Borger.dk IT- og Telestyrelsen Souschef, redaktionschef på borger.dk Lisann Troelsen
Dagsorden •Udviklingsstrategi og samarbejder •Om Min Side •Om lokalt indhold •Statistik •Spørgsmål
Udviklingsstrategien 2014 Borger.dk 2014 •Borger.dk skal fremme borgernes valg af digital selvbetjening på portalen og gøre det enkelt for myndighederne at fremme selvbetjening på nettet. •Borger.dk skal være platformen for digital selvbetjening. En platform som stiller services og komponenter til rådighed for myndigheder og virksomheders selvbetjeningstilbud til borgerne. Borgere Selvbetjening og Min Side Brugerinddragelse og sociale medier til brug for innovation og service Myndigheder Platform for service og innovation Strategisk samarbejde Ramme for privat innovation Initiativer målrettet borgerne og myndighederne
Flere handlinger, færre henvendelser Borger.dk er i gang med at nytænke alle artikler, så de bliver handlingsorienterede. Det mere leksikale stof, f.eks om Kongehuset udgår og fokus kommer på, hvad borgeren ønsker at gøre. Det betyder også nemmere navigation, de meste benyttede handlinger skal være lette at finde.
Selvbetjeningen skal være lettere at finde og bruge Borgeren skal have en miniguide på de mest brugte selvbetjeningsløsninger. Det sparer henvendelser til kommunen og giver en bedre brugeroplevelse. Og dermed forhåbentlig flere digitale transaktioner, hvis omkostningsniveau er brøkdele af en personlig henvendelses.
Mere tværoffentligt samarbejde Borger.dk er i gang med flere strategiske samarbejder med f.eks. Udbetaling Danmark. Formålet er klart: Ændret brugeradfærd på nettet med bedre selvbetjeningsløsninger, høst fordelen ved, at Nemid er udrullet til næsten alle voksne danskere. Borgeren får merværdi ved at bruge sin Nemid – krav bliver fulgt af belønning!
Samarbejdsaftale om borger.dk Ålborg Århus Frederiksberg Næstved IT- og Telestyrelsen KL København ATP
Hvorfor Min Side? •Kvalitetssikret platform •Overholder gældende standarder for håndtering af persondata •Personlig indgang til det offentlige er et vigtigt element, når man arbejder med at få kanaliseret borgerne hen imod øget selvbetjening •Billigste måde at kommunikere med borgerne på
MinSide – Personalisering af indhold Hans Hansine Hannibal Hanne Værktøjer Bolig Jens Jensensvej 7 Hans Hansensvej 16 Økonomi Sundhed Post Personoplysninger Skole og pasning Indstillinger Kontakter Hjælp Sundhed indkomstoplysninger Leveres af: Skat Kilde: eIndkomst-registeret Studielån Leveres af: Økonomistyrelsen Kilde: SU-lån Hovedstol: kr. Restgæld:37.546,45 kr. Ydelse:3.568,57 kr./måned Næste indbetaling:4. november Gå til Dit SU-lån Læs om studielån Din borgerkonto Leveres af: Københavns kommune Kilde: Forskellige kilder Pengeting 1: kr. Pengeting 2: kr. Pengeting 3: kr. Pengeting 4: kr. For alle Kommunespecifik Brugerspecifik
Lånerstatus i København T.o. Hvide linkfarve ud for "Du skylder..." er rettet
Lånerstatus i København Bibliotek lånerstatus Leveres af: Københavns kommnue Kilde: Reload, NNIT etc. Gem ændringer for valgte reserveringer # Slet valgte reserveringer
Barnets bog - København
Anton ForældreIntra Klassens skoleskema for året 2009/2010 mandagtirsdagonsdagtorsdagfredag dansk rytmikklassens danskengelsk matformning mat biomat idrætdanskmatbiodansk idrætmusikbioengelskdansk musik Meddelelser vedrørende 3a Huskeliste til lejrskole Referat af forældremøde Husk badetøj - svømmehalen Referat af skolebestyrelsesmøde Forslag til mælkeordning Hovedrengøring af klasselokaler Husk badetøj - svømmehalen Referat af skolebestyrelsemøde Husk badetøj - svømmehalen Referat af skolebestyrelsemøde DatoMeddelelse Opslagstavle DatoOpslag Curabitur nec fringilla ante. Vivamus sed lorem et elit… Curabitur nec fringilla ante. Vivamus sed lorem et elit consectetur … Curabitur nec fringilla ante. Vivamus sed lorem et elit consectetur … Institutionsoplysninger Adresse: Skolegade København Ø Telefon: Hjemmeside: Åbningstider: Man-tor: 7.30 – Fre: 7.30 – Leder:Ulla Skolesen ForældreIntra for skolen Læs om skoler på borger.dk: Sammenlign skoler Bestil skolemælk Aktiviteter på skolen DatoOpslag Curabitur nec fringilla ante. Vivamus sed lorem Esther
Post på MinSide Dokumentboks Post Dokumentboks Du er ikke tilmeldt dokumentboksen. Hvis du ønsker at tilmelde dig klik på nedenstående knap: Dokumentboksen giver dig følgende muligheder Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer eu dui eros, ut varius justo. Morbi et metus quis sapien ultrices commodo vel sit amet felis. Etiam tempus urna non massa placerat ultrices. Praesent laoreet congue nibh, tempus pharetra tortor laoreet consequat. Phasellus fringilla, urna eu posuere lobortis, dui lorem fringilla massa, ac aliquam turpis quam vel mi. Donec neque tellus, venenatis sed convallis consequat, pharetra id ipsum. SMS og advisering Pellentesque non nulla at turpis ullamcorper sodales. Etiam varius hendrerit dignissim. In vitae tellus in diam semper sodales luctus non mauris. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Donec pretium consequat tempus. Ut viverra enim turpis, ac scelerisque turpis. Ut elementum sollicitudin pulvinar. Curabitur leo tortor, pulvinar vehicula auctor nec, tincidunt non odio. Vestibulum interdum elementum ipsum, non imperdiet felis malesuada viverra. Donec vulputate bibendum nulla, in hendrerit tellus vulputate vitae. Cras in dolor in nulla faucibus mattis. Tilmeld dokumentboks Dokumentboks
Generelle tekster – Med lokalt indhold
Lidt borger.dk-statistik (maj2011) Brugerstatistik • besøg, som i gennemsnit ser 4,26 sider på 1 min. og 18 sek. •60 % af brugerne kommer direkte ind på undersiderne og ser ikke forsiden •5 % går direkte ind på Min side og ser ikke forsiden •34 % af brugerne kommer ind via forsiden på borger.dk •45 % af besøgene kommer fra Google •9,3 % af brugerne logger sig på borger.dk •2,6 % af brugerne besøger borger.dk fra en smartphone Mest besøgte emner er •Bolig og flytning •Pension og efterløn •Familie og børn •Økonomi, Skat og SU •Arbejde, dagpenge og Orlov
Tak for jeres tid Spørgsmål?