Den teoretiske undervisning og teoriprøven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Roskilde Tekniske Skole
Kørekort og højresving
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Bytte   PowerPoint  .
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Generel introduktion til EC
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Politiseminar De unges forældre – et nyt fokus 13. Juni 2013.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Udkast til justering af KS
Gaffeltruck konference Koldingfjord 22 August 2017
Bedømmelse og karakterer
Kryds og rundkørsler.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Øveprøve – lille knallert
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
AT-eksamen 2019.
Præsentationens transcript:

Den teoretiske undervisning og teoriprøven

Fordeling af lektioner Af de 16 teoretiske lektioner afsættes 1 lektion til teoriprøve, og 5 lektioner afsættes til almen risikoforståelse. En elev, der er fraværende i højst 4 teoretiske lektioner, skal selv gennemgå den manglende teori, og underviseren skal sikre sig i den efterfølgende undervisning, at eleverne har gjort det i et tilfredsstillende omfang.

Den teoretiske undervisning - og præstationskravene Have kendskab til Opfatte og bedømme Vide Vurdere Angive: årsager til/indholdet af/betydningen af

Præstationskrav, som er indirekte prøverelevant have kendskab til: vil sige, at eleverne skal kunne stoffet på en måde, så det kan understøtte og lette forståelsen af en efterfølgende undervisning. Eks: Eleverne skal have kendskab til: Færdselslovens begreber fare, ulempe, unødig ulempe og væsentlig ulempe, og de skal kunne skelne mellem deres betydning.

Vejen fra prøverelevante præstationskrav til prøve Alle præstationskravene kan genfindes i undervisningsmaterialet i en ”oversættelse”, som tager pædagogisk hensyn til målgruppen.

Præstationskrav: Eksempel fra D. Placering, orientering og tegngivning Eleverne skal kunne genkende og angive betydningen af: Cykelstier også kan deles med fodgængere (delt sti, fællessti), eller de kan være dobbeltrettede. De skal kunne placere sig lovligt og hensigtsmæssigt på henholdsvis delt sti, fællessti og dobbeltrettet cykelsti.

Præstationskrav: Eksempel fra D. Placering, orientering og tegngivning Eleverne skal kunne vurdere: Hvis de kører på en dobbeltrettet cykelsti modsat køreretningen gennem et kryds, skal de være særlig opmærksomme på, at alle bilisterne har set dem.

Hvad kan eleverne registrere? Hvad er handlemulig-hederne? Hvilke konsekvenser kan handlingerne få? Hvad gør de så?

Alle undervisningens emner er obligatoriske ”Den enkelte underviser kan vælge at undervise i emnerne/ delemnerne i en anden rækkefølge end den, der umiddelbart er lagt op til i disse retningslinjer. Fx vil nogle måske vælge at lægge nogle af risikoforståelseslektionerne imellem de øvrige lektioner, eller der er udvalgte delemner, som det måske falder underviseren mere naturligt at inddrage under et andet emne, end hvor det fremgår af undervisningsplanen.” (Fra retningslinjerne)

Teoriundervisning er ikke altid i et teorilokale Eksempel: Eleverne skal vide: En knallert skal være forsynet med hvidt eller gulligt nærlys, som skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter foran knallerten uden at blænde modkørende. En knallert må have fjernlys. En knallert skal være forsynet med en eller to baglygter, som kan ses 300 meter bagfra uden at blænde. Et eventuelt stoplys kan være integreret i baglygten.

Lenes udkast til lærervejledning

Krav til lærervejledning ? Tag udgangspunkt i dette udkast. Hvad har du brug for?

Teoriprøven 25 spørgsmål – 20 rigtige svar Multiple choice 2 til 4 svarmuligheder Antallet af rigtige svar: 1-3 Antal delemner = 25 = et spørgsmål pr. delemne 1 lektion er afsat til prøveafholdelse Afholdes af underviser – kan læse op

Spørgsmålene handler om: Hvad eleverne ved. Hvordan eleverne vil fortsætte. Hvad eleverne vil gøre. Hvad eleverne skal være særligt opmærksomme på.

Formulering: Hvad gælder, hvad betyder, hvem har, hvilke krav…? b) Hvad er…? Hvad kan der ske, hvis…? Hvad kan du gøre for at…? Hvorfor…? d) Beskrevet situation/Vist situation. Hvad gør du? e) Hvad skal du være særlig opmærksom på?

Prøven skal rettes umiddelbart efter afholdelsen Hvis eleverne består, skal underviseren sørge for at skrive det ind i ansøgningsskemaet. Underviseren skal give alle elever en tilbagemelding via et bedømmelsesskema

Fortrolighed - VIGTIGT Teoriprøverne er strengt fortrolige INGEN uvedkommende må få adgang til teoriprøvespørgsmålene. Teoriprøverne skal gemmes forsvarligt aflåst indtil 8 uger efter at den praktiske prøve er gennemført, hvorefter de makuleres.