1 Avanceret krøjesystem til vindmøller Gruppe 512 P5-projekt efterår 2003
2 Avanceret krøjesystem til vindmøller Formål og systembeskrivelse - Lars J Vindenergi og vingedesign - Katrine Aerodynamik - model - Morten Pitchregulering - Lars S Effektregulering - Jan Effektforstærker - Haukur Konklusion og perspektivering - Michael Demonstration i laboratoriet
3 Indhold Formål Systembeskrivelse DC-motor Vindmøllemodel Virkemåde
4 Formål Vindmøllen skal krøjes så den har front mod vinden Dette skal foregå ved pitching af vingerne Der skal holdes en konstant omdrejnings- hastighed for at lette design af pitchregulator
5 Systembeskrivelse
6 DC-motor
7 Motorens DC-modstand R [mΩ] –Måles ved DC strøm og spænding –U/I = R Motorens induktans L [μH] –Måles ved AC strøm og spænding –
8 Motorens spændingskonstant k E [Vs/rad] Motorens momentkonstant k T [Nm/A] –k E = k T = k –Forholdet mellem forsyningsspænding og omdrejningshastighed og forholdet mellem strøm og moment DC-motor
9 Systemets tørfriktion T c [Nm] –I · k plottes som funktion af (U – R · I) · k –Skæring med y-aksen er T c Systemets friktionskonstant B [kg·m 2 ] –Kurvens hældning er B –B afhænger af ω på grund af vindlast
10 DC-motor Systemets inertimoment J –Der optages en udløbskurve for systemet –
11 Vindmøllemodel Vindmøllemodellen er opbygget af en modelhelikopter Placeret på tårn Sensorer: –Omdrejningsmåler (hall-element) –Krøjevinkelmåler (potentiometer) –Vindretningsmåler (potentiometer) –Krøjemomentmåler (strain gauge)
12 Virkemåde Vinden kommer fra en skæv vinkel Effektiviteten er: cos 3 (ψ) Areal Det effektive areal er mindsket
13 Virkemåde Pitchregulatoren øger pitchvinklen på den vinge der er op mod vinden Kraften på den vinge der er op mod vinden vil være større end på den anden Krøjekraften er forskellig fra 0
14 Virkemåde Vindmøllen krøjer op mod vinden Der bremses ved at pitche den modsatte vinge, hvis det er nødvendigt Vingerne pitches tilbage i neutral stilling
Vindenergi og vingedesign Katrine
16 Indhold Vindhastigheder Vindmøllens omgivelser Vingedesign - Udformning af vinger - Vingeprofil
17 Ideelle vindhastigheder
18 Vindmøllens omgivelser Undgå steder med turbulens - Lægivere - Ru overflader Ruhedsklassen betegner hvor mange ”forhindringer”, der er i terrænet - Vand har ruhedsklasse 0 - Store byer har ruhedsklasse 4
19 Vindrose Fremherskende vindretning - Kan findes vha. vindroser
20 Udformning af vinger Snoede vinger - Ensartet angrebsvinkel Lydniveau Mekanisk styrke Lettere at starte
21 Lift og drag
22 Vingeprofil Defineres ud fra tykkelse, korde, midterlinie og camber Giver forskellige lift og drag afhængig af camber
23 L/D-forhold for SG6040 og SG6043
24 Konklusion Modelhelikopterens vinger - Vingeprofil er brugbar - Er ikke smal ved vingespidsen - Er ikke snoede Helikopterens vinger er ikke egnet til vindmøller
25 Aerodynamisk model Morten
26 Indhold Formål med model Valg af model Blokdiagram over Matlab program Testresultater Konklusion
27 Aerodynamisk model Formål med model –Beregne total krøjemoment –Overføringsfunktion for krøjemoment Valg af model –2 dimensionel model efter ”vortex teori” –Grove antagelser omkring vindforhold
28 Anvendt beregningsmodel ”vortex teori”
29 Opdeling af rotorfladen i segmenter Anvendt metode til at finde total krøjemoment
30 Flowdiagram over Matlabprogram
31 Beregning af angrebsvinkel Itererer sig frem til værdier af a og a’
32 Testresultater
33 Ændringer til program Nuværende program –Vindhastighed sættes til fast værdi Udvidet program –Måling af vind og rotorhastighed –Opdateres hver gang løkken køres –Implementeres i C167
34 Konklusion Hvad skyldes testresultats unøjagtigheder? Unøjagtigheder ved model –Antager at vinden er jævn foran mølle Afvigelser ved vingeprofil. –Tip speed ratio (TSR) formindskes –Medføre mindre relativ vindhastighed –Vingebredde afviger fra virkeligheden –Reynoldsnummeret påvirkes
Pitchregulering Lars S
36 Indhold Pitchregulering Design af regulator Måleresultater
37 Pitchregulering
38 Pitchregulering Krav –Oversving: Mp ≤ 10 % –Settling time: t s ≤ 60 s –Stationær fejl: e ss ≤ 1°
39 Bodeplot uden regulator s2s2 s3s3
40 Bodeplot med regulator
41 Bodeplottet
42 Måleresultater
43 Bodeplot
44 Måleresultat
45 Konklusion Princip virker Ustabil – forkerte/ukendte parametre P-regulator/PI-regulator
Effektregulering Jan
47 Indhold Formål Blokdiagram Blokdiagram for Gm(s) Gavlventilatoren - Påvirkning fra vinden Optimering
48 Formål Konstant vinkelhastighed Motor og generatordrift
Blokdiagram
50 Blokdiagram med forstyrrelse
51 Gavlventilator Uregelmæssig vind ( ikke fast belastning ) Vinden kommer oppefra og ned
52 Måling af vinkelhastighed
53 Optimering Frekvensen af forstyrrelsessignalet Ny overføringsfunktion
54 Blokdiagram med forstyrrelse Superpositions princip
55 Overføringsfunktion E = Elektronisk overføringsfunktion M = Mekanisk overføringsfunktion
56 Konklusion Brugbar effektregulering Videreudvikling Mindske forstyrrelsen
Effektforstærker Haukur
58 Indhold Formål Virkemåde af SMPS Forbedring af effektiviteten
59 Formål Overføre effekt til/fra motoren Andet formål til endeligt produkt
60 Virkemåde af SMPS
61 Virkemåde af SMPS
62 Virkemåde af SMPS
63 Forbedring af effektiviteten Andre transistorer –Lavere R on –Mindre kapacitans Styrekreds der kan levere mere strøm
64 Konklusion Det konkluderes at forstærkeren er god nok til formålet
Konklusion og perspektivering Michael
66 Konklusion Princippet med krøjning ved hjælp af pitch af vingerne virker
67 Perspektivering Reguleringsalgoritme: Swash-plate individuel pitch Opstart efter udkrøjning eller ved lav vindhastighed
68 Reguleringsalgoritme
69 Reguleringsalgoritme
70 Uafklarede spørgsmål Rotoren har været stoppet, og vindretningen har ændret sig. –Krøje op mod vinden ved hjælp af: pitch alene, pitch og en hjælpemotor Opstart ved lav vindhastighed.
71 Effektkarakteristik
72 Weibull-fordeling
73 Demonstration i LAB Gennemgang af testopstilling Forklare og vise test af pitchregulering og effektregulering