Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Advertisements

Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Global undervisning.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Bygningskonstruktør uddannelsen VIA UC Horsens
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Geografi mellemniveau
Byens Netværk lige nu Tema 2008 Bæredygtighed hvad er det?
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Landdistriktsudvikling •Det afgørende er hvad man gør lokalt Hanne W. Tanvig, Seniorrådgiver KVL.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Globalisering og internationale forhold
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
-The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FN’s fødevare – og landbrugsorganisation)
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Katastrofen – årsager og konsekvenser
3g Studie Retnings Projekt
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Samarbejdet med andre fag
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Undervisningsmaterialer fra Det Økologiske Råd. Miljøorganisation, som arbejder på at udvikle nye og bæredygtige veje til et bedre miljø og klima Mange.
Den bæredygtige landsby
- Global islamistisk terrorisme
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KLODEN RUNDT DEO konference, Aarhus Oplæg v. Hans Branner.
Krig og Terror Gruppe 4.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Fra den hemmelige u-landsorganisation til ”hvem vil være millionær” 6. november 2009 PIL14 og Vagn Berthelsen.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Målsætninger for specialet
Miljøprioritering ? Per Christensen Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet Rørvig 2. oktober 2003.
Hvordan implementeres Vandrammedirektivet i andre lande Miljøchef, Hans Roust Thysen Landscentret, Planteavl, Afdelingen for Miljø, Natur og Arealforvaltning.
Hvad karakteriserer det samfundsvidenskabelige fakultet? Oplæg i forbindelse med studentereksamen i AT 2016.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
Menneskets forhold til naturen
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
DET ÅBNE LAND eller Arven fra amterne
Global opvarmning Noter.
Bygningskonstruktør uddannelsen VIA UC Horsens
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Resen Bæk før og efter genetableringen ved dambruget Sdr
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde Fokus på samarbejde mellem naturvidenskab og samfundsfag

Diskursanalyse som metode, teori eller analysestrategi? AT… som metode til fx tekstanalyse SRP… som teori til fx policyanalyse SR…som analysestrategi til fx… (den som er udfoldet i tværfaglige forløb)

Vand det nye guld/Kampen om vandet (den globale vinkel) Hvordan italesættes konflikter – ressourcekonflikter? Ressourcekonflikter – fokus på vand som ressource og konfliktpotentiale Case: Mellemøsten; Israel/Palæstina Italesættelsen af fremtidens vandressource og klimaproblematikken Grænsesætninger – International politik Dæmningsbyggeri – lokale kontra nationale interesser – fokus på forskellige magtformer og magtbegreber, diskursiv magt. Hvem har ret til vand og jord? http://www.unwater.org/worldwaterday/

Pesticider (den regionale vinkel) (SA, NG,KE, BI) Hvordan italesættes det danske landbrug ift. drikkevandsressourcen? Danmarks vandressource – trusler eller udfordringer. Hvordan italesættes problemerne med den danske drikkavandsressource? Har vi ret til billigt og rent vand? Hvem har indflydelse - Dansk vandpolitik og landbrugspolitik Kampen om miljøet i Danmark og varetagelsen af forskellige interesser. Forskellige aktører: fx Geus – grundvandsressourcens afdækning VMP’erne – målsætninger. http://www.dennyefortaelling.dk/

Valgets geografi (NG, SA,EN,MA,) Hvordan italesættes et retfærdigt valg? Kan være både regional eller lokal vinkel Kortet som repræsentation i forbindelse med valg Samarbejde mellem NG/SA Et samarbejde med engelsk kunne evt. tage udgangspunkt i præsidentvalget i USA Et samarbejde med matematik kunne tage udgangspunkt i mandatfordeling. Hvordan defineres retfærdighed i forbindelse med demokrati? Der kunne også samarbejde med dansk eller billedkunst. Men her tager det anden retning over i virkemidler og kommunikation

Bæredygtig byudvikling (NG,HI,BI/DE, EN, SA) Hvordan italesættes bæredygtig byudvikling? Genitrificering – herskabeliggørelsen af byen Cases: New York, Ørestaden, Aalborgs udvikling fra industriby til vidensby. Italesættelsen af en ny by – en kultur by Symboler og magt i arkitekturen. Konkrete bygninger Regional udvikling og planlægning – hvem har magt i planlægningsfasen. De forskellige aktører. Det udvidede bæredygtighedsbegreb

Sult i Afrika: (FR, NG,SA, HI, DA) Hvordan italesættes årsager og konsekvenser? Hvem bestemmer, hvad der skaber udvikling? Afrikas horn Udviklingsteorier Nødhjælp eller udviklingsbistand IP – valg og fravalg Naturressourcer og den historiske arv. Dansk: Jakob Ejersbo’s Afrika Trilogi

Migration i USA (HI,EN,SP,NG,SA) Hvordan italesættes indvandrerpolitik i USA? Indvandrerpolitik og demografiske forhold Mexico – USA Terror Grænsekontrol - Øget overvågning Latinamerika pres på ressourcerne og øget vandring Andre cases: EU: Afrika – Europa

Hvordan italesættes miljøpolitik i Californien Californien (NG,SA,EN) Hvordan italesættes miljøpolitik i Californien Miljøpolitik og klimapolitik i staten Udfordringer ift: - Vandressourcen - Landbrug - Migration

Det aldrende Europa (Sprogfag, NG, SA, MA,DA) Hvordan italesættes de ældre som et samfundsmæssigt problem? Velfærdsstatens fremtid i Europa – fokus på Danmark Ældrebyrden – en model over virkelig og fremskrivning Velfærdspolitik og velfærdsmodeller Økonomisk krise Demografisk udvikling Komparativ politik

Kampen om Isbjørnen (SA/NG) Hvordan italesættes klimafordringer og deres konsekvenser i form af af naturen som forsvinder i Arktis Geo-politik Storyline om miljøproblemer (Maarten Hajer) NGO’er Beck – Kospotalisme klimapolitik Interdepence – IP Fremskrivninger – klimamodeller

Dansk landbrug – et bæredygtigt erhverv? (SA,NG,BIO) Hvordan italesættes produktivitet? Den diskursive kamp om at definere, hvad produktivitet er. Produktivitet, miljø, sundhed EU’s landbrugspolitik Erhvervsudvikling Økonomiske problemstillinger eller fastholdelse af immaterielle værdier? Støtte af bestemte livsformer (Kjeld Hansen) Kampen om Danmarks miljøpolitik – ”vandpolitik” – VMP’erne Natursyn i Danmark – skal vi have skov eller landbrug Bæredygtighed – økologisk, social eller økonomisk