Ulighed Side 99-104 i Brøndum & Hansen (2014 2.udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Bytte   PowerPoint  .
Darum skole 4. november 2013.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De politiske partier.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Caseopgave ECCO i Danmark.
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
Hvorfor falder tilliden til politikerne? DEO DOKK1, Aarhus, 11. April Jørgen Goul Andersen Institut for Statskundskab Aalborg Universitet.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Livsstilsanalyse i Danmark
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Politisk kommunikation
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København

Dagsorden: Er ulighed en god ting? Vi ser på, hvad de forskellige politiske partier mener om ulighed Gruppearbejde om forskellige partiers syn på ulighed Værdilinje Opsamling på forløb

Politik og ulighed Gruppearbejde. I sidder i grupper og ser politikerne på hjemmesiden Luk samfundet op! Og besvarer efterfølgende på disse spørgsmål: a. Hvordan ser hhv. Enhedslisten, Liberal Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti på ulighed? b. Hvorfor er ifølge disse 4 partier ulighed i Danmark? Kan I genfinde deres forklaringer i dagens lektie? c. Hvordan forestiller hhv. SF, Liberal Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti, at man kan løse problemerne? Opsamling i klassen (10 minutter)

Værdilinje om ulighed Min påstand: Ulighed kan ikke undgås, da folk er forskellige. I har nu 5 minutter, hvor I skal tænke over jeres egen holdning til problemet og markere den med et kryds på værdilinjen, hvor enige I er med mig. I skal herefter stille jer op på en lang række, hvor den enkeltes placering afspejler i hvilken udstrækning, at I er enige eller uenige med mig. Rækken deles på midten og den ene halvdel forskydes så alle får en partner. I par diskuterer deltagerne nu, hvorfor de har den holdning.

Fattigdom Hvad er forskellen på absolut og relativ fattigdom? I Danmark har vi indført en fattigdomsgrænse, hvad handler den om Diskussion: Giver det overhovedet mening at tale om, at der i det danske samfund findes fattige? Undersøg I par – hvorvidt fattigdommen er stigende eller faldende i det danske samfund s.101 kan i den sammenhæng bruges men skal suppleres.

Afslutning på forløb Hvad er det gode liv? Er der mennesker i Danmark, der er afskåret fra det gode liv? Og i så fald, er det noget, vi som samfund bør afhjælpe?