2. gradsfunktioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lineær funktioner.
Advertisements

Funktioner Grundbegreber.
Funktioner Grundbegreber.
Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Det skrå kast - dokumentation
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Ligninger af første grad i en variabel
Helena, Maria og Manpreet
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Learnmark Horsens Patrik & Jakob HH1MB
Funktioners parametre Beviser
Parabler – toppunkt og rødder
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Algoritme for anden grads ligninger
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Differentiering og funktioner generelt
Tegning af en parabel I hånden.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Lineær- og andengradsfunktion
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Matematik i gymnasiet Graph.
Eksponentielle funktioner
Christian Thomsen Rasmus Jakobsen Andengrads funktioner
Opgave 4 og 1 Kristina og Anna
ANDENGRADSFUNKTIONER
Lineære Funktioner Buch og Adam
ALGORITME AF: EMIL ”JENS”, CHRISTOFFER, NIKOLAJ OG PARKER.
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Eksponentielle funktioner
Lineær funktioner.
Martin Andersen og Mads Petersson Nr. 7
Andengradsfunktioner
Lineære funktioner - også i VØ
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Uligheder.
2. gradsligning.
Andengradspolynomier
Disposition Signe og Lea, Hh2øa
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
Først findes diskriminanten D = b2 - 4ac (se denne)
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Andengradsfunktioner
Eksponentielfunktion
Spejlingsakse + beregning af toppunkt
Andengradsfunktioner
Matematisk modellering
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Andengradsfunktioner
Andengradsfunktioner
Koordinatsystem.
Linjensligning Lars A. Clark.
Præsentationens transcript:

2. gradsfunktioner

2. gradfunktioner Andre navne: 2. gradspolynomium 2. gradsligning ( Når man sætter 0 = ax2+bx+c) Forskrift: y = ax2+bx+c f(x) = ax2+bx+c Udtales: ”f af x” eller ”funktionen af x” er … Afbilledes i et koordinatsystem som en parabel.

Hvornår bruges den? Parachute Paraply Parabol Visse elementer eller situationer fra vores hverdag kan matematisk beskrives som en 2. gradsfunktion og som en parabel. Parachute (= faldskærm) Paraply Parabol

Et par eksempler på brug af 2. gradsfunktionen og parabelen 1) Broer, akvadukter mm.

Et par eksempler på brug af 2. gradsfunktionen og parabelen 2) Kast, stød og skud fra sportens verden

Et par eksempler på brug af 2. gradsfunktionen og parabelen 2) Kast, stød og skud fra sportens verden

Et par eksempler på brug af 2. gradsfunktionen og parabelen 3) Vandstråle i springvand mm.

Et par eksempler på brug af 2. gradsfunktionen og parabelen 4. Moderne bygningsværker

Den lineære funktion og 2. gradsfunktion Selvom 2. gradsfunktionen beskriver nogle andre situationer end den lineære funktion (1. gradsfunktionen ), er der et par enkelte elementer de har til fælles. Den lineære funktion: y = ax+b 2. gradspolynomiet: y = ax2+bx+c

Parablen Billedet af 2. gradsfuntionen bliver en parabel. Parabelen har 2 grene – og en symmetriakse (spejlingsakse) midt mellem disse 2 grene. I dette tilfælde er det y-aksen. Det er det altså langt fra altid! Punktet, hvor grenene starter, kaldes toppunktet. I dette tilfælde er toppunktet i (0,0). Det er det altså langt fra altid!

a y = ax2+bx+c Hvis a> 0 (hvis a er større end 0) Så vender parablens grene opad – smiler til dig. Jo større a er, jo mere opad vender grenene ”Jo større a er, jo gladere er smilet” y = 1·x2 y = 2·x2 y = 0,5·x2 y = 0,25·x2

a y = ax2+bx+c Hvis a< 0 (hvis a er mindre end 0) Så vender parablens grene nedad – lavet ”ked-af –det-mund” Jo mere negativt a er, jo mere vender grenene nedad ”jo mere negativ a er, jo mere negativ er munden” y = -2·x2 y = -1·x2 y = - 0,33·x2 y = - 0125·x2

a y = ax2+bx+c … og når ”a” er et positivt tal, så vender grenene opad! (parabelen er glad for, at det er positivt; mundvigene opad) … når ”a” er et negativt tal, så vender grenene nedad! (parabelen er ked af, at det er negativt; mundvigene nedad)

Øvelse 1 Hvad kan man sige om a ud fra disse parabler? 1. 2.

Øvelse 2 Hvilken af disse to parabler har en a-værdi, der er tættest på 0?

C y = ax2+bx+c C fortæller, hvor parablen skærer y-aksen Parablen skærer y-aksen i punktet (0,c) Altså hvor x = 0 og y = c

Eksempler skæring med y-aksen y = ·x2 + 2·x + 0 Skærer y-aksen i (0, c) (0, 0) y = 1·x2 - 2·x – 3 Skærer y-aksen i (0,-3) y = -1·x2 + 2·x + 4 Skærer y-aksen i (0,4)

Øvelse 3 Hvor skærer disse parabler y-aksen?

b y = ax2+bx+c b angiver hældningen for tangenten til parablen i punktet hvor x=0 - Altså der hvor parablen skærer y-aksen. Denne hældning kan vi ikke aflæse præcist, men en tegning af tangenten kan fortælle os, om b er positiv eller negativ. Eks. f(x) = 2x2 + 3x+2 Tangenten= g(x) g(x) = 3x + 2 Man kan aflæse på tangenten, at den er positiv

2 eksempler, hvor b er …

Opgave 4 Beskriv, hvordan det vil se ud, hvis parablens tangent i har en negativ hældning

Hvad kan man beregne ved en 2.gradsfunktion? Hvor skærer parablen x-aksen? Hvis den overhovedet skærer x-aksen? 2) Hvor er parablens spejlingsakse? 3) Hvor har parablen sit toppunkt? 4) De øvrige ting, man kan beregne er gymnasiestof.

Diskriminanten, D D = b2- 4ac For at kunne beregne noget omkring en 2.gradsfunktion, skal vi benytte os af diskriminanten, D. D = b2 - 4ac D er et hjælpetal (Hvordan d er blevet fundet, vil jeg ikke komme ind på her. Det er gymnasiestof.)

Diskriminanten, D D = b2- 4ac Hvis b > 0 (større end 0) Så skærer parablen x-aksen 2 steder -> Der er 2 løsninger på 2.gradsligningen Hvis b = 0 (lig med 0) Så skærer parablen x-alsen 1 sted - > Der er 1 løsning på 2. gradsligningen. Hvis b < 0 (mindre end 0) Så skærer parablen ikke x-aksen på noget tidspunkt –> Det er ikke nogle løsninger på 2. gradsligningen.

Eksempel 1 på beregning af D f(x) = 2x2+3x+4 a= 2 b=3 c=4 D = b2 - 4ac D = 32 - 4• 2 • 4 (indsæt tal i stedet for bogstaver) D = 9 – 32 D = -23 Da d er mindre end 0 ved vi nu, at parablen ikke skærer med x-aksen og at 2. gradsligningen 0 = 2x2+3x+4 ikke kan løses.

Eksempel 2 på beregning af D f(x) = 3x2+4x+0,5 a= 3 b=4 c=0,5 D = b2 - 4ac D = 42 - 4• 3 • 0,5 (indsæt tal i stedet for bogstaver) D = 16 – 6 D = 10 Da d er større end 0 ved vi nu, at parablen skærer med x-aksen 2 steder og at 2. gradsligningen 0 = 3x2+4x+0,5 har to løsninger .

Hvor skærer parablen x-aksen? De 3 trin: Lav 2. gradsfunktionen om til en ligning (sæt funktionen lig 0) 0 = ax2+bx+c Beregn d D = b2- 4ac Find x-værdierne for parablens skæring med x-aksen.

3) x-værdierne for parablens skæring med x-aksen. Man løser ligningen 0 = ax2+bx+c via denne formel X = -b ± √D 2 •a Dette kaldes også at finde rødderne

Eksempel 1 på beregning af skæringerne med x-aksen f(x)=2x2-3x+1 1) Lav om til en ligning: 0= 2x2-3x+1 2) Find D. D = b2 - 4ac D = (-3)2 - 4•2•1 D = 9 – 8 D = 1 Da D > 0 -> der er 2 rødder

Eksempel 1 på beregning af skæringerne med x-aksen 3) Find skæring med x-aksen X = -b ± √D 2 •a X = -(-3) ± √1 2 •2 X = 3 + √1 v X = 3 - √1 v betyder ”og” 4 4 X = 4 v X = 2 4 4 X = 1 v X = 0,5 Skæringen med x-aksen bliver altså i (1 ; 0) v (0,5 ; 0)

Eksempel 1 på beregning af skæringerne med x-aksen f(x)=2x2-3x+1 Skæringen med x-aksen bliver altså i (0,5 ; 0) v (1 ; 0)

Spejlingsakse Andre navne: symetriakse