne Skab (mere) attraktive billeder til sitet, som ikke kun er genbrug af billeder beregnet til tryk.

Kritik af SPP Tekst loader ofte før billeder De analyserede eksempler er meget teksttunge informationssider Forsøgspersonerne var nyhedsnarkomaner Billederne på de analyserede eksempler er sjældent personer Billeder kan opfattes parafovealt (i øjenkrogen)