Kompetenceudvikling på KU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvad er succes ? Enkelt forklaret.
Musik: Nightengale Serenade
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Borgernes barrierer for brug af IT
Modul 1 - Processer.
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Kompetenceudvikling i ISS
Velkommen Niels Møller.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Arbejdsglæde.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af moderne virksomheder Edgemo, Albertslund, den 22. maj 2014.
Musik: Nightengale Serenade
En fejl af stor betydning...
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Vejledning i projektarbejde
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forum Budget
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1. BERETNING VED FORMAND OLE KJÆR 2 GAMMEL KÆRLIGHED RUSTER IKKE Man skal stoppe, mens legen er god! Hvor blev den gode idé af? En mavepumper til vores.
Litterært makerspace.
Humor er en KOMPETENCE. Humor er en KOMPETENCE.
Januar 2011 Trivselsmøder.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
En fejl af stor betydning...
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Præsentationens transcript:

Kompetenceudvikling på KU Niels B. Wendelboe nbwe@adm.ku.dk HR & Organisationsudvikling

Kort om HR & Organisationsudvikling Strategi Attraktiv arbejdsplads Karriereveje og kompetenceudvikling Ledelsesudvikling Arbejdsmiljø Internationalisering Kvinder i forskning og ledelse Drift PUMA – kurser PUMA - konsulentbistand Arbejdsmiljø og arbejdsskader Feriehuse Udvalgsbetjening

Eksempler på strategiprojekter Attraktiv arbejdsplads Personalepolitiske Grundprincipper på arbejde Personalepolitisk håndbog Fratrædelsesinterviews (pilot i bl.a. FA) Karriereveje og kompetenceudvikling Nyt MUS koncept – MUS obligatorisk for alle PUMA kurser Samarbejde med de fagdidaktiske centre om kollegial supervision Ledelsesudvikling God Ledelse - Kernekompetencer identificeres Ledelsesevaluering igangsættes ved årsskiftet Ledelsesudvikling for ledere på alle niveauer

Strategiprojekter Arbejdsmiljø Fælles UMV undersøgelse gennemført Fælles APV undersøgelse igangsat Internationalisering Servicecenter for udenlandske forskere oprettes under Personalesektionen. Sprogkurser i samarbejde med CIP Kvinder i forskning og ledelse 3 punkts plan vedtaget i bestyrelsen Initiativer og handlingsplan til understøttelse Mentorordning for kvindelige forskere

PUMA – Skræddersyet kompetenceudvikling på KU Ideer til

Besøg hr.ku.dk

Hvad er det? En kompetence defineres bredt som: ”Et sæt karakteristika ved en person, der udmønter sig i en adfærd, som sætter vedkommende i stand til at klare en given situation med succes”

Kan du lide at føle dig dygtig og kompetent? Motivationen til at lære Kan du lide at føle dig dygtig og kompetent? Kan du lide at lære? Måske ikke altid?! Læring handler ofte om at opleve egen inkompetence.

Hvis kompetenceudvikling er så godt 5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl

Hvis kompetenceudvikling er så godt 5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse!

In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists. Eric Hoffer

Viden Fra - Viden er guld til - Viden er mælk. Dejligt, når den er frisk, men den bliver hurtig for gammel!

Hvis kompetenceudvikling er så godt 5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid!

Jeg har ikke tid

Hvis kompetenceudvikling er så godt 5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid! Ingen skal fortælle mig hvad jeg skal lære, Tak!

De fleste mennesker vil gerne udvikling Subjekt eller objekt? De fleste mennesker vil gerne udvikling - men de færreste vil udvikles!

Hvis kompetenceudvikling er så godt 5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid! Ingen skal fortælle mig hvad jeg skal lære, Tak! ???

Måske den største forhindring? “The fear of not looking good is one of the greatest enemies of learning. To learn, we need to acknowledge that there is something we don’t know, and to perform activities that we’re not good at.” -Senge, 1994 The Fifth Discipline

Paradokset Jeg trives bedst med at opleve mig selv som dygtig og kompetent Men den eneste måde at vedblive med at være kompetent – er at tillade mig selv at opleve inkompetencen.

Dilemmaet Langsigtet fokus Kortsigtet fokus Investering i fremtiden Kompetenceudvikling og læring Udvikling af processer og metoder Handler baseret på fremtidige behov Kræver bevidst læring og stilingtagen til kompetenceudvikling Kortsigtet fokus Vi har alle travlt – rigtig travlt! Brandslukning Masser af driftsopgaver Hurtige resultater eftertragtet Handler på basis af nuværende behov - Resulterer ofte i gentagelse af ubevidste kompetencer