Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forelæsning 9: Etik – et overblik og et eksempel
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Er der noget galt med ulighed?
Politisk filosofi fra antik til oplysningstid
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Forsigtighedsprincippet - en barriere for udviklingen af bedre kemikalier? Ulla Hansen Telcs, DI Kemiens Dag -16. november 2011.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forelæsning 7: Metaetik og etik
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Etik, patenter og gener.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Empowerment og sundhed
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Kommunikationsplanlægning – herunder målsætninger mm.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Omkostningseffektiv klimapolitik - nogle hovedprincipper Jørgen Elmeskov OECD.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
Introduktion til ideologiske forgreninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Introduktion til liberalisme
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Hvad er infocentrisme? Information er løsningen på alle menneskets problemer: ”Moore’s Law: the computer capabilities double every 18 month” Brown og Duguid.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Gyldne tider, gylden standard og medicinens demokratisering Keld Thorgård.
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Introduction to consent: ethical and legal issues
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Vælgerne og politiske skillelinjer Fra industrisamfund til servicesamfund.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
THE MENTORING JOURNEY.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Sundhed, ulighed og politisk prioritering
Ligebehandling: principper og begreber
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Metoden fælles beslutningstagning
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Europæiske udfordringer for planteproduktionen
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 9: Anvendt etik (fortsat) og politisk filosofi Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 1. Disposition Anvendt etik – den retfærdige krig Politisk filosofi John Rawls – Justice as Fairness Robert Nozick - minimalstaten

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 2. Metaetikken: Kan spørgsmålet besvares korrekt? Findes der et korrekt svar på spørgsmålet om den retfærdige krig? To muligheder: i) kognitivismen; og ii) non-kognitivismen. Non-kognitivismen svarer: nej, spørgsmålet kan ikke besvares meningsfuldt. Findes (groft sagt) i tre versioner: Emotivismen: Ethvert forsvar for eller angreb på den retfærdige krig er at sammenligne med et følelsesudbrud; ”gå-i-krig-øv!” eller ”gå-i-krig-hurra!”; Relativismen: Den neutrale position der kan afgøre spørgsmålet findes ikke; Nihilismen/realismen: Krig er en ekstrem undtagelsestilstand hinsides moralske vurderinger.

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 3. Kognitivismen: Ja, spørgsmålet kan besvares meningsfuldt: Spørgsmålet om den retfærdige krig er meningsfuldt, og det har et rigtigt svar. Giver igen to mulige svar: i) ja, den retfærdige krig findes; og ii) nej, den retfærdige krig findes ikke. Ad ii) pacifismens position. To varianter (groft sagt): Deontologisk pacifisme: Krig involverer at mennesker behandles som midler og ikke tillige som mål. Må derfor afvises; Konsekvensetisk pacifisme: Det vil til enhver tid give de bedste konsekvenser at afstå fra at anvende vold.

4. Accept af retfærdig krig: Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 4. Accept af retfærdig krig: Spørgsmålet om den retfærdige krig er meningsfuldt, og krig kan være moralsk ansvarlig. To versioner: i) konsekvensetisk; ii) deontologisk: ad i) Konsekvensetisk accept af retfærdig krig: I ekstreme situationer kan det give de bedste konsekvenser at gå i krig. I så fald bør vi vælge krigen.

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 5. ”These deaths are nothing more than the inevitable consequence of putting deadly weapons into the hands of undisciplined soldiers and armed men into the hands of stupid or fanatic generals.” (Walzer, M.: Just and Unjust Wars – A Moral Argument with Historical Illustrations, s. 130)

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 6. “This is one of the most awe-striking periods in the long history of France and Britain. It is also beyond doubt the most sublime. Side by side, unaided except by their kith and kin in the great Dominions and by the wide Empires which rest beneath their shield, the British and French peoples have advanced to rescue not only Europe, but mankind from the foulest and most soul-destroying tyranny which has ever darkened and stained the pages of history. Behind them – behind us – behind the armies and fleets of Britain and France – gather a group of shattered States and bludgeoned races: the Czechs, the Poles, the Norwegians, the Danes, the Dutch, the Belgians – upon all of whom the long night of barbarism will descend, unbroken even by a star of hope, unless we conquer, as conquer we must; as conquer we shall.” – Churchill til det britiske parlament d. 13. maj 1940

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 7. Accept af retfærdig krig (fortsat): Ad ii) Deontologisk accept af retfærdig krig: Stater kan have rettigheder analogt til individuelle rettigheder, herunder retten til at forsvare sig mod angreb (nødværge). Men: krig indebærer stadig at nogle mennesker vil blive behandlet som midler og ikke som mål. Løsning: dobbelteffektprincippet, der skelnes mellem handlingers forudsete og intenderede effekter. Problem: giver dette skel mening?

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 8. Justum bellum-doktrinen: Tidlige fortalere: Augustin (354-430), Thomas Aquinas (ca. 1225-74) Jus ad bellum (kriterier for retten til at gribe til våben): Retfærdig årsag; Rette autoritet; Rette intention; Proportionalitet; Sidste udvej; Rimeligt håb om succes; Målet er fred; Jus in bello (kriterier for krigsførelse): Proportionalitet mellem mål og midler Nonkombattanters immunitet

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 9. Overblik over diskussionen af den retfærdige krig: Kan spørgsmålet besvares korrekt? Nej! Ja! Emotivisme Relativisme Nihilisme/realisme Kan krig være en moralsk rigtig beslutning? Nej, aldrig! (pacifisme) Ja, nogle gange! - deontologisk version - deontologisk version - konsekvensetisk version - konsekvensetisk version Hvornår? - fx justum bellum doktrinen

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 10. John Rawls (1921-2002): Udgangspunkt: kritik af utilitarismen; I stedet: tre retfærdighedsprincipper: Frihedsprincippet: Ethvert medlem af samfundet skal have den mest udstrakte frihed forenelig med at alle andre får samme frihed; Åbenhedsprincippet: Hverv og stillinger skal være åbne for alle; Differensprincippet: Ulighed kan kun accepteres hvis den er til de dårligst stilledes fordel. Ved konflikt: Principperne er leksikalsk ordnede: Principperne vedrører alene samfundets basisstruktur og ikke fx produktionsformerne

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 11. Hvorfor disse principper? Rawls argument er et kontraktargument (forgængere: Hobbes, Locke, Roussau, Kant): Principperne undfanges i den oprindelige position bag uvidenhedens slør. Dvs. metoden er: tankeeksperiment hvor ethvert kendskab til ens egen specifikke position i samfundet ignoreres. Manglende baggrundsviden sikrer at principper lægges ud fra forsigtighedsprincip. Giver samfund med så højt ”bundniveau” som muligt, heri egalitarismen. Maksimin-princippet.

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 12. Nozick: Grundtanke: enhver omfordeling krænker borgernes frihedsrettigheder; Målet bliver minimalstat. Statslige regulering: Liberalisme/ Libertarianisme Socialliberalisme Socialisme Anarki Minimalstat Velfærdsstat (blandingsøkonomi) (planøkonomi) Totalitær stat

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 13. Selvejerskabstesen: Udgangspunktet er rettighedsteori; Personer ejer selv deres kroppe og værdien af deres arbejdskraft; Derfor kan omfordeling via skat ikke forsvares; Argumenter: Kant mod Rawls: enhver omfordeling gør den der tages fra til middel for en anden som mål; Moralske restriktioner.

Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 14. Den private ejendomsret: Princippet for retmæssig tilegnelse: En person er alene berettiget til et hidtil u-ejet gode dersom personens tilegnelse ikke stiller andre dårligere (Locke). Princippet for retmæssig overførsel: Afgørende er friheden. En fordeling er retfærdig hvis den på retfærdig vis opstår ud fra en tidligere fordeling der selv er retfærdig. Princippet for genopretning af uretfærdigheder i forhold til 1 & 2: Dikterer at personer hvis retmæssige ejerskab er blevet krænket, skal kompenseres.

15. Wilt Chamberlain-argumentet: Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi 15. Wilt Chamberlain-argumentet: Forberedelse: Der findes to slags retfærdighedsteorier: Sluttilstandsprincipper: Afgør om en fordeling er retfærdig ud fra en sammenligning med alternative fordelinger. Fordelingernes historik er i irrelevant. Historiske principper: Afgør om en fordeling er retfærdig ud fra hvordan den er blevet til. Wilt Chamberlain-argumentet: Fungerer som modeksempel til Rawls. Tankeeksperimentet viser os to situationer hvor den ene ifølge Rawls burde være bedre end den anden. Men det stemmer ikke overens med vores intuitioner omkring tankeeksperimentet.