Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Advertisements

Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Videregående pc-vejledning Modul 02: Harddisken 1 60+Bornholm.
Hvad er mediefag?.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Computerens anatomi.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.
De store underviser de små ved hjælp af it.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Instruktion i Animation Shop
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Kursus i.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Digital videoformidling Thomas Edison Digital videoformidling Power communication.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Kamerateknik Gennemgang af de vigtigste funktioner på Canon XM2.
Medier og kommunikation V
Internettets historie...
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?
Digital videoformidling Netværksdistribution For indholdsproducenter.
Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.
Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !
Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ + klik svarer til højre-klik.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Kommunikation i hjemmet – teknologier og muligheder Jonas Thomsen Research Assistant Professor Datalogisk Institut / OOSS Aarhus.
AV/C Audio/Video Control. AV/C Digital Interface Command Set Kommandsæt til styring af AV udstyr på 1394 seriel bussen ved brug af IEC FCP mekanismen.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Abstraktioner.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Kursus i.
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
Kursus i.
Naturvidenskabelig metode
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
2.D Mediefag C.
To change the image behind the Mock up.
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily admit that the medium is not neutral by any means.” Herbert Zettl AfsenderBudskabModtager Encoder Decoder Medieneutral Kommunikationsmodel

Digital videoformidling Digital indflydelse Produktion –Numerisk repræsentation, Modularitet HD tv, Digital NLE, Desktop video Distribution –Variabilitet, interaktion, scalability Webvideo, DVD, CD-rom, DTV Værker –Database cinema, syntetisk realisme, Grafisk montage Encyklopædier, Spil, Musikvideo

Digital videoformidling Det ’non-lineære’ som en særlig kvalitet Trad. Mekanisk filmredigering er i sin natur NLE - access tiden er bare længere ! Mennesker er analoge ! Lær filmsproget og kunsten at fortælle lineært først Skru ned for lyden og ’se’ sproget (Roland Barthes) Gamle dyder

Digital videoformidling Redskaber vs. Metoder Lyder Oscar Peterson som en amatør på din mosters klaver ? Alle kan bruge computeren til at skrive på –alle er ikke fortattere af den grund ! ’Alle’ har råd til en computer til at redigere video på –Alle bliver ikke formidlere af den grund ! Skellet mellem prof. og amatør ligger i metoderne, ikke i redskaberne !

Digital videoformidling Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation –Fortælleteori, Filmæstetik og Dramaturgi –Målgruppe analyse, kognitive teorier –Digitale Kommunikations forhold At kunne formulere sig audiovisuelt –Bruge digital video til at fortælle –Bruge digital video til at overbevise –Bruge digital video til undervisning At kunne implementere digital video –Komprimering, videoformater –Simpel XHTML embedding –Simpel Flash integration

Digital videoformidling Anvendelse Markedsføring Content / Underholdning Content / Nyheder Undervisning Computerspil C.G. Jungs polære personligheds model

Digital videoformidling Audiovisuel Metode Baseret på teorier om de levende billeder Benyttes i præproduktions fasen til at forudsige mulige effekter og finde kommunikationsfejl Som producenter har vi stor indflydelse på ’budskabets’ reception (opfattelse) Udformningen af ’budskabet’ mht. stil, kommunikations strategi, komposition, således at en bestemt respons opnås

Digital videoformidling Deduktiv abstraktion Deduktion : logisk slutning fra det almene til det enkelte. At finde de grundlæggende strukturer bag fænomener. Reduktion og intensivering af ’overflade’ At ’skære ud i pap’ Dokumentarfilm - Granit-skulptur

Digital videoformidling Induktiv abstraktion Induktion:logisk slutning fra enkelttilfælde til en almen regel. At gøre det konkrete alment. Formelle træk først (Kandinsky) At ’putte kød på benet’ Fiktionsfilm - maleri

Digital videoformidling Præproduktion Kommunikationssituationen ridses op Målgruppen indkredses og analyseres Behovet – valg af medium/medier Valg af teknologi Prævisualisering – storyboard, mock-up

Digital videoformidling Produktions modeller In-House: –Redaktion, produktion og distribution i specialiserede enheder (Hollywood approach) Out-sourcing: –Produktion, encoding, hosting, duplikering (tv- stationer, store virksomheder) Guerilla video: –In-house uden specialisering. Samme person står for redaktion, produktion, distribution. (Free-lance, små virksomheder)

Digital videoformidling Grundbogen ’Editing techniques with final cut pro’ By Michael Wohl 432,- kr hos samfundslitteratur (10%)

Digital videoformidling Chapters Intro ’The invisible art’ * ’The editor’s job’ * ’Film language’ ’Editing patterns’ ’Preparing to edit’ ’Basic editing’ ’Advanced editing’ * ’Cutting the track’ ’Special effects’ * ’The digital future’ * Delvist relevante

Digital videoformidling Udstyr og teknik 3 stk. Canon XM2 – semiprof. Mini-DV kamera 1 stk. Sony PC100E – prosumer Kamera Eksterne mikrofoner - lydpakke 2 Blondie videolamper – med dæmpning 1 stk. Redhead 650 kW Stativer – prof. Manfrotto med nivellering

Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output: S-Video (analog) og IEEE 1394 Firewire (digital)

Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ klik svarer til højre-klik ’æble’ + ’alt’ + esc = force quit ’stifinder’ kaldes ’finder’ ’delete’ kaldes ’move to thrash’

Digital videoformidling Udstyr og teknik Apple Final Cut pro 3 Import, Editering, compositing, CG, SFX, colorcorrection, Audiosweetning, export og kompression.

Digital videoformidling Non-Modal software

Digital videoformidling FCP shortcuts Play/stop – space el. ’L’ Slow forward – ’L’+’K’ samtidigt Slow backward – ’J’ + ’K’ samtidigt Fast forward – ’LLLL’ Fast backward – ’JJJJ’ 1 frame forward -> 1 frame backward <- Next edit – pil ned Previous edit – pil op Beginning – ’home’ End - ’end’

Digital videoformidling Basic editing Forskellen på Adobe Premiere, Avid Media Composer, Discreet edit og Final Cut Pro ? –Samme funktioner i flere vinduer –Få dialogbokse –Mulighed for ’customized workflow’ – flere måder at gøre det samme på –Drag clip fra browser, drag fra viewer, klik på knap, shortcut + insert, overwrite, replace etc.

Digital videoformidling Basic editing Advarsel: Lad være med at ’lege’ med alle menuerne og klikke rundt på alle knapperne ! Lær de få basale operationer at kende godt først

Digital videoformidling Øvelse Kopiér øvelsesmaterialet fra CD-rom CD’er går på omgang (Pause) Start FCP Check ’Audio/video settings’ – hver gang ! Importér fra ’Browser’ Dobbelt klik for at åbne i ’viewer’ Gennemsé materialet – se shortcuts p. 205 ! Markér ’in’ og ’out’ – ’I’ og ’O’ Opret ’subclip’ – ’æble’ + ’U’ Sæt ’markers’ på vigtige steder i klippet – ’M’ el. ’´’ Navngiv markers, sæt ’duration’

Digital videoformidling Øvelse Slet markers – ’æble’ + ’´’ el. ’ctrl’ + ’´’ Hop mellem markers – ’shift’ + ’M’ Hop mellem markers – ’shift’ + pil op/ned Extend marker – først ’M’ derefter ’alt’+’´’

Digital videoformidling Øvelse 3 punkts editering –Sæt ’in’ og ’out’ for source –Sæt ’in’ for ’timeline’ –FCP beregner ’out’ for ’timeline’ Overwrite edit –Check ’target’ i timeline (V1, A1,A2) –Træk fra ’viewer’ til ’canvas’ – overwrite –Alternativt – F10

Digital videoformidling Øvelse Insert edit –Klippet ’skubber’ (ripple) de andre klip frem ! –Hvis der skal ’indsættes’ tekster, ’intro’ før en redigeret del –Bruges kun til clips med audio – ellers kommer sekvensen ud af sync ! Slet clip –’delete’ el. ’shift’ + ’delete’ (ripple)

Digital videoformidling Øvelsen færdiggøres ! Når alle clip er brugt og samlet efter jeres eget temperament

Digital videoformidling Læs Grundbog: ’parts of speech’ p Web: ’interviewets syv dødssynder’