Fuldkommen konkurrence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Indledning Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Centraliseret markedskartel
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
1 vare på 2 markeder, samme pris
Grundbegreb + Priselasticitet
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Prisdiskrimination af 2. grad
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 7 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 38 ”Indkomstelasticitet – Værdier ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Præsentationens transcript:

Fuldkommen konkurrence Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Fuldkommen konkurrence Lang sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Definition af problem Slide nr. 3 - 6 Opstilling af forudsætninger Slide nr. 9 - 11 Formulering Opstilling af model Slide nr. 12, 14 - 16 Inddata til model Løsning af model Løsning Slide nr. 12, 16 Test af løsning Tolkning Analyse af resultater (Slide nr. 16) Implementering Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Lad os lige først se ud på virkeligheden omkring os: 1. På det industrielle marked findes der en række produkter, som for køber at se er helt ens 2. Det kan være aktier i Novo eller Carlsberg. De handles jorden rundt, og hvis du er køber, hvilken sælger har så den bedste aktie….? 3. Hvis du handler med mineraler, landbrugsprodukter, olie, gas eller elektricitet, er produkterne for køber at se også fuldkommen ens Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

4. At produkterne betragtes som ens hjælpes, bl. a 4. At produkterne betragtes som ens hjælpes, bl.a. på vej af diverse internationale analyse- og kvalitetssikringsinstitutter 5. Og den service m.v., som den enkelte sælger tilbyder i tillæg til sit produkt, er i høj grad den samme (levering, kredit, rådgivning m.v.) 6. Både sælgere og købere er hver for sig alle små, både i forhold til de øvrige aktører og til markedet, og den enkelte aktør kan ikke påvirke markedsforholdene

Ét eksempel:

Og endnu ét eksempel:

Fuldkommen konkurrence Vi ønsker nu at opstille en erhvervsøkonomisk model, der - kan illustrere prisdannelsen, når man sælger den samme generiske vare under Fuldkommen konkurrence På lang sigt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” 17/8/12 Oversigt, Pris/mængde optimering Én vare Flere varer Transfer pricing Ét marked Flere markeder Monopol Duopol Optimering Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” Oligopol Monopolistisk konkurrence Fuldkommen konkurrence Optimering Sociale omk. Ligevægt 7 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Købere (monopson)

Forudsætninger, 1/3: 1. Køberne har ingen præferencer overfor de udbudte varer og er altså ligeglade med, hvem de handler med – alle varer betragtes i en bred forstand som værende ens! 2. Der er altså på dette marked tale om, hvad vi kalder ”generiske produkter” 3. Der er mange købere, der alle er små (i forhold til de andre) 4. Der er mange sælgere, der også alle er små (i forhold til de andre) Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 2/3: 5. Vi kan som sælgere ikke påvirke salgsprisen, men må tage denne for givet og kan kun arbejde med vores MC, når vi skal profitoptimere vores virksomhed 6. Alle andre salgspriser i markedet er altså konstante 7. Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi, smag, mode etc. er uændrede 8. Vi kalder også dette for ”alt andet lige” (”ceteris paribus” for latinere) 9. Den producerede/indkøbte mængde bliver også solgt i samme periode; altså ingen lagerændringer Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 3/3: 10. Optimeringsmodellen gælder for en given, defineret periode (uge, måned, år eller andet) 11. Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, producerede og solgte mængder gælder kun for den definerede periode 12. Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – og nemt at forlade det igen. Husk, at når vi taler om ”produkter” ovenfor, er der ikke blot tale om de fysiske produkter med ”tilhørende” tekniske specifikationer, men også de hermed ”tilhørende” serviceparametre så som kredit, rådgivning, leveringstid m.v.

Matematisk kan modellen formuleres som: Max. Profit = Max.(TR – TC) = Max.(TR - (TVC + FC)) => Max. Dækningsbidrag = Max.(TR - TVC) Løsningen: Ved differentiering får man i optimalsituationen, at dDB = d(TR - TVC) = 0 => MR - MC = 0 dQ dQ Økonomisk tolkning: Ovenfor: MR - MC = 0 => MR = MC Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter Q og P. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fuldkommen konkurrence Lang sigt Og nu kan vi så illustrere den teoretiske model for Fuldkommen konkurrence Lang sigt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu vise 1. Hvordan prisdannelsen på dette marked sker på et overordnet niveau 2. At den enkelte sælger ikke kan påvirke prisdannelsen. Sælger er altså pristager 3. Sælger kan derfor kun arbejde med sin MC-funktion – og altså ikke P – når profitten skal maksimeres 4. At den enkelte køber heller ikke kan påvirke prisdannelsen 5. Hvad der sker, når markedets efterspørgsel påvirkes af eksterne ”chok” 6. At på lang sigt vil markedet og prisen bevæge sig tilbage til/hen imod den oprindelige ligevægtspris og -mængde 7. Hvordan den enkelte sælgers udbudskurve på kort og lang sigt ser ud. 14 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter Q og P. Fremgangsmåden bliver derfor: 1. Etablér modellens enkelte elementer for det totale marked, PD, PS og find markedets ligevægt (# 1 - 4 på næste slide) 2. Fastlæg MC, AVC og ATC for den enkelte udbyder, optimér ved anvendelse af marginalmetoden og find PEn udbyder og QEn udbyder (# 4 - 6) 3. Eksternt chok indtræffer, nye værdier for P, QEn udbyder, QTotal (# 7 - 11) 4. Over-normal profit stiger => Flere udbydere => forøget udbud (# 12 - 13) 5. PNY falder tilbage til PFør (# 14) 6. Optimér for én udbyder ved anvendelse af marginalmetoden. PEn udbyder og QEn udbyder falder tilbage til før-værdi (# 14 -15) 7. QTotalt stiger og over-normal profit er elimineret (# 16). Vi går i gang! => 8. Udbudsfunktion på kort og lang sigt fastlægges (# 17 og 18) Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

7. Fuldkommen konkurrence – lang sigt 7/10/12 7. Fuldkommen konkurrence – lang sigt KR. Fra én ligevægt til den næste 1. Efterspørgsel, PD, før 2. MCEn udbyder Totale marked Én udbyder KR. 3. Samlede udbud, PS, før 17. Udbudsfunktion, kort sigt 2. MCEn udbyder 4. Ligevægt, PS, før = PD, før’ 18. Udbudsfunktion, lang sigt 3. PS, før 5. AVC, ATC og MC 5. MC 6. QEn udbyder 7. Nu ændres PD, før 13. PS, ny 8. PNy 8. Ny ligevægtspris, Pny, Salgspris hæves 14. 12. Større over-normal profit 9. Over-normal profit 8. MRNy 9. Over-normal profit 5. ATC 4. PFør 10. QEn udbyder forøges => 4. MRFør 11. QTotal forøges => 5. AVC 12. Større over-normal profit => 7. PD, ny 13. Nye udbydere => 15. Forøget udbud => PS, ny 1. PD, før 14. PNy falder tilbage mod PFør => 15. Pkt. 10 – 13, omvendt 16. P = ATCMinimum => Ny ligevægt, og over-normal profit er væk. Q Q 4. QTotalt, før 16. QNy ligevægt 6. QEn udbyder 11. QTotalt, ny 10. QEn udbyder, ny

”Tak for nu.” Så jeg vil sige Det var så slut på gennemgangen af den teoretiske model. Så jeg vil sige ”Tak for nu.” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS