Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, 1.-2. semester, 2006-2007 Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
How to boost students´ vocabulary via reading
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Magtteori I 7. September 2005.
VELKOMMEN! TYSK OG ENGELSK ALMEN 1. SEPTEMBER 2008.
Database Normalization without Mathmatics
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Oh, store Gud, når jeg dit værk beskuer
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Gletsjer Dannelse af is fra snekrystal til gletsjeris Kilde: Luis María Benítez.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Tekstanalyse og –historie (F06) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama II: Tom Stoppard, The Real Inspector Hound.
Tekstanalyse og –historie (F07) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama I: Susan Glaspell, Trifles.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
1 (c) W. J. Dally Digital Design: A Systems Approach Lecture 12: Timing.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Animals of the world IT-project in 4th and 5th class In Høje Kolstrup & Højmarkskolen Dec 2007.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Dansk Forening for Data Management
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Buy Doxycycline Online Us
Aalborg modellen Problemorienteret og projektorganiseret
Exchange of experiences
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Hvorfor udvikler nogle ældre et alkoholmisbrug sent i livet?
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
. Oh, store Gud med fem vers
Resuscitation with an AED
Gathering of experience From the P0-project
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Europæiske udfordringer for planteproduktionen
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis, History, and Theory of Texts"

Agenda A genreal Introduction to the course An introduction to some key concepts of the course Group work Group presentations and discussion

A general introduction to the course Modulet omfatter: litteraturteori og litteraturvidenskabelige metoder tekstanalyse og tekstanalytiske metoder de engelsksprogede landes litteratur og kultur. Kompetencemål: grundlæggende færdighed i tekstanalytiske metoder med særlig vægt på tema-, forløbs- og udsigelsesanalyse og analyse af retoriske virkemidler grundlæggende forståelse af forskellige genrers og teksttypers karakteristika grundlæggende forståelse af teksters periodicitet.

A general introduction to the course (cont.) Prøven har form af en eksamensportefølje bestående af følgende bidrag: fire øvelsesopgaver fra kurset i tekstanalyse og -historie, med kursuslærerens kommentarer den studerendes redegørelse for porteføljens indhold (højst 3 sider). Eksamensporteføljen skal demonstrere: færdighed i tekstanalyse med særlig vægt på tema-, forløbs- og udsigelsesanalyse og analyse af retoriske virkemidler forståelse af forskellige genrers og teksttypers karakteristika forståelse for teksters periodicitet færdighed i at formidle opnået viden om kultur- og tekstvidenskab i en adækvat form og evne til selvstændigt at kunne fortsætte egen kompetenceudvikling inden for området.

An Introduction to the course (cont.) Key course activities: Readings and working with study questions – see the course homepage Lectures, group work, classroom discussions Written assignments, summaries, feedback – see the course homepage

An introduction to some key concepts of the course Theme and motif ”[…] a general concept or doctrine, whether implicit or asserted, which an imaginative work is designed to incorporate and make persuasive to the reader” (Abrams) ”A theme is generally also distinguished from a motif (or leitmotif) by its greater ABSTRACTION: motifs are generally linked to specific, concrete forms of manifestation […]” (Goring)

An introduction to some key concepts of the course (cont.) Motif – the literal or surface level or meaning of the text. Accessible through paraphrase Theme – the metaphorical or hidden level or meaning of the text; its depth. Accessible through interpretation Basic idea of text and meaning: surface/depth visible/ hidden

An Example: The Parable of the Barren Fig Tree "A man had a fig tree, planted in his vineyard, and he went to look for fruit on it, but did not find any. So he said to the man who took care of the vineyard, 'For three years now I've been coming to look for fruit on this fig tree and haven't found any. Cut it down! Why should it use up the soil?' " 'Sir,' the man replied, 'leave it alone for one more year, and I'll dig around it and fertilize it. If it bears fruit next year, fine! If not, then cut it down.' " (Luke 13:6-9)

Group Work Read Graham Greene’s story ”I Spy” Discuss the theme(s) and motif(s) in the story What ”general concept or doctrine” has Greene incorporated in the story? What does it pursuade the reader about? How has the story been designed to pursuade us?

Group discussion