Http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Folkesundheds projekt: FEDME Vejleder-teamet Aalborg Universitet, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning MEDIS.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN.
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Kommunikation og offentlighed
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Arbejdsglæde.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Forretning og Ledelse lektion 7
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Introduktion til centrale begreber
SEO PÅ AU.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Vejlederens kommunikation
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Præsentationens transcript:

http://youtube.com/watch?v=fQlZenduuAU&feature=related http://youtube.com/watch?v=Uhgxr47tAMs Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

MEDIER OG KOMMUNIKATION Lektion 7 110308 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

DAGENS PROGRAM Lektion: Medier, kommunikation, personlig dokumentation / Gitte Stald Blogging / Lisbeth Klastrup Øvelsestimer: midtvejsevaluering præsentation af øvelse fra lektion 6 ideer til projekter – brainstorm / lærere og studerende introduktion til næste obligatoriske øvelse Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Update fra lektion 6 Graham Murdock – Building the Digital Commons – bruges i lektion 10 Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Digitale spor ”capture of moments” Aktivitet (fastholdelse) ”flydende” opbevaring Reproducerbarhed Tilgængelighed Sporbarhed Omfang Flygtighed Aktivitet Interaktivitet Personligt domæne Offentlig domæne Personbrug Offentlig brug Spor / tags Beviser Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Personlig dokumentation - analog Historisk kontekst Fysisk form Modaliteter Holdbarhed Datakapacitet Hastighed Interaktion – distribution Rækkevidde Indholdsbeskyttelse Publicering Betydning – personligt/kollektivt Intentionalitet Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Kommunikativ intentionalitet Scannel (1994, i Hjarvard s.240): at kompensere for manglende feedback fra modtagere ved at forudsige receptionsprocessen, især ift massekommunikation. Goffman (1959, i Hjarvard s.240): I interpersonelle møders kontekst er forhandling og etablering af situation afgørende, hvis interaktionen skal være meningsfuld. Palmer (1990), i Hjarvard s.240): Genre har lignende funktion i massekommunikation som situational definition Medieret kommunikation: simulation af interpersonel kommunikation Skema s.241: interpersonel hhv masse- kommunikation Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Personlig kommunikation - digital Historisk kontekst Fysisk form Modaliteter Holdbarhed Datakapacitet Hastighed Interaktion – distribution Rækkevidde Indholdsbeskyttelse Publicering Betydning – personligt/kollektivt Intentionalitet Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Theory of Surveillance: The PANOPTICON The PANOPTICON was proposed as a model prison by Jeremy Bentham (1748-1832), a Utilitarian philosopher and theorist of British legal reform. The Panopticon ("all-seeing") functioned as a round-the-clock surveillance machine. Its design ensured that no prisoner could ever see the 'inspector' who conducted surveillance from the privileged central location within the radial configuration. The prisoner could never know when he was being surveilled -- mental uncertainty that in itself would prove to be a crucial instrument of discipline. French philosopher Michel Foucault described the implications of 'Panopticism' in his 1975 work Discipline & Punish: The Birth of the Prison -- Mobilen som samfundsmedie / lektion 5 / 130306

Digital dokumentation spor, monitorering, overvågning institutionel / systemisk (panoptikon) interpersonelle relationer forældre kontrol and vise versa intime relationer / kontrol and monitoring gruppemonitoring paparazzo / gade reporter individ (borger)-niveau personlig erfaring urban nomades / eksistens gade reporter borgerrettigheder privatliv (tillid & risiko) ’historiefortælling’, historisk dokumentation identitet, historisk dokumentation omvendt borger position, ’sousveillance’ (bla Wellman et al) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

‘undervågning’ (sousveillance) Surveilling the surveillers: All such activity has been surveillance: organizations observing people. One way to challenge and acquiescence to it is to resituate these technologies of control on individuals, offering panoptic technologies to help them observe those in authority. We call this inverse panopticon “sousveillance” from the French word for”sous” (below) and “veiller” to watch. (Mann, Nolan, Wellman 2003:332) Sousveillance  reflectionism Neo-panopticon  vi ved ikke når vi bliver overvåget & vi udøver selvkontrol “Always-on panopticon” or “cooperation amplifier” (Rheingold 2002) Wearable computing for sousveillance  Collecting information Mobilen som samfundsmedie / lektion 5 / 130306

privat overvågning/kontrol/check - tillid En række relevante emner dukker op i forhold til mobilbrugen i hverdagen. Et eksempel er brugen af mobilkameraet til fastholdelse af situationer, dokumentation på godt og ondt. Karen på 21 svarer på spørgsmålet om, hvad hun ville sige til at blive fotograferet af sine venner til en fest, hvor hun er fuld og pinlig: Karen: (griner) Lige i situationen er man nok ligeglad, men jeg vil nok dagen efter tænke ”Åh nej! Har de billeder af det?”. Nej, jeg ved ikke helt hvad du mener. Du mener om man vil føle sig overvåget på en eller anden måde eller hvad? Int.: Ja det var egentlig det. Hvad det betyder, at der er kameraer tilstede i situationen. Fordi at man jo netop godt kunne forestille sig, at andre kom til at se ens fjollede.. Karen: Ja. Ok på den måde. Int.: Men det er ikke noget du har oplevet nogensinde? Karen: Nej, det er det faktisk ikke, altså jeg går ud fra, at dem der virkelig er mine venner og som har kameraer i sin telefon de vil vel ikke være så feje at tage billeder og sådan noget (griner). Det væsentligste her er ikke de fremprovokerede meninger om hvordan det ville være at blive udstillet i ubehagelige situationer ”dagen derpå”, men det, at hun har fuld tillid til sine venner. Hvis de udnytter situationen er de tydeligvis ikke rigtige venner. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

privat overvågning/kontrol/check - risiko Et andet eksempel er den lille, dagligdags kontrol. Rikke på 24 år fortæller om, hvordan hendes veninder kan finde på at checke deres kærestes mobil og at hun finder det grænseoverskridende: Og jeg sidder da også tit og snakker med veninder, nu er jeg single selv, så det er ikke fordi det er et problem, men ehh, men at hvis de ikke ved hvor de har været henne og sådan ’Okay, jeg ved godt det er forkert, men jeg gik ind og tjekkede telefonen’. Altså, det er sådan ligesom en meget privat ting og jeg synes også det kan være grænseoverskridende, jeg ville også selv blive sur (…) altså hvor det er sådan privat at man går ind og tjekker op på hinanden, på en eller anden måde. I begge disse eksempler opstiller brugerne altså ganske klare etiske / moralske rammer for, hvordan man opfører sig i et tillidsforhold. Hvis det forhold er i orden, er der ingen risiko ved brugen af mobilen, men mistilliden for eksempel til kæresten kan få den enkelte til at handle ”forkert”, til at overskride privatlivets grænser. Her muliggør mobilen en kontrol. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Interaktivitet Medier og Samfund s. 25 Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Interaktivitet Interaktivitet 2: det overordnede, systemiske forhold mellem medier og samfund. Staten regulerer medierne, medierne overvåger staten. Interaktivitet 3: samspillet mellem samfundet som generel struktur og de enkelte sociale aktører – borgere og institutioner. Deres enkelte handlinger gør en forskel for samfundets struktur. Interaktivitet 1: brugerens valg, der gør anvendeles af især digitale medier mulig. Brugerne er interaktive gennem navigation, opmærksomhed, fortolkning. Medierne registrerer brugernes valg. Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Næste lektion 8 / 250308 Lektion: Medier og mobilitet Ubiquitous, pervasive information Læsning: Bolter: “Remediation and the Language of New Media” (K) Castells: “Conclusion: The Mobile Network Society” (K) Haddon: “Research Questions for the Evolving Communications Landscape” (K) Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

Midtvejsevaluering Form og indhold i forhold til forventninger Undervisningsform Temaer/indhold Fagligt niveau Litteratur Øvelser Informationsniveau Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /

(PAUSE) http://youtube.com/watch?v=YLXE_z2-2wE&feature=related Medier og kommunikation F08 / lektion 7 / 110308 /