Business Model Genertion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Den nye rolle for design
Innovation af forretningsmodellen: Én vej til en grønnere virksomhed Af Tanja Bisgaard Horsens den 29. november 2012
Forretning og Ledelse lektion 7
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Economies of scope. Vigtigt begreb – ikke kun et lille begreb som anført i teksten p. 49 med petit. I praksis ”synergieffekt”   C(x1,x2) < C(x1) +
Forretningsmodel.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Fremtiden NU! CIFS, Carsten Beck. Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Analyse,
Særligt fokus på interessentanalyse og performancemåling
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Forretningsmodeller Ulrik Blom
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Opgave 53 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Intern strategi Competitive position, value chain,
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Analyse af virksomhedens eksterne strategifaktorer
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
C O N T R O L L E R F O R U M Kompetenceudvikling og læring i Danske Bank ”The ultimate competitive advantage lies in an organization’s ability to learn.
Created by BM|DESIGN|ER BrainsBusiness Nuværende Fremtidige Ønskelige.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Created by BM|DESIGN|ER Træningsafdelingen default.
Created by BM|DESIGN|ER BB-golf Status Muligheder Udfordring Gruppe2 Gruppe3 Gruppe4 Gruppe5 Gruppe6 Gruppe7.
Overblik Tal i tusinde kr.: Kilde: pro-f.dk Overblik Ansatte pr. 31/ : Kilde: borsen.dk.
Created by BM|DESIGN|ER DGI default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS DIF/specialforbund kommuner Nøgle foreninger Tryg forsikring Fonde VALUE PROPOSITION.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Nordic Entrepreneurship Islands Christian Vintergaard
Completing secondary education
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Business Model Generation
Sense My City Develco A/S.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Business Model Generation
Business Model Generation
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Informationsundervisning i en global virksomhed
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
Smart Data Tool (SDT) In Sales
Præsentationens transcript:

Business Model Genertion

Some Business Model definitions Porter’s “the essence of formulating competitive strategy is relating a company to its environment BusinessModelGeneration “A business model describes the rationale of how an organization creates, delivers, and captures value

The Business Model Generation - Canvas The 9 Building Blocks

Customer Segment For whom are we creating value? Who are our most important customers? Examples Mass Market - ingen differentiering (fx word) Niche market - koncentreret on lille afgrænset customer segment (fx B&O) Segmented - forskel på segmenter (fx bank kunder) Diversified - flere vidt forskellige segmenter (fx amazon bøger. cloud) Multi-sided platforms - ‘ride på flere heste’ (fx. Siemens, vaskemaskiner, tog, vindmøller …)

Value Propesitions Examples What value do we deliver to the customer? Which one of our customer’s problems are we helping to solve? Which customer needs are we satisfying? What bundles of products and services are we offering to each Customer Segment? Examples Newness - Nye behov (fx iPod, iPad) Performance - Forbedret effektivitet (fx hifi, PC, vaskepulvere) Customization - Speciel tilpasning (fx Køkkener) Getting the job done - Levering af special komponenter (fx intel, billedrør) Design - Udformning (fx iPhone, B&O, ) Brand/status - status (fx. Coca-cola, Rolex, Ferrari ) Price - lav pris (fx. Netto, Skoda) Cost reduction - hjælper med at spare penge (fx. Solceller, ) Risk reduction - hjælper med at mindske risikoen (fx. Fona ridse-forsikring, ) Accessibility - giver flere kunder adgang til product (fx. ) Convenience/usability - lettere at bruge (fx. iTunes<->iPod, )

Channels Through which Channels do our Customer Segments want to be reached? How are we reaching them now? How are our Channels integrated? Which ones work best? Which ones are most cost-effecient? How are we integrating them with customer routines? Examples

Customer Relationship What type of relationship does each of our Customer Segments expect us to establish and maintain with them? Which ones have we established? How costly are they? How are they integrated with the rest of our business model? Examples Personal assistance - Salgs personale (fx butikker) Dedicated personal assistance - personlig rådgiver (fx Bank-rådgiver, ) Self-service - hjælp til selvhjælp (fx e-handel, delvis supermaked) Automated service - automatisk forslag (fx amazon, byggemarked-net) Communities - ‘foreninger’ (fx. Coop, imerco, flügger, sportsmaster) Co-creation - få kunder til at anbefale (fx. Bøger, restauranter, hoteller, )

Revenue Streams Examples For what value are our customers really willing to pay? For what do they currently pay? How are they currently paying? How would they prefer to pay? How much does each Revenue Stream contribute to overall revenues? Examples Asset sale - salg af produkter (fx mel,biler,bøger) Usage fee - salg af brugsret (fx hotel, tele) Subscription fee - salg af medlemsskab (fx fitness centre, WoW) Lending/Renting/leasing - lejer (fx biler, udstyr (L’easy)) Licensing - licens (fx. Streaming tjenester, Kopimaskiner) Brokerage fee - mægler (fx. Ejendomsmægler, dating) Advertising - sponsor/annoncerering (fx. Politiken.dk, alle slags spil)

Key Resources Examples What Key Resources do our Value Propositions require? Our Distribution Channels? Customer Relationships? Revenue Streams? Examples Physical - produktions faciliteter bygninger, maskiner Intellectual - Kendskab, viden, patenter, copyrights, Human - Mennesker (fx. lærere) Financial - start / investerings capital fx. rederi

Key Activities Examples What Key Activities do our Value Propositions require? Our Distribution Channels? Customer Relationships? Revenue streams? Examples Production - aktiviter til fremstilling Problem solving - aktiviter til løsninger – konsulent virksomheder Platform/network - aktiviter over netværk – kredit kort,

Key Patnership Examples Who are our Key Partners? Who are our key suppliers? Which Key Resources are we acquiring from partners? Which Key Activities do partners perform? Examples Optimization and ecomomy of scale - outsourcing, underleverendør Reduction of risk and uncertainty - stratetisk samarbejde fx. HP- intel Acquisition of particular resources and activities - samarbejde for at få adgang til licens – Samsung – google(Android)

Cost Structure Examples What are the most important costs inherent in our business model? Which Key Resources are most expensive? Which Key Activities are most expensive? Examples Cost Driven - minimere omkostning -> discount Value Driven - værdi tilførelsen -> luksus Fixed costs - fast omkostninger -> produktions apparat, lokaler Variable costs - varable omkostninger -> hver service/product koster noget at fremstille Economies of scale - masseproduktions fordel Economies of scope - fordel ved salg af flere produkter/servicer (fx genbrug af salgsafdeling)

Fra model til arbejdsredskab

Arbejdsredskabet

Opgave Du skal I gruppen arbejde med turist app’en Du skal diskutere alle 9 blokke, samt udfylde arbejdsredskabet.