Sesión 4: Argumentación 1.El papel de la argumentación 2.Estructura de la argumentación 3.Tipos de argumento 4.Estrategias de argumentación 5.Elección.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundos lección 19 El piso nuevo. Comprar un piso Conchita har købt en ny lejlighed. Den har kostet hende seks millioner pesetas. Hun har betalt en million,
Advertisements

Nordiscokonferencen november 2010 Aalborg Universitet Lotte Dam, lektor i spansk.
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kulturmøder Islam – Kristendom
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Oktober 2012 ViTSi Elisabeth Kampmann Vitsi workshop 23. oktober 2012 Elisabeth Kampmann Ergoterapeut, cand.scient.soc.
Presente & Passado. * Presente: * O verbo no presente se usa para indicar/expressar um fato que ocorre no momento em que se fala.
En bøn for den stressede!
Udarbejdelse af poster
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Måske er I bedste venner i et år,
Adrián de Santiago de Compostela
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Ambassaden Madrid Jakob Hanghøj –
Demokrati & Menneskerettigheder
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Nu følger lidt supplerende oplysninger om former og afvigelser fra dansk.
Konjunktiv Introduktion.
Mireia de Barcelona Heidi, Jeanet, Michelle, Line og Malene.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Øvelser i spansk annoncer. Qué Leer betyder Hvad skal man læse. Prøv om du kan tyde annoncen. Giv så mange oplysninger, som du kan.
Du vidste det godt i forvejen... Klik for at gå videre.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Presenta a vuestra empresa. … y presenta también vuestro producto emprendador.
Hvad gør livet så værdifuldt
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
- et forsøg på en analyse
¡Bienvenidos a ”Spansk fagdag” ! 
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Thea, Line, Amanda, Jacob, Dan og Nicoline
R ELIGION OG D EMOKRATI Adam, Diran, Jakob, Astrid, Trine, Nicolai, Mathilde og Therese.
Uafhængige LifeWave Distributører
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
kritik af offentlige myndigheder
SFU Hillerød 2008 JULEMANDEN ER RØD!. SFU Hillerød 2008 Kvartaler med hvert politisk emne Teori del, praktisk del og afsluttende del Grupper med særlige.
Semantiske roller Roller (ifølge Yule 2001, 117):
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Raza, botas y nacionalismo Mario Vargas Llosa El País, 15 de enero de
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Brug PresentMe me/index.html.
VINK: Hvem er vi? Vi giver viden om kultur, religion, konflikter, radikalisering og ekstremisme. Vi tager ud på skoler, klubber og taler med unge og forældre.
¡Nos encantan los libros! Vi elsker bøger! Jardín infantil Junji, Valparaíso, enero 2011.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
¿Te puedes presentar, por favor?
Videohoy.es te trae los mejores videos de risa de toda la web, videos locos que realmente te harán mejorar tu dia, recuerda buscar los mejores dentro de.
Los toros - ¿cultura o maltrato?
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Præsentationens transcript:

Sesión 4: Argumentación 1.El papel de la argumentación 2.Estructura de la argumentación 3.Tipos de argumento 4.Estrategias de argumentación 5.Elección de palabras: argumentación y definición

1. El papel de la argumentación Argumentación: dar argumentos y razones que apoyan y justifican nuestras ideas o tesis y que refutan o rechazan otras (que son contrarias a nuestras ideas y tesis) Cuando argumentamos, prestamos atención a: - Receptor: nuestro objetivo es persuadirle y convencerle - Objeto: el tema sobre el cual se discute - Tesis o idea: implica una actitud y opinión sobre el tema u objeto - Argumentos: las razones que utlizamos para justificar nuestra tesis - Conflictividad: el tema sobre el que se discute es polémico. Por eso hay que argumentar a favor o en contra

2. Estructura de la argumentación Tesis / Presentación del tema Cuerpo argumentativo Conclusión TEXTO

2. Estructura de la argumentación Tesis: es la idea fundamental del texto. Suele aparecer al principio Cuerpo argumentativo : es propiamente la argumentación - Exposición: se expone y describe la tesis y sus elementos - Argumentos favorables: se dan argumentos que confirman y hacen válidos la tesis que defiende el autor - Refutación (gendivelse): se crítica y se plantean objeciones a otra(s) tesis, con las que el autor está en desacuerdo Conclusión : se ofrece una valoración de la tesis (si es verdadera, adecuada, necesaria, etc)

3. Tipos de argumento Los argumentos sirven para persuadir y convencer al receptor. Hay distintos tipos de argumento : 1. Sentir general de la sociedad de un grupo: se apela a las ideas compartidas por la sociedad (o un grupo) 2. Experiencia personal: se utilizan historias o situaciones que el propio emisor ha experimentado 3. Autoridad: se basa en una institución o fuente reconocida por el receptor

3. Tipos de argumento ”men det er vigtigt at forstå, hvordan vores samfund virker. I vores samfund er medierne fuldstændig uafhængige. Vi har fri presse og regeringen har ingen autoritet til at kontrollere pressen eller blande sig i, hvad den skriver.” ”At i mit samfund har vi en tradition for fri og åben debat, hvor vi bruger illustrationer og karikaturer, men ikke med den hensigt at fornærme nogen.” ”Jeg kan fortælle Dem, at i mit land bliver regeringen ganske ofte kritiseret af aviserne og medierne. Jeg selv bliver meget ofte kritiseret, og det må jeg bare acceptere, fordi det er en del af vores samfund” ”Vi værdsætter meget deres bidrag til det danske samfund, og jeg kan fortælle, at i mit politiske parti har vi muslimske repræsentanter, og vi værdsætter også meget deres bidrag til partiet.” Sentir general de la sociedad: Experiencia personal: Anders Fogs interview til Al Arabiya, 01/02/06

3. Tipos de argumento : el argumento de autoridad Un argumento se apoya o utiliza una fuente autorizada para resultar más fuerte y sólido El reconocimiento de la autoridad depende del receptor El uso de autoridad – instituciones, académicos, especialistas – es utilizado por el emisor para dar legitimidad a sus opiniones. Ejemplo: ”FN's generalsekretær, Kofi Annan, mener, at Morgenavisen Jyllands-Postens Muhammed-tegninger er ufølsomme og temmelig krænkende.”

4. Estrategias de argumentación Generalización : se hace extensivo a un grupo amplio o general lo que es propio de un individio o de un caso Reducción : se aplican a un individo o a un caso las características que normalmente caracterizan al grupo al que corresponde Comparación : un fenómeno se compara con otro. Dos posibilidades: - En el tiempo: se comparan el pasado y el presente - En el espacio: se comparan dos situaciones que existen en lugares distintos pero en el mismo momento histórico

4. Estrategias de argumentación Comparación (espacio y tiempo): ”Der er også nogen, der har sammenlignet Muhammed- tegningerne med karikatur-tegninger af jøder. Det er fuldstændig latterligt. Der er ingen lighed mellem de to ting. ” (Martin Krasnik) Generalización: ”Ikke alle muslimer er fundamentalister. Midt i denne storm af mediebilleder med brændende danske flag og hadefulde menneskemængder der råber skældsord mod os, er det vigtigt at huske på, at ikke alle mennesker er ens. Det gælder også muslimer. (Christian Pedersen) Refutar estrategias de argumentación

5. Elección de palabras.Argumentación y definición La argumentación utiliza ideas y conceptos que son abstractos y de comprensión difícil (es probable que no todos los receptores estén de acuerdo sobre el significado). Hay dos opciones: 1) Definir explícitamente el concepto: da claridad y cohesión a los argumentos, pero puede ser polémico en la aceptación de la definición. Sirve igualmente para delimitar los conceptos 2) Definir implícitamente: no se define sino que se caracteriza el concepto. La definición es menos clara pero puede precisar con más detalle los conceptos. También evita los desacuerdos que puede producir la definición

Selección de palabras ¿Cómo definir ”libertad de expresión”? De manera indirecta, logrando distintas asociaciones: ”Og jeg har et særdeles vigtigt budskab til jer: det danske folk har forsvaret ytringsfrihed og religionsfrihed gennem generationer.” ”at vi har ytringsfrihed, og denne ytringsfrihed er en vital og uomgængelig del af vores demokrati.” ”Ja, vi har ytringsfrihed – men selvfølgelig har alle et ansvar for ikke at stimulere konflikter.” ”Jeg tror det er afgørende, at ytringsfrihed altid kombineres med religionsfrihed og respekt for religiøse følelser og tro.” Anders Fogs interview til Al Arabiya, 01/02/06