Introduktion til web-analyse Page 1Copyright: Instadia A/S, 2003 Web-analyse i et praktisk perspektiv
Hvorfor web-analyse? ”Partners and customers frequently spend more time interacting with an enterprise’s Web site than they do with the company’s employees” Aberdeen Group, June 2002, ”Web Analytics - Making Business Sense of Online Behavior” Introduktion til web-analyse Page 2Copyright: Instadia A/S, 2003
Markedet for web-analyse
Hvad er kundens behov? Total antal sidevisninger? Top 100 mest sete sider? Top 100 referrer? Top 100 søgeord? … Introduktion til web-analyse Page 4Copyright: Instadia A/S, 2003
Behovet er mere komplekst! Introduktion til web-analyse Gør vi det rigtige på vores web-site? Hvad kan vi gøre for at forbedre os? Hvad gør de andre?
Udfordringen for leverandøren Introduktion til web-analyse Enorme datamængder begrænser fleksibiliteten Meget få officielle analysemodeller til rådighed og mangel på ”Best Pratices” Strukturerede analyseprocesser er en sjældenhed
Eksempel på en procesmodel for web-analyse Introduktion til web-analyse Page 7Copyright: Instadia A/S, 2003 Define KPI Establish data Build reports Establish data Build reports Set thresholds Monitor trends Set thresholds Monitor trends Identify issues Compare to benchmark Compare to benchmark Suggest action Manual Automated Manual Automated
En praktisk analysemodel - Kampagneopfølgning - Introduktion til web-analyse Page 8Copyright: Instadia A/S, 2003
BestillingTilmeldingKontakt Website MWR (Most Wanted Response) Formålet er at skabe resultater! Introduktion til web-analyse
Website (100%) Web-analysen sætter tal på effekten BestillingTilmeldingKontakt 720 (4%) 360 (2%)270 (1,5%) Page 10Copyright: Instadia A/S, 2003 Introduktion til web-analyse
Website BestillingTilmeldingKontakt 800 (4%) 400 (2%)300 (1,5%) (100%) Kampagne: -nyhedsbrev Respondenter Page 11Copyright: Instadia A/S, 2003 Introduktion til web-analyse
MailEgen indtastningBannereSøgemaskiner BestillingTilmeldingKontakt Website (4%) 480 (2%)360 (1,5%) (100%) Page 12Copyright: Instadia A/S, 2003 Introduktion til web-analyse
40% exit direkte fra forsiden Website (100%) starter på formular 360 fuldfører 30% exit på vilkår og betingelser 90% besøger kun websitet én gang Der bruges i gennemsnit 3,5 minutter på formularen Detaljeret analyse af besøgsadfærd Copyright: Instadia A/S, 2003 Introduktion til web-analyse
Optimering af formularprocessen BESTIL besøg 360 besøg 36% besøg 83% Copyright: Instadia A/S, 2003 TAK! Introduktion til web-analyse
Trin 1: Udfyldt Trin 2: Udfyldt Trin 3: Udfyldt Trin 4: Udfyldt Trin 5: Udfyldt Trin 6: Udfyldt Trin 7: Ej Udfyldt (Stop ved CPR) Tracking af formularfelter Copyright: Instadia A/S, 2003 Introduktion til web-analyse
Nye tiltag indenfor web-analyse Introduktion til web-analyse Page 16Copyright: Instadia A/S, 2003
Personal data Name Company Customer ID Login name VISITOR Cookie-ID = Tracking of registered visitors Web behaviour data Visited web pages Time spent per page Loyalty profile Referrer (origin) Date and time stamp Nationality ClientStep may qualify leads by combining visitors identity with their personal website behaviour Introduktion til web-analyse
Cross-link to demographic data Web behaviour data Visited web pages Time spent per page Loyalty profile Referrer (origin) Date and time stamp Nationality VISITOR Cookie-ID = Demographic data Gender Age Zip City Country Job title Income group Civil state Education ClientStep collects demographic data from visitors and combines it with their web behaviour Introduktion til web-analyse
Cross-data analysis, example 1 ClientStep shows activity by visitors’ and the average time spent per page for each visitor Introduktion til web-analyse
Cross-data analysis, example 2 ClientStep shows activity by visitors’ CITY and the average time spent per page for each CITY Introduktion til web-analyse
Page 21Copyright: Instadia A/S, 2003 Kontaktinformation Instadia A/S Islands Brygge København Tlf.: Præsentationen afholdt af: Anders Frejo Jørgensen adm. dir. Introduktion til web-analyse