Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Forskning, formidling og andre færdigheder
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
How to boost students´ vocabulary via reading
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Langmarkskolen 6a. Flag  The name of the Danish flag is :  Dannebrog  The legend says at the Danish flag fell down from heaven.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samtidig undervisning af online og onsite studerende
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
….at være eller …… …… ikke at være.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
- 3 books. Suzanne Marie Collins -Born in USA in 1962 August 10 -Her career began in She rode The hunger games in She has a husband and two.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
EN AF OS… En kampagne for alle
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Fædre – mellem individ og fællesskab. Konferencen Far i den moderne familie Afholdt af Center for Børneliv Mandag d. 21/ Kvalitativ forskning om.
Den signede dag med fryd vi ser Af havet til os opkomme Den lyser på himlen mer og mer Os alle til lyst og fromme Det kendes på os som lysets børn At natten.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Stikskader og hvordan de undgås
Tryk på F5-tasten for at starte!
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
. Oh, store Gud med fem vers
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Forskning i Teledialog
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
SOME eller ANY START
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

Dataindsamling O Feltobservationer (studerende fra AU) O Interviews på stedet med unge, ledere, filmfolk O Daglige interviews med de unge O Daglige observationsskemaer O Refleksionsskemaer O Før-under-efter interviews med de unge om interkulturel læring

Forskningsspørgsmål Foregår der på Anholt 2013: O uformel læring? – hvilken og hvordan kommer det til udtryk O interkulturel læring? – hvilken og hvordan kommer det til udtryk

Uformel læring Noter fra observationer Vi er med M., som viser os rundt på Anholt. M. forklarer og viser, at man kan spise hyben. Vi går ca. 5 min. og gør et stop. Ana spørger Malene: ”Which parts can we eat”? Malene: “The outside, however you are not going to die if you eat the parts in the middle” Ana: “Ahh okay, it tastes really good” Mark fra Spanien henvender sig til Ana på spansk. Ana svarer på spansk og giver ham noget af sin hyben. 2 drenge og 2 piger fra Portugal, 2 piger og 2 drenge fra Spanien, 1 pige fra Østrig og 1 dreng fra Danmark samt 2 drenge fra Italien

Spil og samvær Det er morgen i campen og de fleste unge er ved at være oppe. En portugisisk pige henvender sig til en italiensk pige. To drenge spiller skak

Portugisisk pige: ”Do you want to play”? Italiensk pige: ”Yes” Portugisisk pige: ”We need more people”. Den italienske pige kalder på en tysk pige, der sidder i nærheden: ”Will you play Jablo”? Den tyske pige rejser sig og går hen til den italienske pige og siger: ”What is Jablo”? Den italienske pige prøver at forklare reglerne, da en spansk dreng afbryder: ”Lets play Jablo”. En portugisisk dreng og en spansk dreng kommer til, da de hører om ”Jablo”. De er nu fem til at spille og spillet går i gang, mens der løbende bliver forklaret regler. Uformel læring: spillet ”Jablo”

Sprog & fællesskab Mikkel (Danmark) og Sara (Østrig) prøver om de kan forstå hinanden på tysk. Sara: ”Er versteht mich fast” Mikkel: (Griner, som om han ikke forstår det) ”we have German in school. But, Dominic (Østrig) and Lea (Germany) don’t understand each other”. De følges resten af vejen, og da de når ned til stranden, bliver de opfordret til at tage en svømmetur. Sara bestemmer sig også for at hoppe i. Da hun står ude i vandet råber hun på Mikkel: ”Can you take a picture”? Mikkel tager et billede mens hun står i vandet. Interkulturel læring

Sprog og læring: kommunikation med andre O De unge er kommet ned på stranden. En italiensk dreng går hen til en af de danske drenge, men ser ud til at ombestemme sig og siger: ”No, I will try in Danish.” O Den italienske dreng går derefter hen til en kvinde, der sidder på et tæppe, lidt derfra. Han ser på hende og siger på dansk: ”Har du ild?” Kvinden siger nej. O Den italienske dreng takker og går igen.

Kreativitet

Databearbejdning er endnu i gang, men hvad siger de unge?

Tell about 3 of the most striking experiences in Anholt? Why so? Building the pizza oven, the dancing workshop and working at the inn. Building the pizza oven is striking because for me it was a really complicated thing, but, we did it, just with our own hands and work; the dancing workshop because I am not really a dancing-type person but I did it, and when I was dancing I felt really relaxed; the work in the inn because it was a new experience too, I never really worked in a serious way in any place.

O It was great because we could take responsibility for ourselves and make own decisions without being criticized by adults. Ansvar

Meninger The island is beautiful, the weather is annoying, activities are super but at the beginning there were to little of them. Leaders are cool and nasty, the cooker and the meals are shit The other youngsters are somehow ok, 3 of them I will miss

How was Anholt 2013? O It was interesting, curious, funny. I expected it to be boring, but it was really exiting O Like a roller coaster, but I love it! The island was great. The project was ok. I didnt like, that my english was not good enough to speak a lot to others. And how we devided the groups, we could have done that better. We could have worked better as a group, like with the cooking. I liked that we had the freedom to our selves organise our day. I liked the offers, that we could work somewhere. And I liked the landscape.

Has something changed after Anholt 2013? O Yes, my way of thinking, my knowledge about other countries and cultures, I made new friends, and now I look to these youth exchanges programs in a completely different way, because I know how much they can change and affect a person’s life.

Anholt 2013: Fra individ til fællesskab ? uformel (interkulturel) læring og sociale kompetencer? Tak for opmærksomheden