Brugerne og deres opgaver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hejnsvigbynet.dk Opdatering med typo3 CMS. •Mål –Deltagere skal kunne oprette og redigere tekst, tabeller og billeder på en underside •Forudsætninger.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Flickr.com – online billeddeling
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Udlægning af en ny cache
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Instruktion i Animation Shop
How to boost students´ vocabulary via reading
Hvordan passer jeg på mig selv ?
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Psykologi, Human Factors og HCI
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Automated Teller Machine - (ATM ). Funktioner  Konto administration  Indsæt penge  Hæve penge  Kontrol af korrekt opgørelse I relation til seddel.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
VELKOMMEN.
Morten AagaardHANDS Side 1/6 A private introduction 1.HANDS – a tremendous personal experience: different persons representing very different competences.
Universel tilgængelighed (reduceret antal slides) John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Hvad er usability? IT Universitetet i København Februar 2006 John Paulin Hansen.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
USABILITY Session 2 Dataindsamlingsmetoder Brugerne og deres opgaver.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Hvad er usability? IT Universitetet i København September 2004 John Paulin Hansen.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Opgaveanalyse Usability-principper Udarbejdelse af kravspecifikation
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Organisering og navigation John Paulin Hansen Februar 05 Usability.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Gode råd: Planlæg din præsentation: Indledning (sæt scenen) Indhold (handling) Afslutning (løsning eller perspektiv) Find inspiration til din præsentation.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Præsentation af webkomponent
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvor er værdien af intern kommunikation?
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Brugerne og deres opgaver Usability, ITU, September 2006 John Paulin Hansen

Opgave karakteristika Variationen i opgaverne fra gang til gang ? Hyppige, lejlighedsvise eller bare en gang? Nødvendig viden og færdigheder ? Påvirkninger fra omgivelserne? Tidskritiske opgaver ? Sikkerhedskritiske opgaver ? Alene eller i samarbejde ? Mange opgaver på samme tid (multi-tasking) ?

Opgaveanalysen skabe en klar forståelse af hvad et system skal hjælpe med at udføre - FORMÅLET! analyseres hierarkisk - dekomponeres så langt ned det er nødvendigt (HTA) Typiske spørgsmål: Hvilke informationer er nødvendige? Hvad starter en opgave? Hvad sker med det, som skabes? Afhænger den af andre opgaver? Hvad kan gå galt?

Vækkeuret Hvad skal det kunne? Hvordan kan man aktivere det? Hvad er brugssituationen? I hvilken rækkefølge vil man typisk foretage betjeningerne? Hvilke muligheder er der for afbrydelser, fejlbetjeninger eller uforudsete anvendelsesbehov?

Use Case: Dankort Brugerhandlinger System respons 1) Indsætter kreditkort Spørger efter PIN-kode 2) Indtaster PIN-kode Bekræfter brugerens ID Spørger hvor meget der ønskes hævet 3) Vælger beløb Tjekker konto Spørger om der ønskes kvittering 4) Svarer ja eller nej Beder brugeren fjerne sit kort 5) Fjerner kort Udbetaler penge 6) Tager penge Printer kvittering 7) Tager kvittering Farvel og tak!

Kognitiv gennemgang BH 1) Er den korrekte handling tilstrækkelig klar for brugeren? Nej, uklart hvordan kortet skal vendes (op/ned forkant/bagkant) Vil brugeren forbinde beskrivelsen af den korrekte handling med det hun forsøger at gøre? Ikonet for indsættelse af kortet er for abstrakt Vil brugeren vide om hun har gjort det rigtigt eller forkert på baggrund af systemets respons? Ja delvist, kortet spyttes ud hvis det vender forkert. Men det er stadig ikke klart om det er forkert på op/ned eller forkant/bagkant dimensionen.

Mentale modeller U-fuldstændige og ofte fejlbehæftigede Krævende at køre modellerne Ustabile, henfalder hurtigt Dårligt afgrænsede, ofte sammenblandinger Uvidenskabelige og overtroiske ”Nærrig” - vil heller gå i aktion end at presse modellen Hvordan logger man på ITU´s netværk? Hvordan kommer man fra Rådhuspladsen til Lille Strandstræde hurtigst muligt? - På Cykel - og med en flyttebil? Hvordan virker elektricitet (vand eller bier?)

Kognitiv kontrol Bilkørsel

Arbejdstilrettelæggelse Opgavefordeling mellem brugeren og systemet - brugeren skal huske PIN, Dankortautomaten husker saldo Brugsscenarier: Typiske arbejdsrutiner Essentielle brugs-cases : Opsplitte i brugsscenarier i brugerens handlingsmål (del-mål) og kravene til at systemet kan opfylde disse mål B

Konceptuelt design Udlede primære opgave objekter, egenskaber og handllinger fra brugs cases Identificer containere som opgavens objekter skal puttes i Knyt de forskellige containere sammen i et navigationsflow

Indholdsdiagram Navn: Formål: Funktioner: Links Objekter Begrænsninger Brugerens funktioner / Systemets funktioner Links Objekter Begrænsninger

Gazetalk Commercial cameras Type-to-talk Synthetic speech E-mail MP3 player PDF reader Webbrowser Freeware and Open Source Danish, English, Italian, Chinese and Japanese versions + many more to come www.cogain.org/downloads

System requirements Fast Robust Mobile Affordable Changes with progress of diseases

Progress of ALS disease (amyotrophic lateral sclerosis) Loss of voice Reduced control of arms and legs Reduced control of fingers Reduced head movements Just eye movements No eye movements but possibly EMG -signals available Possibly pre-frontal lobe syndrome

Design Proces 2000: DKM-studerende lavede prototype 2001: Usability studenter testede første version og kom med kritik 2002: Forbedrede versioner testes af ALS-patienter og usabilitystudenter afprøver nyt indtastningsprincip 2003: Kontrollerede eksperimenter 2005: Udvides med MP3 spiller PDF-læser og web-browser. 2006: Nye brugertest til simplificering af systemet

Mål - middel analyse

Mail fra ALS-bruger Hej John Som jeg tidligere har nævnt, er det meget generende at have slette funktioner på samme side som redigerings funktioner: Under mere redigering kommer jeg efter 3 måneders intensivt brug stadig til at slette afsnit når jeg vil gå afsnit op. Hilsen Orla

Gå ikke glip af... Guest lecture on Mobile Communication & Culture,Wednesday September 27th at 15.15 in AUD. 2.*Title*: tba Lecturer: James E. Katz* A lecture of interest to all working with mobile communication andtechnology in some form.*James E. Katz, professor of Communication at Rudgers University and Director of the Center for Mobile Communication Studies, is visiting . On Wednesday September 27th, he will be giving a guest lecture from 15.15 - 16.30 in Aud 2 about mobile communication and the increasing influence of mobile communication on social and cultural modes of interaction. James Katz has just published the book "Magic in the air: Mobile communication and the transformation of social life", and is editor of the volumes "Machines that become us: The social context of personal communication technology" (2003) og " Perpetual contact: Mobile communication, private talk, public performance" (2002).Don't miss this unique opportunity to meet a influential senior in the field!