Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Udsagnsordets/verbets bøjning
At bruge disse to ord rigtigt
Nonne historie.
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Vejledning til Cisco trådløs telefon
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
En dag med A Vi laver en dag med A – eller måske hellere en hel uge
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Ta Dig tid….
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Sofies dejlige dag.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Kapitel 10 - M ǎ i dōngxi Af August, Anton, Clara, Laura og Sarah.
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
1 Video-regelquiz. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en video, som.
© Isabelle Verhaeghen 李珺
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Gerundium og Perfektum
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Afslut Frem >>
Kapitel 8 En repetition.
SÆTNINGSANALYSE.
Videreudvikling af ide 2&2
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk?
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
….at være eller …… …… ikke at være.
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Fortællertyper.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Vejviser til julefrokoster!!
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Synopsis.
eller hvor man føjer elementer til grundsætninger
Word 2007 F-Niveau Lektion 1 Keld Hinsch.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Miniguide Avaya Omstilling af kald Omstil igangværende samtale: Tryk ”omstil” Tast ønsket nummer Stil samtale igennem Ved ubesvaret eller optaget.
Dette er en automatisk lønforhandling
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Huskesedler repetition af virologi
VEKTORER AM 2006.
Kald det kærlighed Omk.: Kald det kærlighed
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8

Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på verbet og derved fortælle noget om, om det fx er en igangværende eller afsluttet handling

Guo Aspektmarkøren guo kaldes erfaringsaspektet og sættes bag på et verbum for at markere, at handlingen er en del af ens erfaring, altså noget man har prøvet mindst en gang før. Wǒ kànguo yī běn shū Jeg har prøvet at læse en bog Tāmen qùguo ZhōngguóDe har været i Kina 1.D kǎoguo1.D har prøvet at gå til eksamen

Bekræftende svar Hvis man vil svare ja til et spørgsmål med guo, gentager man både verbet og guo. Nǐ qùguo Dānmài?Har du været i Danmark? Qùguo.Ja, det har jeg.

Benægtende svar Hvis man vil svare nej til et spørgsmål med guo, sætter man méi og evt. yǒu foran verbet og guo. 1.D méi (yǒu) kǎoguo 1.D har aldrig været til eksamen Nǐmen méi (yǒu) xiěguo Hànzì I har ikke prøvet at skrive tegn

Alternativ spørgeform Alternativ spørgeform dannes ved at sætte méi yǒu bagerst i sætningen. Nǐ kànguo yī běn shū méi yǒu? Har du prøvet at læse en bog? Tā shūoguo Yīngyǔ méi yǒu? Har hun prøvet at tale engelsk?