08-04-2008VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event 08.04.2008 Søren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Advertisements

Præsentation på M3UG 2011.
Hej.
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
M3 UG Årsmøde 2011 Leverandør-portal. Inspirationen… 1995: Præsentation af Foss Electrics løsning 2002: API’er bliver tilgængelige 2005: next-move start.
Arkitektur - data.
Nordisk Film Nordisk Film projekt EAGLE
IceQuery™ Nyt liv til dine Queries
Implementering af it-system
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Forretningsudvikling med IT
“Hvad har vi på hylderne?”
E-commerce hos Bon’A Parte
Præsenteret af: Peter Bøhme Projektleder på Office XP
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Graphical Lot Tracker Pål Evensen
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
Sektorstandardisering for Tinglysning
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
e-Tinglysning WebService Arkitektur
Desktop Deployment initiativ FY05. Operativsystemer i brug Support for Windows 95/98/NT4 er ophørt Windows XP SP2 bliver endnu et incitament til at.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Medarbejder en vigtig resurse Concept Data A/S Flad organisation. Åben miljø. Selvstændighed under ansvar. Socialt sammenværd.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
OIOXML Anvendelse i Virk.dk
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Dokumentation af opgaver
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Hospitalsinformationssystemer MM5 Hvad er HIS? Hvad driver udviklingen af HIS/PAS? Avancerede kliniske informationssystemer –Konteksten –Teknikken Fremtiden.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Web Services, Microsoft.NET og fremtiden Jørgen Thyme Softwarearkitekt.NET Developer & Strategy Group Microsoft Danmark.
Executive Circle - Portal Teknisk Spor. Agenda – Teknisk Spor Velkommen til det tekniske spor Henrik Albrechtsen, Solution Specialist, Microsoft.
Web services SOA, SOAP og WSDL. Disposition Inledning / Definition SOAP Standard SOAP Beskeder WSDL.
OIOREST workshop 22. april 2008 Finn Jordal Centeret for Serviceorienteret Infrastruktur IT- og Telestyrelsen.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
1 AR-blanketter som XML  Fælles XML-definition  Håndtering hos A-kasserne 29. maj 2001 Siticom - Fischer & Lorenz A/S Jesper Grona Larsen.
Få fuld udnyttelse af eksisterende løsninger på IBM i™
Effektiv vækst - Workshop
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Microsoft BizTalk præsentation
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Nyt administrationssystem
Intern tidsmæssig omkostning
Præsentationens transcript:

VERTICA – SPECIALISTER I INTEGRATION OG ECOMMERCE Integration af Bestsellers butikker og samhandelspartnere, Microsoft SOA Event Søren Darville, Teknisk Projektleder, Bestseller Troels Riisbrich Underlien, Team Lead BizTalk, Vertica

Bestseller A/S  Søren Darville, Teknisk Projektleder  Bestseller A/S  koncern ejede brand butikker i mere end 38 lande.  Over uafhængige retailers.  Brands, som Vero Moda, Jack & Jones, SELECTED, ONLY, EXIT og flere.  Over ansatte.

Vertica A/S  Troels Riisbrich Underlien, Team Lead BizTalk  Vertica A/S  Partner Expert Team Member  Specialister på Integration, E-Commerce og Portaler  Fokuseret på Microsoft Teknologier, arbejder med BizTalk Server, Commerce Server og SharePoint Server

Bestseller  Dynamisk virksomhed, der er nød til at kunne reagere i et hurtigt marked.  Konstant udvikling og udskiftning i trends, priser og vareudbud.  Korrekte informationer nødvendige i alle dele af værdikæden: leverandører, indkøbs- og salgsafdelinger, kunder, butikker og point-of-sales systemer.  Fuldstændigt overblik er en nødvendighed

Bestseller eksisterende platform  Eksisterende proprietær kommunikations platform usikker fremtid  Ingen mulighed for in-house drift og videre udvikling  Manglende overblik og rapportering fra eksisterende platform  Usikkerhed omkring skalerbarheden af eksisterende platform  Masser af hardcodede partner specifikke specialregler  Stort antal samhandelspartnere, henvendte sig med ønske om elektronisk udveksling

Udfordringer - partnere  Stort antal eksterne partnere :  Butikker, Kæder, Kunder, Leverandører, Transportører, ca. 675 på nuværende tidspunkt.  Mange forskellige lande (15+), sprog, og valuta  Stort antal interne ’partnere’ / applikationer på tværs af teknologier, systemer og platforme :  Oracle Databases, Oracle Applications, Java frontends, MS SQL Server, MS Sharepoint Server, Navision ERP, 2 POS / Butiks Systemer, Eksisterende kommunikations platform...

Udfordringer - data  Mange objekter, meget information, meget data,  Den sidste måned skabt nye styles – ’produkter’  Mange beskede typer :  Faktura, Ordre response, Transport Instruktioner, Følgesedler, Produkt Kataloger, I alt ca 20  Udveksles i mange forskellige varianter :  20 forskellige bare for faktura, I alt ca 125 på vuværende tidspunkt  Som minimum udveksles, som EDIFACT, X12, Flade filer, XML, PDF  Der skal kunne kommunikeres via flere protokoller

Ønsker og krav til ny platform  Fremtidssikret løsning baseret på mere udbredt software  Fleksibilitet for at kunne håndtere nuværende udfordringer - og være forberedt på flere  Gennemskuelighed og rapportering  Mulighed for inhouse drift og udvikling  Skalerbarhed – fremtidssikret for performance

Beslutninger  Valget faldt på BizTalk 2006 implementeret sammen med Vertica A/S  Begrænset indledende scope – fokus på hurtige resultater.  Fokus på dynamik og fleksibilitet – at kunne understøtte fremtiden.  Stram plan for videre implementering og udrulning.  Udnyt eksisterende systemer og services.

Bestseller IT Miljø

Bestseller Abonnement System – Distributions Modellen  Implementeret, som Oracle Subsystem, kaldet Distributions Modellen  Grundlag for alt kommunikation ud og ind af Bestseller  Der konfigureres hvilke beskedtyper, formater og varianter og protokoller der kan anvendes  Samhandels partnere og Systemer sættes op til at abbonnere på en eller flere besked typer / informationer  I subsystmer tjekkes gennem DB om der er abonnenter, på en given instans af en beskedtype baseret af en konfigurerbarer række kriterier – hvis ja placeres en request, der fører til udsendelse

Bestseller Abonnement System

Bestseller Abonnement System – En kundes abonnementer

Bestseller Abonnement System – Ny abonnement for en kunde

Bestseller Abonnement System – Kunde konfiguration

BizTalk – Løsnings arkitektur  BizTalk implementert i en Enterprise Service Bus (ESB) arkitektur  Uafhængige, atomare forretnings operationer implementert i BizTalk, via Orchestrations  Operationerne kombineres dynamisk og konfigurerbart for at afvikle forretnings processerne  Backend er Oracle Databases Subsystemer der tilgåes gennem en række udstillede API’er  Der udstilles Web Services for at konfigurere løsningen og hente logging data

BizTalk – Løsnings arkitektur, Logging og Rapportering  Data opsamles fra hele løsningen gennem Business Activity Monitoring (BAM)  Der opsamles forretnings data såvel, som drift informationer  Skaber overblik og gennemskuelighed  Støtter fejlsøgning og drift  ’Out-of-the-box’ interface vha. Standard BAM Portal til administrations brugere og Web Services udstiller data til eksisterende platforme – intranet.

BizTalk – Løsnings arkitektur

 Intern og ekstern analyse med afdækning af krav og definering af scope.  ’Proof of Concept’ og teknisk validering.  Design af arkitektur og implementering.  Løbende udrulning og videre implementering.  Løbende support, uddannelse og overdragelse.InternAnalyse POC / Teknik Validering Teknik Valg Ekstern Analyse og Arkitektur Implemen- tering af Kernen Idrift- sættelse DriftSupport Projektforløb afe Overdragelse/ Uddannelse Videre Implmen- tering Idrift- sættelse Analyse og afgrænsning

Projektforløb  Tidlig og stor inddragelse af ikke tekniske forretningsbrugere.  Stor vægt på kommunikation – at undgå ’huller’ og misforståelser.  Opkvalificering af forretningsbrugere  De definerer, implementerer og tester formater.  De definerer, implementerer og tester transformeringer.  Endelig test of idriftsættelse af IT folk.

Løsningen lige nu  Driftes og videreudvikles af internt team bestående af to EDI konsulenter, to udviklere, to drift folk og en projektleder – sammen med Vertica  I uge 7 blev sendt cirka beskeder, som EDIFACT, X12, XML og PDF  18 forskellige besked typer (Faktura, Ordrebekræftelser, Følgesedler …)  30 varianter  Fokus på videre udrulning – flere samhandels partnere, besked typer og varianter

Stamdata for samhandels partnere synkroniseres  Samhandels partnere administreres i Distributions Modellen (Oracle)  Autosynkroniseres til BizTalk gennem web services

Implementering af ny besked type 1.Udnyt eksisterende metoder i Subsystem API, hvis muligt  Eller implementer nødvendige metoder 2.Definer internt skema i BizTalk og implementer kald af API 3.Test og deploy 4.Konfigurer i Distributions Modellen 5.Cirka 4 dages implementerings tid

Samhandels partner skal modtage ny besked type 1.Aftal med Samhandels partner hvad og hvordan der udveksles (udvekslingsaftale) 2.Udnyt eksisterende varianter, hvis muligt  Ellers definer skema i BizTalk, map fra internt skema, test og deploy 3.Konfigurer i Distributions Modellen 4.Med definering af skema og implementering af map cirka et par dages implementerings tid  Uden implementering, er der tale on ren konfiguration, så under en 5 minutters ’implementerings’ tid.

Udvikling i antal sendte beskeder  Efter første implementering af besked type rulles flere partnere hurtigt på

Ønsker og krav til ny platform  Fremtidssikret løsning baseret på mere udbredt software  BizTalk anvendes bredt i Danmark, mange installationer og konsulenthuse  Fleksibilitet for at kunne håndtere udfordringer og være forberedt på flere  Dynamiske flow kan håndtere ’alle’ processer, BizTalk sender ’alle’ formater  Gennemskuelighed og rapportering  Data opsamles, udvikling af mere tilgængeligt interface er startet  Mulighed for inhouse drift og udvikling  Kursusdeltategelse, udannelse, drift er overtaget, udvikling er del med Vertica  Skalerbarhed – fremtidssikret for performance  BizTalk platformen giver sikkerhed for performance

Fremtiden  Første besked modtages allerede igennem løsningen  Udrulning af flere indgående beskeder starter nu  Videre udrulning af udgående flow – flere trading partnere  Videre udvikling  Interface til rapportering til brug af alle brugere  Gennemskuelighed  Overblik i hele organisationen  Lette drift arbejdet

Spørgsmål ?  Søren Darville, Teknisk Projektleder Bestseller A/S,  Troels Riisbrich Underlien, Tema Lead BizTalk, Vertica A/S, Spørgsmål?