Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet WP 5.2 Kortlægning af eksisterende resurcer/collections.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra projekt til drift, ikke et ord om XXX
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
En Monitors Erfaringer Kildedata og Kildedokumenter
Dias 1 Stormøde 7. okt DK-CLARIN WP5 Lene Offersgaard, Bart Jongejan WP5 Metadata, ressourcetyper, og værktøjer DK-CLARIN stormøde 7. okt
1 Center for Undervisningsmidler PowerPoint 2007 Kursus Enkle præsentationer.
WP 5.2 Kortlægning af eksisterende resurcer/collections
AT-1 - efterspil 2013.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
KOD I FERIEN 2012: INSPIRE PROJEKTET. HVEM ER JEG? Mossa Merhi • Studerende på Københavns Universitet • Studie: Naturvidenskab og IT • Fokus: Fysik og.
MapReduce implementationer MapReduce Hadoop Apache open source projekt.
Strategi Interoperabilitet Web service – nye standarder danZIG-mødet Leif Andresen Biblioteksstyrelsen.
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Partnerseminar marts 2005 Metadata / Geodata-info.dk Metadata !!! Geodata-info.dk Gennemgang af hjemmesiden Fremtidsudsigter Erfaringer med metadata.
SDMT-SMV Workshop 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
At identificere resultater og skrive etnografi
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Sektorstandardisering for Tinglysning
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hold Fast: EUD Temadag
e-Tinglysning WebService Arkitektur
Potentialevurdering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Inspirationsdag i Undervisningsministeriet Introduktion til webservice Thomas Ellegaard Freelanceprogrammør tilknyttet Rambøll Informatik
Kommercielle OPP’er – finansielle udfordringer? November 2012.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Ordnet og tesaurusser Patrizia Paggio Center for Sprogteknologi Københavns Universitet
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
BPI-projektet nu og i fremtiden? Carsten Vilhelmsen, Tårnby Kontakt:
Dias 1 Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet Workshop WP5 18. maj 2009 Resurser, værktøjer, typer og formater, oversigt over.
Det semantiske web Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
FOVITS: Informationshåndtering på nettet - sprogteknologiske løsninger 9933 RDF I XML og RDFS Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns.
Digitalisering af den akutte patient. Hvilke muligheder er der
DKABM som grundlag for en samlet og konsistent adgang til den arkivalske kulturarv ODA 13/
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
XML og Skemaer Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
KB-cases: HUM og NAT Data management i praksis kick-off 27/ Anders Conrad.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturministeriets Pure Konsortium for arkiver, biblioteker og museer
Akademisk praksis God citationspraksis.
Standardisering af klassifikationer
Digital humaniora på KB
DIGHUMLAB Forskning i tema1 – Sproglige materialer
Titel på kursuspræsentation
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet WP 5.2 Kortlægning af eksisterende resurcer/collections

Dias 2 Center for Sprogteknologi Første indsamling af information om resurser/collections Indledende runde af informationindsamling •Fokus på DK-CLARIN-partnere •Forsøg på typeinddeling •Eksisterende resurcer •Basisoplysninger og kontaktpersoner •STOR TAK for alle bidrag fra alle partnere Opsummering af •Typer og fordeling i forhold til typer •Copyright •Metadata •Målgrupper

Dias 3 Opdeling i typer Skrevet sprog5.Tale/Audio6.Multimodale4.Billeder(obj) 1.Monolingvale tekstsamlinger 2.Multlingvale tekstsamlinger 3.Ord-collections Audio m. transskrip. Audio u. transskrip. Multimodal u. transskrip. u. anno. 7. Andet Multimodal m. transskrip. u/m anno. Billeddatabaser

Dias 4 Center for Sprogteknologi Fordeling i forhold til typer -1 AntalTypeBeskrivelse 51a Monolingvale tekstsamlinger/korpusser: tekster, tekster med håndskrifter/originaler(digitaliseringer), tekster med noter, med/uden annoteringer 61b Monolingvale tekstsamlinger/korpusser: tekstsamlinger, som er tilgængeliggjort vha. et særligt interface, eller med særlige værktøjer tilknyttet f.eks. ADL eller korpus a Multilingvale tekstsamlinger/korpusser: Parallelle tekster på to eller flere sprog. tekster med håndskrifter/originaler(digitaliseringer), tekster med noter, med/uden annoteringer 12b Multilingvale tekstsamlinger/korpusser: tekstsamlinger, som er tilgængeliggjort vha. et særligt interface, eller med særlige værktøjer tilknyttet 73 Ord-collections, fx ordbøger el. leksikalske ordsamlinger med lingvistisk annotation 22 1,2,3 Total skrevet tekst

Dias 5 Center for Sprogteknologi Fordeling i forhold til typer - 2 AntalTypeBeskrivelse 1(2)4Billed-collections, fx databaser med billeder og tekst 3+5aAudio-collections: med transskription 05bAudio-collections: uden transskription 3+5Total type 5 1+6aMultimodale collections, med transskription 06bMultimodale collections, uden transskription 06c Multimodale collections, med transskriptioner og annotationer 06d Multimodale collections, uden transskription eller annotationer 1+6Total type 6 17Andet

Dias 6 Rapporterede typer Skrevet sprog5.Tale/Audio6.Multimodale4.Billeder(obj) 1.Monolingvale Tekstsamlinger 11stk 2.Multilingvale Tekstsamlinger 4stk 3.Ord-collections 7stk Audio m. transskrip. >3stk Audio u. transskrip. Multimodal u. transskrip. u. anno. 7. Andet Multimodal m. transskrip. u/m anno. >1stk Billeddatabaser 1(2)stk Dækker de rapporterede typer hele CLARINS verden? Det antager vi indtil videre…

Dias 7 Center for Sprogteknologi Copyright – opsummering Copyright(fra jeres informationer): •For alle (6) •For alle, men kan kun se uddrag af tekster, eller uddrag af oplysninger (2) •Til ikke-kommercielle formål (5) •Til forskningsformål (9) •Copyright hos 3. part (1) •Skal registrere sig (5) •Skal udfylde erklæring om fortrolighed (1) •Licens (1) •Til intern brug (2) •Uafklaret (7)

Dias 8 Center for Sprogteknologi Metadata Forskellige angivelser ~ forskellig anvendelse af data XML er næsten et “fællestræk” :-) • Egne formater • Tilpasning af standarder til specifik brug • Standarder: nogle nævnt: TEI, CES, IPA, MATE/GROME- Poesio, mv. Det er nok ikke realistisk at have en fælles metadatabeskrivelse for alle collections/resurser Vigtigt at opnå en fælles metadatabeskrivele for hver type af collection/resurse

Dias 9 Begyndelsen TAK for jeres feedback i denne første runde af indsamling af information Kun lige starten på at finde ud af hvad CLARIN kan rumme Der kommer mange flere spørgsmål og debatter…