At skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus 03032011 - connie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
Implikationer og validitet
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
Modstand i STS & innovation Peter Danholt, Center for STS-studier, IMV, AU DASTS - DPU
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
CORBA/e CORBA and Embedded Systems OOMI 27. November 2006.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Geodata for Everyone.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Hot work Planning: 01.Februar 2008 Outdoor: 01.Februar 2008
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Skole / School School is fun.
Præsentationens transcript:

at skrive steder at beskrive menneskers forhold til steder at skrive steder sted tekst mospus 03032011 - connie

Site-specific writing Architecture writing Writing architecture Site writing Site-specific writing Architecture writing Writing architecture Jane Rendell, professor, leder af forskningsprogram i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, London. Seneste bog: ’Site writing’ Katja Grillner, professor, forskningsleder, School of Architecture, KTH Kungliga Tekniska Hogskolan, Stockholm. phd-afhandling ”Ramble, linger, gaze”, et dialogisk narrativ om et møde mellem forskeren og to landskabsskribenter (1770’erne) i en landskabshave Hagley Park Rolf Hughes, Professor in Design Theory and Practice-Based Research, Konstfack University College of Arts, Crafts and Design, Senior Professor in Research Design, Sint-Lucas

Rendell’s udgangspunkt: en kritik af arkitektur-kritik. Manglende refleksion over valg af tema og fortolkningsmåde Tager inspiration fra ’art-writing’ og vil gerne overføre det til ’architecture-writing’ Blandt andet: spørgsmål om subjektpositionering, relation, møde og stemme In postmodern feminism new ways of knowing and being have been discussed in spatial terms, developing conceptual and critical tools such as ’situated knowledges’ and ’standpoint theory’ to examine the inter-relations between location and knowledge. Where I am makes a difference to who I can be and what I can know. Rendell 2005:256 ”Architecture-writing” The Journal of Architecture, vol 10, no 3

Kritik af manglende refleksion over spørgsmål om hvor den skrivende er i forhold til emne og genstand; relation, møde, stemme og subjektpositionering. En kritik som på mange måder også er relevant i forhold til skrivninger i geografi og beslægtede områder

”My aim appears to be constant, I seek to make manifest the position of the writing subject and her choice of objects of study and subject matters, processes of intellectual enquiry and creative production…” Rendell 2005:256 i ”Architecture-Writing”

Metodiske eksperimenter Site-specific writing, eks. fra KTH workshop The purpose is to read and write urban/rural sites and situations Reflect on generic form in textual representation and its various capabilities Explore relationships between physical, mental and textual geographies Select a site or area which you wish to work with WRITE THE SITE Consider the relation between site, perspective and form Choose a site and produce a site-specific writing in response to the site. The response to the site should be both critical and creative, it should be textbased but can incorporate other media – drawings, maps, objects, still or moving images, sounds… Consider how your writing relates to the site formally as well as conceptually. Consider account structure, style, language, content, voice – monologue, dialogue, chorus, conversation

Hvorfor interessant? ’at skrive steder’ kan aktualisere temaer om forskersubjektets stemme og placering i teksten omskrivning af Rendell’s ”where I am makes a difference to who I can be and what I can know” -> how I write makes a difference to who I can be and what I can know

Hvad bidrager det med i forhold til forskningsgenstanden Hvad bidrager det med i forhold til forskningsgenstanden? I forhold til det tema/emne/problem, der udforskes? Det åbner (måske) for nogle andre skrivninger af emnet/stedet/ menneskers forhold til steder Introducerer bevidsthed om genre, skrivestil, perspektiv, forfatterposition, stemme Inviterer til at eksperimentere, forskellige genrer som man kan eksperimentere med: essay, anekdote m.fl.

Hvis man for eksempel er inspireret af termer som det relationelle eller det dialogiske; hvordan så skrive en ’relationel’ eller ’dialogisk’ tekst? Hvis man er optaget af multiplicitet; hvordan så skrive en tekst der viser multiplicitet? Hvis man er optaget af flertydighed; hvordan så skrive en tekst der viser flertydighed?

I mit arbejde betyder det: at stille mig selv opgaven ’at skrive steder’ på en måde der synliggør nogle særlige aspekter af hvordan steder opleves/handles frem Flydende subjekter Multiplicitet Sociomateriel distribution Forsøg på tekstligt at praktisere/performe/enacte disse temaer

En knast som man kan opleve som skribent er ’modvilje/uvilje’ over selv at være til stede i teksten Hvordan er forholdet mellem min skrivning af et sted – og min skrivning af andre brugeres forhold til (eller brug af) et sted? Hvordan indgår de andre i min fortælling? Hvor er jeg i forhold til dem? Jeg synes, der er en central kritik i, at når man som forsker skriver sig selv helt ud af teksten, så ignorerer man centrale, pointer om videns situerethed, forhandlethed etc.

Sammenhæng mellem videnssyn og skriveform Sammenhæng mellem tekstens indhold og tekstens form Forskersubjektets tilstedeværelse/fravær: tilstræbe sammenhæng mellem måden forskersubjekt skrives frem/væk og teoretisk og metodisk position

Hvordan tænke bevidsthed om den skrivendes sted, ikke kun i forhold til empirisk arbejde, men også i omgangen med litteratur, positionering af ens arbejde i forhold til traditioner, felter mv. Hvordan håndtere disse udfordringer i forskellige formater (hhv. journal og monografi). Hvor er skribenten i jeres tekster? Hvad er forholdet mellem videnssyn og skribentens placering?