Hvordan bruger vi Øresundsbanen ....når der er en ny forbindelse ? Anders H. Kaas, Atkins Malmö 8. februar 2013
Agenda Overblik Situationen i dag Trafikvækst Undersøgte alternativer Kapacitetsmodel Resultater Konklusioner
Overblik Udfordringer: Kapaciteten på Øresundsbanen er overbelastet Vækst i gods- og passagertrafik er forventet Løsning: Idé om en ny metrolinje for passagertrafik mellem København og Malmø for pendlertrafikken Konsekvens: En ny metrolinje vil frigøre kapacitet på Øresundsbanen til anden brug
Situationen i dag Øresundsbanen er den eneste forbindelse mellem København og Malmö Kapaciteten på Øresundsbanen er næsten opbrugt Mange flaskehalse i Øresunds- regionen Både passager- og godstrafik forventes at stige
Passagervækst
Passagertrafik 75% af de rejsende har afgang eller destination i København eller Malmø
Ny Metrolinje
Godstrafik
Maks. højhastighedstog Alternativer Nær Fremtid (Basisscenarie uden en ny metro) Øresundsintegration Maksimum antal af højhastighedstog Maksimum antal af godstog Tog over Øresund Øresundstog Højhastigheds- tog IC Bornholm Godstog Antal tog i alt Nær Fremtid 6 1 2 10 Øresundsintegration 3 13 Maks. højhastighedstog 4 12 Maks. godstog
Nær Fremtid Nær Fremtid er et basisscenarie Alle passagertog kører igennem Københavns Hovedbanegård Trafikken er næsten som i dag Ingen ny metrolinje Kastrup Station med separeret retningstrafik vil blive bygget København Kastrup Malmö
Nær Fremtid
Øresundsintegration Pendlerpassagerer mellem København og Malmö vil bruge den nye metrolinje Kapacitet på Øresundsbanen vil blive frigivet til anden brug Nye direkte og hurtige Øresundstog fra Holbæk, Roskilde, Næstved, Køge og Ringsted til Kastrup og Malmö Nogle af Øresundstogene vil ikke køre igennem/via Københavns Hovedbanegård
Øresundsintegration
Øresundsintegration
Øresundsintegration
Maksimum højhastighedstog Frigivet kapacitet vil blive benyttet til: Flere højhastigheds-/langdistancetog Et ekstra godstog
Maksimum højhastighedstog
Maksimum godstog Den frie kapacitet fra de færre passagertog vil blive brugt til et maksimalt antal af godstog
Maksimum godstog
Analysemetoder Infrastrukturnetværk og principkøreplaner er blevet konstrueret Køretiden er blevet udregnet for nye ruter Kapacitetsudnyttelsen for Øresundsbanen og City- tunnelen er blevet udregnet ved brug af UIC 406 metoden i simuleringsværktøjet RailSys (DB metoden)
Kapacitetsanalyse Grafisk tidstabel for Øresundsintegration - Øresundsbanen Orange: Øresundstog, Blå: Godstog, Grøn: Intercity tog, Rød: Højhastighedstog
Kapacitetsanalyse Grafisk tidstabel - Malmø Citytunnel Orange: Øresundstog, Blå: Godstog, Grøn: Intercitytog, Rød: Højhastighedstog, Lilla: Pågatåg
Kapacitetsanalyse - Resultater
Køretider - Resultater Reduktion af rejsetiden mellem Næstved, Køge, Ringsted og Roskilde
Konklusioner Trafikken kan blive organiseret anderledes uden at bruge signifikant mere kapacitet på Øresundsbanen end i dag Hurtigere og mere direkte tog fra hele Sjælland til Københavns Lufthavn og Malmö. Rejsetiden til Kastrup og Malmø vil blive reduceret signifikant Reduktion af tog til Københavns Hovedbanegård, som er tæt på kapacitetsgrænsen. Ny Ellebjerg vil fungere som en "Anden centralstation" Vækst i godstrafikken kan imødekommes