Hvad er så multimedier?. KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Grundlæggende IT Lektion 4 Sådan virker pc’en
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Videregående pc-vejledning Modul 02: Harddisken 1 60+Bornholm.
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
En mulig scenografisk metode
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Computerens Anatomi - En guidende introduktion om computerens indre
Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.
Instruktion i Animation Shop
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Computerens Anatomi At vælge den korrekte computer
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
COMPUTERENS ANATOMI KENDER DU DIN COMPUTER SÅ GODT SOM DU TROR?
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Computer anatomi Vi skal kigge lidt nærmere på kabinens grundlæggende indhold. Tryk på F5 for fuld skærmbillede Skift til næste dias (Museklik) for et.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Præsentation af Data 3-5 semester Jan Helbo. Interfaces Datateknik Basis D5 D3 SignalProcesInformatikKom. net D4 Interface Tele Button UP.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Præsentation af Data 3-5 semester (Ny studieordning) Jan Helbo.
Historiefortælling.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Pc-kørekort Mere om software. Programmering Definition: at skrive et program ved hjælp af en tekst–editor på en måde, som computeren kan forstå Instruktionerne.
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Hugo von Linstow Seminar om DanBIF & Amternes Naturdata 8. November 2004.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Bliv en del af det grønne marked Vejledning til offentlige grønne indkøb.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
HTML intro Dag 1. Client – Server miljø Client Server Klient ◦ Hardware (Screen size, colors, processor…) ◦ Platform (Mac, Windows, Linux…) ◦ Browser.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Medier og kommunikation V
DVB-T og MHP pilotprojekt i Danmark, TV2/Nord-Digital Status Q v. Thorbjørn Vynne
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Digitale billeder – analyse og produktion
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Design af interaktion til interaktion i cscw
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Usability ITU, forår : Mobile enheder + Usabilityeksamen + Gæst Julie og ”...”
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Tutankhamons Grav Et modellerings eksempel
Velkommen til Laboratoriet for Interaktive Rum Susanne Bødker, Michael Christensen, Kaj Grønbæk, Kristian K. Gundersen, Peter Krogh, Jan Ernfred Madsen,
1 Skanderborg High på tv3play.dk Marketing Plan. 2 PRESSE OG ON AIR KOMMUNIKATIONSINDSATS Promo Der produceres 2 promoer. Leveres af produktionsselskabet.
PC’en & div. hardware … mange IT-fagudtryk !! v/Søren Noah:
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
PC - KURSUS.
KORTFILM: De fantastiske 3
Cloud Computing Model-View-Controller
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Hvad er dokumentarfilm?
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Præsentationens transcript:

Hvad er så multimedier?

KommandoerValg Abstrakt procesDirect manipulation KontrolpanelInformation space RedskabMiljø BetragtesOpleves Brugergrænseflader TegnbaseretGrafisk (GUI)

ABC

Multimedia is the seamless integration of text, sound, images of all kinds and control software within a single digital information environment Tony Feldman i comp.multimedia cit. Elaine England & Andy Finney: Managing Multimedia. Addison Wesley 1996, p. 1

MPC = Multimedia PC Multimedia-PC marketing council MPC11991 MPC21993 MPC MHz Pentium processor 8 MB RAM 3,5” diskettedrev 1,44 MB 540 MB Harddisk 15 ms access 1,5 MB/sek. 4-speed CD-ROM 250 ms access CD-A, XA, Photo CD, CD REC, CD-I bit lydkort Skærm m. color space conversion & scaling MPEG1 playback 352*240/30fps tasters tastatur, mus m. 2 knapper I/O seriel & parallel, midi, joystick Win 3.11 og DOS 6.0

Multimedier = Samtidig brug af flere forskellige medier Hypermedier = Hypertekst-multimedier Hypertekst = Databaseteknologi baseret på sammenkædning af data

Multimedier = Samtidig brug af flere forskellige medier Hypermedier = Hypertekst-multimedier Hypertekst = Databaseteknologi baseret på sammenkædning af data

Jens F. Jensen: former for Interaktivitet 1) Transmittativ interaktivitet: Bruger kan vælge indenfor en strøm af informationstilbud uden returkanal 3) Konsultativ interaktivitet: Bruger kan vælge blandt forproduceret information i et mediesystem med returkanal. 2) Konversationel interaktivitet: Bruger kan producere egen information og gøre den tilgængelig for andre brugere 4) Registrerende interaktivitet: Mediets kan registrere information fra brugeren og respondere på brugerens handling

Computer- medie- metode Procedural - baseret på program og regler Programmering Simulering systemdesign datalogi Participatory - interaktivitet bruger/program og bruger/bruger skabe & bruge konventioner for adfærd, analyse af brugeradfærd HCI, psykologi, rollespil, teater Spatial - navigérbart univers Billeder & film Informationsstruktur Navigering grafisk design Filmvidenskab, HCI psykologi, arkitektur Encyclopedic - ubegrænset lagerkapacitet Kendskab formater Strukturering af viden biblioteksvidenskab informationsvidenskab Computermediets kendetegn som metodisk grundlag Frit efter Janet H. Murray

udtryksintensitet tid Præsentation Anslag Uddybning Point of no return Konfliktoptrapning Klimaks Udtoning Berettermodellen i fiktionsfilm

ForestillingMedforfatterskab ForfatterstyretBrugerstyret LineærNetværk FortællingUnivers MM-show MM-formidlende tekst MM-fiktion og Spil HT-formidlende tekst HT-fiktion Kollektiv HT-fiktion MM-spandet

Samlet struktur/aktuel struktur og ”flow” i hypertekst

Varchol’s multimedie-univers Opbyg en verden (et “univers” for applikationen) Sæt fysiske grænser (“rum” og evt. niveauer) og ikke-fysiske grænser (historisk, social, psykologisk ramme, baggrund) Tilrettelæg: - Interaktionsregler (fortæller, hot spots, omfang/hyppighed, aktør-aktør, bruger-program) - Brugergrænseflade (enkel og elegant) - Æstetik (overordnet design og art direction) - Platform (OS og forfatterprogram) Udform applikationen: - Historie og persontegning - Anvendelse af AV - Anvendelse af “tilfældige valg” - Anvendelse af inference engine - Anvendelse af “relativ tid” (fortalt tid & internt ur) - Anvendelse af online-links til omverdenen