1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Demokrati og styreformer
Hvor meget bestemmer EU?
Vælgerne og danske EP-valg
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
USA, ENGLAND & TYSKLAND Politiske systemer.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Den europæiske union EU´s historie
Peter Nedergaard: EU’s økonomiske politikker den 6. sept.
EU I UNDERVISNINGEN Institut for Statskundskab Hvorfor undervise i EU? Oplæg ved Hans Branner.
6 fortællinger om Europa
EU Institutioner.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
11 Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 14. august 2013 Dagsorden: 1) Kommissionen som agent 2) DER/ Ministerrådet som principal 3) Kommissionen som.
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 20. oktober
EU og virksomhederne – den 6. august 2012
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Peter Nedergaard: Teoretiske vinkler/ begreber – den 12. august 2014
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
EU i undervisningen – hvordan?
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
EU’s politiske økonomi anno 2014 – den 11. august 2014 Dagsorden: Introduktion ”EU’s økonomiske samarbejde” 1)Praktiske informationer 2)Karakteristik af.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
1 Peter Nedergaard: EU’s økonomiske politikker – den 30. august 2010 Dagsorden: 1) Rational choice – økonomi og politik 2) Føderalismen 3) Neofunktionalismen.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Center for Europæisk Politik Skriv bachelorprojekt om EU Inspirationsmøde for BA-studerende 10. november 2009.
1 Peter Nedergaard: Teoretiske vinkler – den 7. august 2012 Dagsorden: 1) State- Business relations - VoC 2)Rational choice – økonomi og politik 3) Føderalismen.
EU’s økonomiske politikker – den 23. august
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Danmark i EU og EU’s fremtid
1 Holdundervisning i uge 7. Hold 4,5 og 6 (hum.bach) Rational Choice Institutionalisme (RCI) 1.Downs’ analyse 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Kapitel 3 Retssystemer.
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
1 Holdundervisning i uge 15. Rational Choice Institutionalisme (RCI) v/ Peter Nedergaard 1.Baggrunden for RCI 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
En lille morgensang
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Hvor meget bestemmer EU?
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 12. august 2015
Det økonomisk-politiske samarbejde i EU – den 7. august 2017
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 9. august 2017
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 15. august 2018
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Bo Isaksen – lektor i samfundsfag og idræt på Rosborg gymnasium
Peter Nedergaard: EU’s beskæftigelsespolitik den 22. august 2018
Det økonomisk-politiske samarbejde i EU – den 13. august 2018
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Præsentationens transcript:

1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011

2 Hvorfor undervise i EU? • Fordi det er det vigtigste rammevilkår for Danmark • Fordi over 50 procent af al dansk lovgivning stammer fra EU • Fordi hovedparten af inspirationen til de resterende politiske initiativer stammer fra EU’s medlemslande • Fordi EU er den eneste reelle vej til indflydelse i resten af verden • Konklusion: Fordi EU for Danmark stort set er ”the only show in town”

3 Hvordan skal man gå til EU? • Undgå ja-nej diskussioner – de giver et fagligt forkert billede af valgmulighederne • Undgå såvel pro- som anti-EU - man diskuterer heller i statskundskaben ikke pro- og anti- Danmark eller Københavns kommune • EU er fagligt set en politisk ramme eller arena • Kritik af EU-politiske initiativer og –institutioner forveksles tit med kritik af rammen • Betragt EU som en nøgternt fremadskridende føderaliseringsproces • Diskussioner af denne føderaliserings proces’ hastighed er fagligt interessante

4 Hvad er EU’s vigtigste institutionelle karakteristika? • Angående organiseringen – i retning af klassisk montesquieusk magtdeling : • Lovgivende magt: • Ministerrådet = Overhuset – Senatet • Europa-Parlamentet = Underhuset – Repræsentanternes Hus (75 procent) • • Udøvende magt: • Kommissionen – men med betydelig delegation til medlemslandene • • Dømmende magt: • EU-Domstolen

5 EU’s særheder i forhold til den montesquieuske magtdelingslære: • Overhuset har (stadig) mere magt end Underhuset • Den udøvende magt har monopol på fremsættelse af forslag • Underhuset kan kun afsætte den udøvende magt i ekstreme tilfælde (Santer-Kommissionen) • Den udøvende magt er udpeget af Overhuset (regeringerne) • Det er uafklaret, om EU-Domstolen vinde en konflikt med de nationale højesteretter?

6 EU’s rækkevidde? • EU har en stor formel magt på det low politics økonomisk-politiske område: • Handelspolitik • Erhvervspolitik • Indre marked • Konkurrencepolitik • ØMU • = supranational føderalistisk beslutningsmåde • • EU har mindre formel magt på det det high politics udenrigs- og sikkerhedspolitiske område • = intergovernmental koordination

7

8 EU er også blevet et læringslaboratorium: • Ved siden af den retlige integration finder der også en voksende ”læringsintegration” sted: • Beskæftigelsespolitikken • Forskningspolitikken • Uddannelsespolitikken • Socialpolitikken • Den økonomiske politik • Finanspolitikken • = Den åbne koordinationsmetode

9 EU som et samfundsvidenskabeligt testlaboratorium • Inden for genetikken har man bananfluerne, når man skal afdække lovmæssigheder. De er velegnede, fordi de formerer sig så hurtigt. • Inden for samfundsvidenskaben har vi EU, som man skal afdække lovmæssigheder. EU er velegnet, fordi fænomenet som politisk system ændrer sig så hurtigt. • Fx om: • Suverænitet • Lobbyisme • Skabelsen af nye politiske systemer • Delegation af politisk kompetence • Forholdet mellem medlemsstater og det overnationale niveau • Politiske partier i en føderaliseringsproces • Europæiseringen af centrale forvaltningsgrene osv. •

10 EU tilbyder efterhånden også et supermarked af teorier, teorielementer, begreber, som kan anvendes og testes: • Neofunktionalismen • Intergovernmentalismen • Liberal intergovernmentalisme • Rational choice institutionalisme • Socialkonstruktivisme • Multilevel governance • Politisk læringsteori • Osv.