Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Basic Data Analysis: Descriptive Statistics
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish local authorities’
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program Opsamling (skalaer & deskriptiv analyse)
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
7. Comparing Two Groups Goal: Use CI and/or significance test to compare - means (quantitative variable) - proportions (categorical variable) Group 1 Group.
KPLL minisymposium 2012 HbA1c udført i almen praksis til diagnostik? Peter Felding.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Case: Sampling Define the population for the Choice of Education study Sample or census? Is the resulting sample a probability sample? Which of all the.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) Artikler struktur Introduktion Metoder Resultater Diskussioner, Konklusioner Referencer Indhold ML kursus FF.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Agenda Informationer Skalaer Deskriptiv statistik Dagens øvelser
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Agenda Informationer Opsamling fra sidst Normalfordelingen
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
QA.  Først indløbne spørgsmål  Derefter er ordet frit  Own laptops in the exam: Rules do not say anything about this, but specify printed aids and.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Modtagelse er fortolkning
Probability Distributions
Individualized Fludarabine Dosing for Predictable Immune Reconstitution and Increased Survival Chances after Allogeneic Hematopoietic Cell Transplantation 
Sampling: Design and Procedures
The Nested Splat! Series
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller) 4.Hypotesetest 5.Overordnede spørgsmål til projekt 2 6.Arbejde med projekt 2 i grupper 7.Feedback på projekt 1

Opsamling på forrige gang A statistic vs. a parameter (s vs. σ) What do you use statistics for? What is a sampling distribution? The sampling distribution of a statistic is the probability distribution that specifies probabilities for the possible values the statistic can take. Standard deviation vs. standard error Population Sample

Learning Objectives 1.Point Estimate and Interval Estimate 2.Confidence Intervals 3.Margin of Error 4.Examples 5.Logic of Confidence Intervals

Point Estimate and Interval Estimate Ex: På et spm. svarer 74% i enighedssiden A point estimate is a single number that is our “best guess” for the parameter An interval estimate is an interval of numbers within which the parameter value is believed to fall.

Point vs. Interval Estimate And Confidence Interval A point estimate doesn’t tell us how close the estimate is likely to be to the parameter An interval estimate is more useful –It incorporates a margin of error which helps us to gauge the accuracy of the point estimate A confidence interval is an interval estimate containing the most believable values for a parameter Oprationally the confidence interval for the mean is –mean ± margin of error

Standard error 95% of a normal distribution falls within 1.96 standard deviations of the mean ≈ 2. To distinguish the standard deviation of a sampling distribution (from the standard deviation of an ordinary probability distribution) we refer to it as a standard error, se. With probability 0.95, the sample mean falls within about 1.96 standard errors of the population mean. Margin of error = 1.96 x se (for a 95% confidence interval)

Standard Errors in Practice In practice, standard errors, se, are estimated –Standard errors, se, have exact values depending on parameter values, e.g., se = for a sample mean se = for a sample proportion –In practice, these parameter values are unknown. Inference methods use standard errors that substitute sample values for the parameters in the exact formulas above These estimated standard errors are the numbers we use in practice.

Ledelsen i et firma drøfter, om de ansatte må være på FB i løbet af arbejdsdagen og vil kende tidsforbruget. En undersøgelse blandt 36 ansatte viser, at de i gns. bruger FB i 15 minutter pr. dag. Standardafvigelsen i stikprøven er 6 minutter. Et 95% konfidensinterval er –gns. ± 1,96 x (s / √ n ) –15 ± 1,96 x (6 / √ 36) = 15 ± 1,96 x (6/6) –15 ± 1,96 x 1 = 15 ± 1,96 = [13,04 – 16,96] Eksempel på konfidensinterval for μ

En undersøgelse blandt 49 brugere af en ny app viser, at de i gns. bruger den i 10 minutter pr. dag. Standardafvigelsen i stikprøven er 3,5 minutter. Beregn et 95% konfidensinterval for tidsforbruget Opgave i konfidensinterval for μ

Example: CI for a Proportion In a survey respondents were asked whether they agreed with the statement “The texts on the site is written in clear and simple language”. 19% totally agreed. Calculate a 95% confidence interval for the population proportion who totally agreed with the statement. –The standard error, se, is sqrt ( p * (1-p) / n) = 0.01 –Margin of error = 1.96*se=1.96*0.01=0.02 –95% CI = 0.19±0.02 or (0.17 to 0.21) We predict that the population proportion who agreed is somewhere between 0.17 and 0.21.

CI - problem for a proportion In a survey respondents were asked whether they agreed with the statement “It is easy to navigate the website”. 25% totally agreed. Calculate a 95% confidence interval for the population proportion who totally agreed with the statement and interpret

95% of a normal distribution falls within 1.96 standard deviations of the mean. –With probability 0.95, the sample mean falls within about 1.96 standard errors of the population mean. –The distance of 1.96 standard errors is the margin of error (in calculating a 95% confidence interval for the population proportion). Oprationally the confidence interval for the mean is mean ± margin of error Logic of Confidence Intervals