Prisdiskrimination af 2. grad

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Indledning Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Centraliseret markedskartel
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
1 vare på 2 markeder, samme pris
Grundbegreb + Priselasticitet
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Skyggepriser”
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Opgave 11 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 38 ”Indkomstelasticitet – Værdier ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 2 ”Indkomstelasticiteter” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Præsentationens transcript:

Prisdiskrimination af 2. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Prisdiskrimination af 2. grad Kjeld Tyllesen PEØ, CBS

Fremgangsmåde Definition af problem Slide nr. 3 - 5 Opstilling af forudsætninger Slide nr. 8 - 10 Formulering Opstilling af model Slide nr. 11, 13 - 18 Inddata til model Slide nr. 21 Løsning af model Slide nr. 11, 21 Løsning Test af løsning Tolkning Analyse af resultater Slide nr. 21 Implementering Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Lad os lige først se ud på virkeligheden omkring os: 1. Når de store supermarkedskæder (Netto, Fakta, Irma, Brugsen etc.) køber ind hos grossisterne, sker det i rigtigt store kvanta 2. De store indkøbte mængder og en høj kreditværdighed gør selvfølgelig, at køber vil ha’ en rigtig god pris! 3. Købsprisen er ikke kun et spørgsmål om DKK/stk., men også om kredittid, levering, retur-muligheder etc. 4. Alle aftaler er individuelle, og derfor er købsprisen forskellig – og hemmelig - for alle de indgåede aftaler Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

5. De små indkøbere – små kæder og selvstændige købmænd – må derimod betale grossistens listepris med tilhørende standard ydelser for kredittid, levering etc. 6. Så evnen til at købe stort ind resulterer (selvfølgelig) i, at køber opnår ekstraordinært gode priser, under listeprisen 7. Og det gælder selvfølgelig også i så mange andre brancher og markeder end lige netop supermarkedskæder. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Nogle eksempler Irma Rema 1000 Netto Fakta Super Brugsen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

3/10/12 Oversigt, Pris/mængde optimering Én vare Flere varer Transfer pricing Ét marked Ét marked Flere markeder Monopol Duopol Forskellige priser Samme pris Prisdiskr. af 2. grad 9 Oligopol Eller ? Monopolistisk konkurrence Og så skal vi lige se, hvor vi er i ”det erhvervsøkonomiske træ” Fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Prisdiskrimination af 2. grad Vi ønsker nu at opstille en erhvervsøkonomisk model, der kan illustrere prisdannelse m.v. ved Prisdiskrimination af 2. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Men først: Forudsætninger 1/2 1. Den samme vare sælges til en række forskellige kunder 2. Kunderne opnår på grund af stor-køb individuelle kvantumsrabatter 3. Kunderne betaler hver især netop den pris for varen, som de ønsker – ellers lader de være og går måske et andet sted hen? 4. Der er altså ikke tale om, at der tages den samme pris for varen overfor alle kunder - som det ellers er tilfældet for de gængse markedsformer Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger 2/2 5. Salgspriserne er hemmelige for alle andre end køber og sælger 6. Markedsformen falder lidt ved siden af de gængse definitioner – monopol eller monopolistisk konkurrence? Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi skal lige bruge 3 definitioner 1. ”Producer’s surplus” = sælgers økonomiske profit 2. ”Consumers’ surplus” = altså det beløb, som alle købere sparer i forhold til, hvad de ville have betalt for varen i henhold til deres egen betalingsvillighed (= P-funktionen) 3. ”Deadweight loss” udgøres af forskellen mellem den maksimale samfundsnytte (MR – MC) og den faktiske nytte, der er lig med summen af Producer’s og Consumers’ surplus. Det er et tab fra et samfundsmæssigt perspektiv Disse begreber kendes i øvrigt også fra nationaløkonomien. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Matematisk kan modellen udtrykkes som Max. Profit = Max.(TR – TC) = Max.(TR - (TVC + FC)) => Max. Dækningsbidrag = Max.(TR - TVC) P = MR (da der tages individuelle priser overfor hver enkelt kunde) Løsningen: Ved differentiering får man i optimalsituationen, at dDB = d(TR - TVC) = 0 => MR - MC = 0 dQ dQ => P – MC = 0 Økonomisk tolkning: Ovenfor: P - MC = 0 => P = MC Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og sæt dernæst P lig med MC. Find derved de optimale værdier for Q og P. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Og nu kan vi så illustrere den teoretiske model for Prisdiskrimination af 2. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu vise; 1/2 Sammenlignet med traditionel pris-/mængdeoptimering, hvor der tages den samme pris overfor alle kunder: 1. Bliver ”Producer’s surplus” større 2. Bliver ”Consumers’ surplus” (som oftest) mindre 3. Kommer kunderne altså samlet set til at betale mere for varerne 4. Stiger QOptimal 5. Bliver resultatet samfundsmæssigt set bedre Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu vise; 2/2 Sammenlignet med Prisdiskrimination af 1. grad, hvor der tages individuelle priser overfor den enkelte kunde: 6. Bliver ”Producer’s surplus” mindre 7. Bliver ”Consumers’ surplus” større 8. Kommer kunderne altså samlet set til at betale mindre for varerne 9. Ændrer QOptimal sig ikke 10. Bliver resultatet samfundsmæssigt set det samme. Og generelt: Den optimale mængde findes, hvor MR = P = MC 14 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og sæt dernæst P lig med MC. Find derved de optimale værdier for Q og P. Fremgangsmåden bliver derfor: 1. Etablér P-funktionen for markedet (# 1 på næste slide) 2. Fastlæg MR-funktionen for markedet (MR = P) (# 2) 3. Etablér de enkelte elementer for produktionen, MC (# 3) 4. Optimér ved anvendelse af marginalmetoden og find Q (# 4) 5. Fastlæg Producer’s surplus (# 5). 6. Find Consumers’ surplus (# 6). Vi går i gang! => 7. Find Deadweight loss (# 7). Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

9. Prisdiskrimination af 2. grad 1/10/12 9. Prisdiskrimination af 2. grad KR. 1. P-funktion 2. MR-funktion (= P-funktion) 3. MC-funktion P1 4. Optimering, P (= MR) = MC P2 5. Producer’s surplus 6. Consumers’ surplus P3 7. Deadweight loss = 0 P4 P5 MC P6 P MR Q Q1 QTotal Q3 Q5 Q4 Q2 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

9. Prisdiskrimination af 2. grad 1/10/12 9. Prisdiskrimination af 2. grad KR. Monopol KR. Prisdiskrimination af 2. grad 1. P-funktion 1. P-funktion 2. MR-funktion 2. MR-funktion 3. MC-funktion 3. MC-funktion P1 4. Optimering 4. Optimering P2 5. Producer’s surplus 5. Producer’s surplus P 6. Consumers’ surplus 6. Consumers’ surplus P3 7. Deadweight loss 7. Deadweight loss = 0 P4 Monopol: Nr. 5 + 6 + 7 = PrisdiskriminationNr. 5 + 6. MC P5 MC P6 Forøgelse i QOptimal P P MR Q Q Q QTotal Q1 Q3 Q5 Q4 Q2 MR Sammenligning Samfundsmæssigt set bedre end monopol Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

9. Prisdiskrimination af 2. grad 1/10/12 9. Prisdiskrimination af 2. grad KR. Prisdiskrimination af 1. grad Prisdiskrimination af 2. grad KR. 1. P-funktion 1. P-funktion 2. MR-funktion 2. MR-funktion 3. MC-funktion 3. MC-funktion P1 4. Optimering 4. Optimering P2 5. Producer’s surplus 5. Producer’s surplus 6. Consumers’ surplus = 0 6. Consumers’ surplus P3 7. Deadweight loss = 0 7. Deadweight loss = 0 P4 P5 MC MC P6 Samme optimalmængde P P Q Q Q1 QTotal Q Q3 Q5 Q4 Samfundsmæssigt set lige gode Q2 MR Sammenligning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Det var så slut på gennemgangen af den teoretiske model Og herefter anvendes modellen i et konkret regneeksempel Det kan du selv gennemgå i det separate PowerPoint-show Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Så jeg vil sige ”Tak for nu.” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

9. Prisdiskrimination af 2. grad 1/10/12 9. Prisdiskrimination af 2. grad Et opgaveeksempel: P = - 0,015 Q + 120; MC = 0,005 Q + 20 KR. Monopol KR. Prisdiskrimination af 2. grad 1. P-funktion 1. P-funktion 120 120 2. MR-funktion 2. MR-funktion (= P-funktion) 3. MC-funktion 3. MC-funktion P1 = 99 4. Optimering 4. Optimering, P (= MR) = MC P2 = 90 5. Producers’ surplus = 142.864,29 5. Producer’s surplus = 214.150 P = 77,15 6. Consumers’ surplus = 61.211,23 6. Consumers’ surplus = 35.850 P3 = 73,5 7. Deadweight loss = 45.924,48 7. Deadweight loss = 0 P4 = 64,5 MC P5 = 52,5 MC P6 = 45 34,29 P P 20 20 MR = - 0,015 Q + 120 4.000 8.000 5.000 8.000 Q Q Q3 = 3.100 QTotal = 5.000 Q = 2.857 Q1 = 1.400 Q5 = 4.500 MR = - 0,03 Q + 120 Sammenligning Q4 = 3.700 Q2 = 2.000 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS