Grundlæggende Webdesign

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Introduktion til CSS Videre med CSS. Body egenskaber Body-markøren omslutter alle vores indholdselementer. Du kan derfor ved at tillægge en række egenskaber,
Lidt om pladsholdere.
Videregående pc-vejledning
Eksempel på sikker betaling på Internettet:
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Æstetik og layout Skrifter og typografi
Introduktion til HTML Formularer V1 introduktion til formularer Den sidste af HTML strukturmarkørerne er FORM-markøren, der bruges til at lave.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Udarbejdelse af poster
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Generelle regler for brug af PowerPoints
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Præsentation 5: Layout – Design til output-medier
SIMPLICITY JOEK © TEC 2011 Selv om nogle designere har svært ved at udsmykke en hjemmeside nok til at gøre den interessant, er det de fleste som har det.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Cascading style sheets (CSS) Formål med css • Adskillelse af indhold og udtryk • Større typografisk frihed • Nemmere redigering Eksempel uden style sheetuden.
Formularer (Access, del 3)
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Blogging Udvidet design og funktion
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Grundlæggende Webdesign
Bogstaver og tekst i design
Præsentation 5: Layout – Design til output-medier
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Folkeskolens afgangsprøve
Grundlæggende Webdesign – det digitale billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Billeder.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
CSS - Cascading Style Sheets HTML-koder for tekststruktur og for formatering HTML-koder for tekststruktur CSS-koder for formatering FørNu Lettere at redigere.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
XML 2. Formatering af XML data med CSS Når man arbejder med XML og CSS er fremgangsmåden den samme som i forbindelse med HTML og CSS.
CSS - Cascading Style Sheets HTML-koder for tekststruktur og for formatering HTML-koder for tekststruktur CSS-koder for formatering FørNu Lettere at redigere.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
PD – kursusgang 2 Introduktion til Frames og Cascading Style Sheets.
Dreamweaver, CSS og eksterne applikationer Fjerde øvelsesgennemgang Onsdag den 20. juni Webkommunikation 2007 v/ Niels Christian Nielsen.
SKABELON.
Videregående pc-vejledning
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Læring og it Typografiens betydning. læring og it Display-typografi Læse-typografi Konsultativ typografi 3 typer af typografier.
Mammen Friskole – ”Et godt sted at være, et godt sted at lære” Formatering Lidt grundlæggende om formatering i tekstbehandling og hvilke muligheder det.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Retningslinier for din præsentation
T ypografi Typografi …. er et kunsthåndværk
Skabelon mailopsætning
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Introduktion af PowerPoint 2007
Modul 07, Elektronisk post
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – typografi på nettet Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 19.9.2002

Plan for i dag Evt. spørgsmål om den forestående opgave (?) Muligheder for typografi på nettet i ‘brødtekst’ (Lynch & Horton) med HTML med CSS som display-tekst (i grafik: Siegel) Skriftens grafiske elementer Skriftens udvikling i overblik

HTML og tekst HTML som tekstmedium forskel mellem ‘tekst’ og ‘skrift’ (dvs. mellem teksten som ‘indhold’ og teksten som ‘billede’) HTML skal vise ‘tekst’, ikke ‘typografi’ Tekst visualiseres ved brug af fonte, der er installeret på brugerens computer Brugerens browser-opsætning afgør den viste websides typografi Find eksempler på henholdsvis push og pull medier

Browserindstillinger for skrift Funktioner / Internetindstillinger… / Skrifttyper Vis / Tekststørrelse

Computerens to skrifttraditioner Fra skrivemaskine (og DOS-skærm) de monospatiale skrifter, hvor alle bogstaver er lige bredde fx Courier New, Monospaced, Lucida Console Fra bogtryk de individuelt spatierede skrifter, hvor hvert bogstav har sin individuelle bredde Times (New Roman), Arial, Palatino osv.

Monospatiering og variabel spatiering

Skrifter på brugers computer

Font substitution Font substitution i Dreamweavers tekstmenu med tilhørende html-kode for to grundtyper

Hdxp Hdxp Skriftens grundtyper Eksempel på serif type ‘Times New Roman’ Eksempel på sans serif type ‘Arial’ Hdxp Hdxp Serif skrifter stammer historisk fra ANTIKVA-traditionen Sans serif stammer historisk fra GROTESK- traditionen

Vore alfabeter Majuskeltal: Minuskeltal De fire standard-skriftsnit: normal, kursiv, fed, fed-kursiv

KURSIV : italic eller oblique Serif : kursiv / italic Sans-serif : kursiv / oblique Bemærk henholdsvis forskel og lighed mellem a, f, g og k. Seriffens kursiv bevarer forbindelsen tilbage til håndskriften.

Fonten har flere tegn end tastaturet Der er forskel på bindestreg - og tankestreg – tankestreg / en-dash: Alt+0150 Der er forskel på tommetegn " og typografiske citationstegn, som findes i flere sæt: I dansk typografisk tradition kaldes de 99/66 : „ “ nummerisk hedder de Alt+0132 / Alt+0147 [med fx Verdana erstat 147 med 148] Man bruger også de såkaldte korporalvinkler, også kaldet franske anførselstegn: » « Alt+0187 / Alt+0171 Tegnets nummeriske værdi

Bogstavernes proportioner 1. Versalhøjde 2. Overlængde 3. X-højde 4. Underlængde 5. Grundlinje

Hvad er et bogstavs højde? Typerne til venstre har alle samme højde i typografiske punkter (1 punkt = 0,37593 mm), men punkt-størrelsen afgøres ikke af det trykte bogstavs egen højde, men af højden på den blyklods, der ‘bærer’ bogstavet.

Skriftens tone skifter med proportioneringen Verdana: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought, two rhythm Arial: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought, Helvetica: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought,

Skriftens tone... Georgia: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought, Times New Roman: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought, Century Schoolbook: Letterforms have tone, timbre, character, just as words and sentences do. The moment a text and a type face are chosen, two streams of thought, two rhythmical systems,

Gode grunde til at bruge CSS Cascading Style Sheets gør arbejdsprocessen lettere og hurtigere; Cascading Style Sheets sikrer, at webstedets typografiske formatering bliver konsistent; Cascading Style Sheets skaber en enklere kode, som hurtigere fortolkes af browseren; Cascading Style Sheets giver muligheder for styring af den typografiske layout, som ikke findes i HTML

Dreamweavers CSS Type menu

Dreamweavers CSS Block menu

Tekstblokkens placering Klummens bredde: trykt tekst ikke over 65 tegn, på skærm mindre (undgå <align justify> i smal spalte!) Afsnit/paragraf: HTML sætter som standard en tom linje med <P>. <BR> sætter – mere typografisk - kun ’ny linje’. Hertil kræves indrykning i afsnittets første linje. standard er geviert/ems (em-space) indrykningen sættes normalt til skrifthøjde/ skydning (leading), så ’luften’ mellem linjer og venstre kant-indrykning er kvadratisk.

Linjeafstand / Skydning (Leading) I tekstbehandling er linjeafstand et relativt begreb: (fontstørrelsen i pt + 20%) × linjeafstand (fx 1,3) Med ccs kan man på typografisk vis definere sin skydning (leading) sæt den til mindst 130% af størrelsen af brødteksten (ved bred spalte gerne større) hvor skriftstørrelsen øges (fx i overskrifter) skal skydningen dog relativt aftrappes (to linjer i en overskrift skal opleves som sammenhørende)

”Enhver er sig selv nærmest”

Markeringer Typografiens æstetiske ideal er, at en tekstklumme virker som en egal sammenhørende enhed derfor undgår man så vidt muligt markeringer det vildeste man tillader sig er kursivering Typografi på nettet lægger mere vægt på at markere tekstens pointer men kursiv, fed, understreg (fra skrivemaskinen), farve, baggrundsfarve, font, der skiller sig ud ikke forbudt, men pas på!

Knibning / kerning i PhotoShop 6 knibning/kerning (bogstavpar) knibning/spacing (flere bogstaver) Window/Character-paletten

Marshall McLuhan’s synspunkt “Vi lever i en post-gutenbergsk æra” dvs. at vi historisk har bevæget os fra skrift over typografi tilbage til skrift, som er frigjort af de trykte medier Se fx Jeff Bridges’ homepage http://www.jeffbridges.com

Håndskriftens status Efter bogtrykkets opfindelse trak håndskriften sig bort fra offentlighedens og mangfoldiggørelsens zone. Ved skrivemaskinens fremkomst trak håndskriften sig tilbage til intimzonen (det personlige brev, kæreste-brevet). Ved e-mailens fremkomst synes type-skriften at have sejret helt. Håndskriften bruges kun til det flygtige notat. Sådan ser det i hvert fald ud!

Håndskriftens status Med digitaliseringen er en række skriftformer, der simulerer den ekspressive skrift væltet frem. Skriften som billede ekspressiv peger på sig selv Skriften som type anonym formidler Skriften på vej til at forvandle sig til billed logoet

Bogtryk mellem skrift og type Den kalligrafiske tradition fra den håndskrevne bog (den sakrale bog) til den gutenbergske tradition fra det håndskrevne kancelli-dokument (det verdsligt-administrative dokument) til den italienske tradition Den vertikale ‘type’ versus den horisontale ‘skrift’

Gutenbergs Bibel Udsnit af Gutenbergs Bibel fra 1452-56, den første trykte bog i den vestlige verden, kun trykt i et oplag på små 200 eksemplarer. Typerne står meget lodret og har meget få kurver. De er mere tegnede end skrevne, og er forsøg på at efterligne den kalligrafiske tradition i tiden. Typen kaldes ofte ‘gotisk’.

Den håndskrevne tradition Gutenbergs bestræbelse på at følge de håndskrevne/-tegnede typer viser sig især i, at han udformede særlige typer for skrivernes måde at sammenskrive to bogstaver på (de såkaldte ligaturer). Derfor opererer Gutenberg ikke kun med godt et halvt hundrede bogstaver, som moderne bogtryk, men med over 300.

Den italienske tradition Italiensk bogtrykkerkunst er baseret på en mere funktionel ‘skrevet’ skrift, antikva-skriften, hvor minuskler, udviklet til administrationsbrug i middel-alderens kancellier, kombineres med romerske versaler. Det er således en italiener, Aldus Manutius, der opfinder kursiv-skriften, der oprindeligt var en selvstændig skrift, ikke tilbehør til enhver skrift.

Bredpennen Bredpennes ‘spor’ hen over papiret skaber en vekslen mellem grundstreg og hårstreg

Renaissanceskriften Eksemplet viser typen ‘Centauer’, der har bevaret bredpennens dynamiske flow

Den klassicistiske tradition Typografien frigør sig af kalligrafien (bogtrykket frigør sig af håndskriften) Rationalitetens frigørelse af traditionen 1640 indkaldes hollandske bogtrykkere til at oprette et kongeligt bogtrykkeri i Louvre 1661 nedsættes i Frankrig en kommission til at tegne en ny skrift, der bryder med traditionen (stempelskærere erstattes af kobberstikkere)

Den klassicistiske tradition Med den franske reform kan man tale om det første forsøg på at ‘digitalisere’ skriften. Bredpennens spor slettes Bogstavet placeres inden for et grid af 48 × 48 kvadrater Grundtanken bag det franske initiativ forplanter sig over hele Europa og viser sig hos bl.a. englænderen John Baskerville italieneren Bodoni franskmanden Didot

Baskerville

Bodoni

Didot

Klassicismens hovedtendens Skriftens vertikalitet understreges. Kontrasten mellem grundstreg og hårdstreg bliver større. De horisontale seriffer mister enhver organisk forbindelse med de vertikale elementer. Med renaissancens og klassicismens skrifter er brødskriften i bogtryk (stort set) etableret for de kommende århundreder.

1800-tallet Udviklingen af skrifter i 1800- tallet kommer til at foregå uden for bogen i polulær-medier som ‘skiltet’ og ‘plakaten’. Den voksende kommercialisering og konkurrence udvikler et behov for iøjnefaldende displayskrifter. Man har i den forbindelse talt om en ‘tivolisering’ af skriften, hvor billede og skrift smelter sammen.

A

1800-tallets slutning Den mest reflekterede indsats mod det, som man opfattede som den moderne industrikulturs forgrimmelse af verden, blev ydet af ‘Arts and Crafts Movement’, som man kan kalde en meget bevidst reaktionær bevægelse, der hentede inspiration i før-industiel ‘formgivning’. Som førstemand inden for typografi og bogtryk står multikunst-fænomenet William Morris

Gotikken som ideal For Morris bliver bogen et total-kunstværk, der lader indhold, typografi og illustration gå op i en højere enhed. Her er vist en side fra Morris udgave af kunsthistorikeren John Ruskin’s “The Natur of Gothic”, et værk, som netop ‘ideologisk’ peger tilbage på gotikken, hvor man ikke skelnede mellem håndværk og kunst, som et enheds-kulturelt idealbillede.

Bauhaus Modsat ‘Arts and Crafts Movement’, der kæmpede mod industrialiseringen, ønskede det tyske Bauhaus som kraftcenter for udviklingen af et nyt formsprog en typografi, der var i overensstemmelse det industielle fremskridt. Bauhaus var en vigtig faktor for udviklingen (og især udbredelsen) af den moderne grotesk-skrift. I en rationel og geometrisk ånd opbyggede man en skrift, der ikke kun fjernede de ornamentale seriffer og ‘bredpennens vekslen mellem grundstreg og hår-streg, men også reducerede bogstavernes mang-foldighed til en kombination af nogle ganske få form-moduler.

Bauhaus’ funktionalitet Der er ofte sat spørgsmålstegn ved, hvor funktionelle Bauhaus’ grotesk-skrifter i virkeligheden er: bogstaverne er mindre individuelle og derfor vanskeligere at skelne, den serif-løse skrift giver ikke øjet støtte til at fastholde linjen, hvorfor den kræver større linjeafstand. På en skærm klarer sans-serif groteskernes faste form sig imidlertid bedre antikva-skrift med seriffer (i hvert fald i lille udgave).

Digital skrift som simulation

Type Magic Greg Simsic har på Hayden Books udsendt en række bind i serien ”Photoshop Type Magic” med eksempler på, hvordan man kan skabe sin egne øjnefaldede displayskrifter ved brug at diverse filtre Noise, Distort, Blur, Render/Cloud, Pixelate osv. for at filtrene virker på teksten, skal tekstlaget først rasteriseres (Layer/Rasterize/ …)

Næste gang Om informationsarkitektur og navigation læs Lynch & Horton, kap. 3, “Site Design”