Statistik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Funktioner Grundbegreber.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Statistik 10A – Gentofte Ungdomsskole
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Dataopsamling og GPS-styring
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
Statistik 9. Klasse.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Statistik.

Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Introduktion til Access (Access, del 1)
STATISTIK Nat og Rebecca .
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Ugrupperede observationer Middelværdi, varians og spredning
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Matematik B 1.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Statistik Daniel og Vagn.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Grupperede observationssæt
Statistik niveau E og F Lars A. Clark.
Præsentationens transcript:

Statistik

Opgave 1 En elevgruppe på et gymnasium har spurgt 100 tilfældigt valgte elever på gymnasiet om hvor lang tid det tager dem at komme fra deres hjem til skolen. Hver af de 100 elever fik en seddel hvor de skulle skrive hvor mange minutter det tager dem at komme i skole. Her er de 100 tal eleverne skrev: 10, 35, 35, 8, 12, 6, 6, 34, 28, 13 8, 3, 10, 8, 6, 11, 12, 10, 10, 12 8, 5, 7, 6, 11, 19, 15, 13, 6, 9 6, 26, 22, 5, 14, 18, 5, 17, 34, 16 12, 10, 6, 13, 7, 13, 26, 7, 29, 2 19, 11, 30, 13, 23, 16, 10, 34, 7, 6, 23, 10, 9, 1, 3, 36, 7, 13, 6, 6 18, 25, 7, 15, 7, 2, 22, 8, 5, 30 5, 17, 14, 9, 6, 29, 14, 5, 17, 25 24, 4, 18, 14, 14, 10, 22, 3, 12, 11 Hvordan kan man få overblik over disse tal? For at få overblik over disse tal talte elevgruppen op hvor mange af de spurgte Elever, der havde en transporttid i intervallet 0-5, hvor mange der havde en transporttid i intervallet 6-10, osv.

Lav et skema, der ligner det nedenunder og udfyld det Tid i minutter Antal elever

Det udfyldte skema Hvilke type graf til man kunne bruge til at lave en grafisk fremstilling af talmaterialet? Vælg en type graf og vis talmaterialet i den. Tid i minutter Antal elever 1 - 5 13 6 - 10 34 11 - 15 22 16 - 20 10 21 - 25 8 16 - 30 5 31 - 35

Begreber Observationssæt = talmateriale Observationssættets størrelse: Antal af talmateriale. Eks. 100, når der er spurgt 100 elever. Grupperet observationssæt. Når man har inddelt observationssættet i mindre grupper, så det er nemmere at håndtere. Se opg 1. Observationsintervallerne. De intervaller observationssættet er inddelt i. Eks 1 – 5, 6 – 10 osv. Mindsteværdien. Det mindste tal Størsteværdien. Det største tal

Typetallet: Det hyppigst forekommende tal Medianen: Det midterste tal Middelværdien, (=gennemsnittet). Middelværdien af nogle tal fås ved at lægge tallene sammen og dividere resultatet med antallet af tal. Hyppighed, h(x): Hvor tit (hyppigt) et tal forekommer. Frekvens, f(x): Hvor tit et tal forekommer i procent:

Find h(x) samt f(x) for talmaterialet i opgave 1 Find middelværdien, typetallet og medianen. Interval h(x) f(x) 1-5

Hvad kan vi lave statistik på i klassen?