1. mandag - introduktion
Anatomi (inaktive krop) Embryologi ( fostrets udvikling ) Patologi ( sygdomslære ) Komparativ ( sammenlignende ) Regionær Systematisk Dissektion ( metoder ) Røntgen Samarbejdende systemer Nervesystemet Fordøjelsessyste met Kredsløbet Bevægeapparatet
Fysiologi (aktive krop) Livsfunktionerne hos sunde/raske Kroppens virkemåde Afhængig af udstyr der måler Trænede er dovne! Trænede er stærke! Trænede er gode til at udnytte ilten og skaffe energi!
Hvem behøver fysiologisk/anatomisk viden? Mange behandlere Lægen Fysioterapeuten Kiropraktoren Massøren Alternative behandlere
Vi skal lære om Celle og vævslære Respiration Urinorganerne Endokrine kirtler Fordøjelse Nervesystemet Kredsløbet Sanseorganerne Kønsorganerne Bevægeapparatet
Kredsløbet Blodkredsløbet (10000 km langt) Hjertet (pumpe) Lymfesystemet (fjerner ophobning af væske)
Sanseorganerne Syn Hørelse Lugt Smag Følelse (tryk, smerte, kulde...)
Endokrine kirtler Kirtler der frigiver hormoner
Nervesystemet Centralnervesystemet Perifere nervesystem
Bevægeapparatet Muskler Led Knogler
Fordøjelse
Urinorganerne
Respiration
5 gode r å d V æ r st æ dig – jeg VIL L æ s stof mange gange Supplerende l æ sning – flere vinkler Papir & blyant uden bog – skriv ned – diagrammer – oversigter – hvad kan jeg? Husk at koble fra i tide Eksamen Uden hj æ lpemidler – 26 MC og 1 – 4 sm å essays som t æ ller 40 % (del 1, 1 time) Med hj æ lpemidler, 2 – 4 opgaver som t æ ller 60 % (del 2, 1 ½ time)