2. gradspolynomier og parabler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Lineær funktioner.
Naturvidenskab 1 TalentWeek Naturvidenskab 1 TalentWeek 2013.
Ligninger og uligheder
Udregning af kvadratsætninger
Separation af de variable
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Definitioner, beviser eller begrundelser
Reduktion AM 2009.
Beviser og ”Overbeviser”
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Tegning af en grafen 1) Hvis der skal tegnes i hånden: Lav et sildeben og sæt punkterne ind i et passende koordinatsystem. Brug her x-aksen til at vise.
Ligninger af første grad i en variabel
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Tangent og differentialkvotient
Learnmark Horsens Patrik & Jakob HH1MB
Funktioners parametre Beviser
Parabler – toppunkt og rødder
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Algoritme for anden grads ligninger
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Differentiering og funktioner generelt
Tegning af en parabel I hånden.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Areal og Integral AM/2011.
Lineær- og andengradsfunktion
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
ANDENGRADSFUNKTIONER
Lineære Funktioner Buch og Adam
ALGORITME AF: EMIL ”JENS”, CHRISTOFFER, NIKOLAJ OG PARKER.
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Eksponentielle funktioner
Funktioner Generelt De grønne spørgsmål.
FEN Diskret matematik/Seminar 3 - proofs 1 Beviser Et bevis er en argumentation, som overbeviser om, at en påstand er sand, påstanden kaldes.
Areal og bestemt integral
Andengradsfunktioner
Lineære funktioner - også i VØ
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Uligheder.
2. gradsligning.
Andengradspolynomier
Disposition Signe og Lea, Hh2øa
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
2. gradsfunktioner.
Andengradsfunktioner
Spejlingsakse + beregning af toppunkt
Andengradsfunktioner
Matematisk modellering
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
Areal bestemt ved integration
Ligninger og uligheder
Reduktion AM 2009.
Andengradsfunktioner
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
VEKTORER AM 2006.
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Areal og Integral AM/2004.
Koordinatsystem.
Præsentationens transcript:

2. gradspolynomier og parabler NB! Diasshowet skal afspilles! Rikke Juel Enemærke & Anne Grethe Mølgaard Sct. Knuds Gymnasium & HF - Marts 2005

Grundparabler Def. En grundparabel Pa er grafen for fa(x) = ax2, hvor a0 - til enhver a-værdi  0 hører altså en grundparabel Eks. f1(x) = x2 f3(x) = 3x2 f-2(x) = -2x2

Grundparabler (fortsat) Egenskaber ved grundparabler 1 Pa er symmetrisk om linien x = 0 (2.aksen) fa er en lige funktion, dvs. fa(-x) = fa(x) 2 Pa har (0,0) som toppunkt (vendepunkt) uanset værdi af a fa(0) = a02 = 0, og iflg. 1. er dette punkt toppunkt 3 Pa har fa har samme fortegn som a, da x2 0 4 Pa bliver stejlere jo større |a| er

Parabler & 2.gradspolynomier Def. En parabel P er en parallelforskydning af grafen for fa(x) = ax2, dvs en parallelforskydning af en grundparabel. Def. Et 2.gradspolynomium er en funktion med forskriften f(x) = ax2 + bx + c, hvor a, b og c er konstanter og a  0. Sætn. 1 f(x) = ax2 + bx + c er et 2.gradspolynomium  grafen er en parabel med toppunkt , d := b2 – 4ac T( , ) -b 2a -d 4a

. En parabel med toppunkt i (h,k) er graf for. 2. gradspolynomiet  En parabel med toppunkt i (h,k) er graf for 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c Toppunktet (h,k) = Tag en tilfældig grundparabel pa(x) 2 4 6 8 10 -6 -4 -2 O pa(x) = ax2 Parallelforskyd grundparablen i retningen (h,k), idet du først forskyder den h i 1. aksens retning k g(x) h(x) og derfra k i 2. aksens retning h Fortsættes

Vælg et tilfældigt punkt på h-grafen og marker dets koordinater på akserne Marker g(x) og overvej, hvilken sammenhæng der er mellem h(x) og g(x) h(x) h(x) = g(x) + k 2 4 6 8 10 -6 -4 -2 O k er en vandret parallel-forskydning af et punkt (x1,y1) på grundparablen – marker dette punkts 1.koordinat x1 Punktet (x,g(x)) x h(x) g(x) pa(x) = ax Hvad er sammenhængen mellem x1 og x og mellem g(x) og y1? y1 g(x) (x1, y1) (x, g(x)) x1 x1 = x – h y1 = g(x) – udnyt, at (x1,y1) ligger på grundparablen Bestem y1 y1 = pa(x1) = ax12 Fortsættes

Fortsættes Benyt disse (røde) resultater til at bestemme h(x) h(x) = g(x) + k x1 = x – h g(x) = y1 y1 = pa(x1) = ax12 h(x) = g(x) + k  h(x) = y1 + k  h(x) = ax12 + k  h(x) = a(x-h)2 + k  h(x) = a(x2 -2hx + h2)+ k  h(x) = ax2 -2ahx + ah2+ k  Benyt kvadratsætning Overvej, at h(x) altså er et 2.gradspolynomium h(x) = ax2 -2ahx + ah2+ k  Altså er en funktion, der har en parabel som graf, f(x) = ax2 + bx +c, hvor et 2. grads polynomium b = -2ah og c = ah2 + k Så er den ene del klaret, og vi mangler bare at fastlægge toppunktet Fortsættes

 Toppunktets koordinater p(x) = ax2 + bx + c Toppunktet h(x) b = -2ah c = ah2 + k 2 4 6 8 10 -6 -4 -2 O k Angiv koordinaterne for toppunktet T på h(x)-grafen T pa(x) = ax2 T = (h,k) g(x) Benyt ligningerne fra sidst til at bestemme h og k h b = -2ah  c = ah2 + k  k = -ah2 + c      d= b2 – 4ac

 Grafen for 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c er en parabel med toppunkt d:= b2 – 4ac h(x) 2 4 6 8 10 -6 -4 -2 O Som vi så tidligere er parabler netop grafer for funktioner af typen h(x) = a(x-h)2 + k, hvor (h,k) er toppunktets koordinater x h(x) k g(x) pa(x) = ax y1= ax12 = a(x-h)2 (x1, y1) Øvelsen går altså ud på at vise, at ethvert 2.gradspolynomium kan omskrives til den form med x1 = x - h h = k = og

. Haves: p(x) = ax2 + bx + c , d:= b2 – 4ac  Haves: p(x) = ax2 + bx + c , d:= b2 – 4ac Ønskes: p(x) = a(x-h)2 + k , og Idé: Indsæt de fundne udtryk for h og k i Ønskes, og se efter en række udregninger om du får det samme som Haves. (Du regner ”baglæns” og håber på det bedste…) a(x-h)2 + k = Kvadratsætning Kvadrat på brøk Gang a ind og forkort Sæt de sidste to led på fælles brøkstreg ax2 + bx + c Indsæt d Reducer og forkort

Summa summarum ( , ) Hermed er vist, at grafen for 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c, a  0 er en parallelforskydning af grundparablen i retningen (h,k)= og altså en parabel med toppunktet , d= b2 – 4ac ( , ) -b 2a -d 4a

Tegning af parabler Fortsættes Sætn. 2 For en parabel gælder, at hvis man går 1 til højre fra toppunktet, skal man gå a op, derfra 1 til højre og 3a op, derfra 1 til højre og 5a op osv. Bevis: Da en parabel med ligningen y = ax2 + bx + c er en parallelforskydning af grundparablen y = ax2, er det nok at vise, at tegneanvisningen gælder for denne, idet punktet (0,0) i grundparablen forskydes over i toppunktet for den almene parabel. Fortsættes

O De ulige tal 1, 3, 5 osv. Vi skal vise, at y = (2n +1)a y = ax2 Vi skal vise, at y = (2n +1)a 2 4 6 8 10 -4 -2 O a(n+1)2 y = a(n+1)2 – an2 = y an2 a(n2 + 2n+1) – an2 = n n + 1 a(2n+1)

2.gradsligningen ax2 + bx +c = 0, a  0 Benyt, at vi fra tidligere ved, at ax2 + bx +c = ax2 + bx +c = 0  d<0: Ingen løsninger! da (...)2  0 og nævneren 4a2 > 0 d0: 2 løsninger! for d > 0 Overvej at der heraf fås netop 1 løsning! for d = 0

Faktorisering af 2.gradspolynomium Def. r er rod i 2. gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c  p(r) = 0, altså når r er løsning til 2.gradsligningen p(x) = ax2 + bx + c =0 Sætn. 3 r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c  p(x) = a(x –r1)(x-r2)

Bevis for sætn.3 Faktorisering af 2.gradspolynomium   Vides r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c Skal vises: p(x) = a(x –r1)(x-r2) Benyt definition af rødder og løsningsformlen til 2.gradsligningen og Kvadratsætning (x – q)(x + q) = x2 – q2 Indsæt d = b2 – 4ac Kvadratsætning (x + q)2 = x2 + q2 + 2xq Indsæt i højresiden af p(x) = a(x –r1)(x-r2) Sæt på fælles brøkstreg Gang a ind i parentesen

Bevis for sætn.3 Faktorisering af 2.gradspolynomium   Vides p(x) = a(x –r1)(x-r2) Skal vises: r1 og r2 er rødder i 2.gradspolynomiet p(x) = ax2 + bx + c , dvs. at p(r1) = p(r2) = 0 Bestem hhv. p(r1) og p(r2) ved indsættelse i forskriften for p(x) p(r1) = a(r1-r1)(r1-r2) = a0(r1-r2) = 0 p(r2) = a(r2 -r1)(r2-r2) = a(r2-r1)0 = 0 r1 og r2 er altså rødder i p(x)

”Gætning” af rødder i en normeret 2.gradsligning Def. En normeret 2.gradsligning er en 2.gradsligning, hvor a = 1 Sætn. 4 r1 og r2 er rødder i en normeret 2.gradspolynomiet p(x) = x2 + bx + c  r1 + r2 = -b og r1r2 = c Bevis: Iflg. Sætn. 3 gælder at p(x) = (x –r1)(x-r2), da a = 1 p(x) = (x –r1)(x-r2)  x2 + bx + c = (x –r1)(x-r2)  x2 + bx + c = x2 – r2x – r1x + r1r2  x2 + bx + c = x2 – (r1+ r2)x + r1r2  x2 + bx + c = x2 – (r1+ r2)x + r1r2  b = – (r1+ r2) og c = r1r2