Support – og overvågning af Kortforsyningen Anna Brinch Thorsen Markedsområdet Kort & Matrikelstyrelsen Maj 2007
Support - Kortforsyningen Kortforsyningens supportfunktion -hvem er vi? Overvågningsrutiner Afhjælpning af driftsproblemer Opfølgning på fejl Nødvendigt systemarbejde Udmelding ved driftsforstyrrelse Support - kontakt 2007
Hvem er vi? Markedsområdet National Geodatabank IT området – fælles fokus
Overvågningsrutiner Værktøjer: WhatsUp Switchboard-meddelelser Database Monitorering - servere - services ADSL Internt brug af Kortforsyningen
Serverovervågning
Overvågningsserver (9 URLs)
Services
Real-time statistik
s fra Switchboard
Afhjælpning af driftsproblemer - og opfølgning på fejl Når uheldet er ude: Beredskab (KFI) Mobiltelefoner Scenarie - ”stands ulykken” - udmelding - problem afdækkes - omfang afgrænses - (udmelding) - problem afhjælpes - log - opfølgning på fejl (KFI)
Udmelding - driftsforstyrrelse til Udviklere - under "Seneste Nyheder” - Direkte mails til de der ønsker til Brugerne - Web-services: - Applikationer: der gives besked via applikationens interface eller på til Partners kunder - udvikleren tager de fornødne forholdsregler i forhold til de applikationer, der anvender web-services fra Kortforsyningen
Nødvendigt systemarbejde Den anden onsdag i måneden Opgraderinger, omlægninger, udskiftninger m.m. på KMS' systemer Kortforsyningen kan blive berørt …… … i så fald efter kl. 18:00 Udmelding ? – kun hvis større arbejder er påkrævet
Support - kontakt Koordinering, udvikling, teknisk support, drift, adgangskontrol, brugeradministration m.m. Telefon: Forretningsrelaterede henvendelser Kontaktperson
2007 KMS resultatkrav – oppetid Konsolidering af driftsmiljø Optimering af interne rutiner Driftsstatistik baseret på specifikke brugerforespørgsler Afrapportering af svartider Fokus på OIO’s standardaftale (Offentlig Information Online ) & MVTU’s retningslinier for servicemål (Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling)