Hvordan bruger vi Øresundsbanen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Funktioner Grundbegreber.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Så er det med at holde balancen Hold på hat og briller!!!!
Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Vintertrafik og meldinger Hvem melder. SIDE 2 Meldingsskemaet Randers, januar 2010.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Torsdag den Afgang til Kastrup fra parkeringspladsen Flyafgang til Wroclaw fra Terminal Ankomst Copernicus.
Infrastruktur og bosætning
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Bornholms Passagerforening
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
1 Menuer (MenuStrip) MonthCalendar + DateTimePicker ListBox & CheckedListBox ComboBox Faneblade (eng.: tabs) med TabControl Steen Jensen, efterår 2013.
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
Statistik.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Middelfarts Kløversti Friluftsrådets inspirationsmøde d. 15. januar
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Kapacitetsstyring.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Lokalbanernes trafikale begrænsninger | 28. august 2007 | Lokalbanernes trafikale begrænsninger Alex.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Cykelprøven i 6.klasse.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Grunde til at jeg elsker dig
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Er mere motorvej løsningen?
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Præsentationens transcript:

Hvordan bruger vi Øresundsbanen ....når der er en ny forbindelse ? Anders H. Kaas, Atkins Malmö 8. februar 2013

Agenda Overblik Situationen i dag Trafikvækst Undersøgte alternativer Kapacitetsmodel Resultater Konklusioner

Overblik Udfordringer: Kapaciteten på Øresundsbanen er overbelastet Vækst i gods- og passagertrafik er forventet Løsning: Idé om en ny metrolinje for passagertrafik mellem København og Malmø for pendlertrafikken Konsekvens: En ny metrolinje vil frigøre kapacitet på Øresundsbanen til anden brug

Situationen i dag Øresundsbanen er den eneste forbindelse mellem København og Malmö Kapaciteten på Øresundsbanen er næsten opbrugt Mange flaskehalse i Øresunds- regionen Både passager- og godstrafik forventes at stige

Passagervækst

Passagertrafik 75% af de rejsende har afgang eller destination i København eller Malmø

Ny Metrolinje

Godstrafik

Maks. højhastighedstog Alternativer Nær Fremtid (Basisscenarie uden en ny metro) Øresundsintegration Maksimum antal af højhastighedstog Maksimum antal af godstog Tog over Øresund Øresundstog Højhastigheds- tog IC Bornholm Godstog Antal tog i alt Nær Fremtid 6 1 2 10 Øresundsintegration 3 13 Maks. højhastighedstog 4 12 Maks. godstog

Nær Fremtid Nær Fremtid er et basisscenarie Alle passagertog kører igennem Københavns Hovedbanegård Trafikken er næsten som i dag Ingen ny metrolinje Kastrup Station med separeret retningstrafik vil blive bygget København Kastrup Malmö

Nær Fremtid

Øresundsintegration Pendlerpassagerer mellem København og Malmö vil bruge den nye metrolinje Kapacitet på Øresundsbanen vil blive frigivet til anden brug Nye direkte og hurtige Øresundstog fra Holbæk, Roskilde, Næstved, Køge og Ringsted til Kastrup og Malmö Nogle af Øresundstogene vil ikke køre igennem/via Københavns Hovedbanegård

Øresundsintegration

Øresundsintegration

Øresundsintegration

Maksimum højhastighedstog Frigivet kapacitet vil blive benyttet til: Flere højhastigheds-/langdistancetog Et ekstra godstog

Maksimum højhastighedstog

Maksimum godstog Den frie kapacitet fra de færre passagertog vil blive brugt til et maksimalt antal af godstog

Maksimum godstog

Analysemetoder Infrastrukturnetværk og principkøreplaner er blevet konstrueret Køretiden er blevet udregnet for nye ruter Kapacitetsudnyttelsen for Øresundsbanen og City- tunnelen er blevet udregnet ved brug af UIC 406 metoden i simuleringsværktøjet RailSys (DB metoden)

Kapacitetsanalyse Grafisk tidstabel for Øresundsintegration - Øresundsbanen Orange: Øresundstog, Blå: Godstog, Grøn: Intercity tog, Rød: Højhastighedstog

Kapacitetsanalyse Grafisk tidstabel - Malmø Citytunnel Orange: Øresundstog, Blå: Godstog, Grøn: Intercitytog, Rød: Højhastighedstog, Lilla: Pågatåg

Kapacitetsanalyse - Resultater

Køretider - Resultater Reduktion af rejsetiden mellem Næstved, Køge, Ringsted og Roskilde

Konklusioner Trafikken kan blive organiseret anderledes uden at bruge signifikant mere kapacitet på Øresundsbanen end i dag Hurtigere og mere direkte tog fra hele Sjælland til Københavns Lufthavn og Malmö. Rejsetiden til Kastrup og Malmø vil blive reduceret signifikant Reduktion af tog til Københavns Hovedbanegård, som er tæt på kapacitetsgrænsen. Ny Ellebjerg vil fungere som en "Anden centralstation" Vækst i godstrafikken kan imødekommes