+ Interaktion 1 Stefan Grage. + DAGENS MÅL  HTML5 recap  Layoutdiagrammer revisited  Layout & grids  Lyd & video på web  Canvas & animation – vil.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
En lille introduktion Angående links til
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Introduktion til CSS Godt i gang med CSS. 201 – V1 – Introduktion til CSS Hvad er stylesheet?
Introduktion til HTML Tabeller. Formatering af tekst, overskrifter, brødtekster og links bringer os ganske langt. Men ofte vil vi også have brug for at.
Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Introduktion til HTML Hypertekst referencer. Uden links – Hypertekst referencer – intet world wide web. World wide web er et Hypermedium….. Link definition.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Modul 2: Website Undervisere: Stefan og Helle Hvad handler modulet om?
Interaktion 4 Stefan Grage.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Cascading style sheets (CSS) Formål med css • Adskillelse af indhold og udtryk • Større typografisk frihed • Nemmere redigering Eksempel uden style sheetuden.
Dagsorden: Formål: Jeres websider skal layoutes i bokse/sektioner
Asma (Mona) Khan & Mathilde Lolle
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ Interaktion 2 Stefan Grage. + DAGENS MÅL  CSS recap  CSS3 Status & anvendelse  Baggrunde, kanter, skygger, opacity, gradients…  Transitions  Web.
POSITIONERING Stefan Grage
1. Del - Karin. Undervisere: Peter, Karin, Jens og Gitte Hvem er Peter & Karin? Broadcast:
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Join.me/webkursus. * Vi kan nu ramme de html-elementer vi vil… * Lad os få placeret vores “kasser”/strukturelle elementer * Dertil bruger vi en række.
Dag 9: Programpakker Jquery og JQuery Mobile
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Tema 3: Web-crawler Udvikle Web-crawler, som tager en URI som input og besøger samtlige sider på siten som URI’en peger på. Fx –
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Dag 2 varekatalog Broadcast: session-id (samme session-id hver gang) Formiddagens arbejde:
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Blogging Udvidet design og funktion
Dag 4 - dagsorden: Formål: I skal lære at lave menuer I Tekst/CSS-baserede menuer 1. Lodret menu med mouse-over-effekt 2. Vandret menu med mouse-over-effekt.
Formål med dag 2 1.Hvordan lægger man websider ud på internettet 2.Hvordan optimerer man billeder til web? 3.Hvordan sætter man billeder ind på websider?
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
XML1 4.7 XML and Its Data Model. XML2 Introduktion til XML, 178 XML = eXtensible Markup Language Markup language –sprog, hvor data "pakkes ind" i tags.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
Implementering af eget design til en D!ng-hjemmeside v/ Ewan Andreasen
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Øvelsestimer (opgave 5) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
XML 2. Formatering af XML data med CSS Når man arbejder med XML og CSS er fremgangsmåden den samme som i forbindelse med HTML og CSS.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Efter folkeskolen kan du i Danmark typisk vælge én af 2 ”retninger”
Efter folkeskolen kan du i Danmark typisk vælge én af 2 ”retninger”
Efter folkeskolen kan du i Danmark typisk vælge én af 2 ”retninger”
Præsentationens transcript:

+ Interaktion 1 Stefan Grage

+ DAGENS MÅL  HTML5 recap  Layoutdiagrammer revisited  Layout & grids  Lyd & video på web  Canvas & animation – vil jeg skåne jer for!  Web startup opgave(r)  Evt. “repetition”?

+ INTERAKTION & ÆSTETIK  Teknologi påvirker design  Digitalisering gør det nemt at publicere…  … Hvilket fører til en demokratisering af design  … eller en lavere fællesnævner for design…?  Design er en vigtig disciplin! Vi skal være på forkant med udviklingen som multimediedesignere!  Derfor: HTML5!

+ HTML5

+ HVA’ ER HTML5?  Stadig“bare” HTML  Men flere muligheder  Rich media support (Video, Audio, Canvas)  Udvidet API grænseflade  Forbedret semantisk markup. (screen readers, søgemaskiner)  Redefinerer uhensigtsmæssige elementer  At fjerne forældede elementer (fx og )  Baglæns kompatibelt (Skift til HTML5 doctype og du er igang!)

+ HTML5 status  Udviklingen af HTML5 Styres af W3C og WHATWG  WHATWG (Web Hypertext Application Technology Working Group)  W3C (World Wide Web Consortium)  December 2012: W3C candidate recommendation  Slut 2014: W3C recommendation  Anvendelse afhænger af browserproducenterne, og brugernes opdateringer af browsere…  Store dele er allerede implementeret

+ Status: html5readiness.com & caniuse.com

+ Kan vi bruge det?  JA! Så længe vi gør det fornuftigt…  … Helt ligesom med CSS3, JS, jQuery mm.  Største problem:  IE8!

+ Hvorfor bruge det?  Det semantiske web! (Web 3.0)  Semantik = læren om ords betydning  Problem: Informationsmængden overstiger evnen til at benytte den  Derfor skal vi kende informationernes betydning for at skabe forbindelse mellem dem  I HTML5 hjælper de strukturelle elementer med at definere indholdets betydning  Så det er et skridt i retning mod fremtidens internet…

+ Dokumentstruktur  Doctype:  Strukturelle elementer:   eller  Browsere tilladder alle elementer – selvom de ikke kender dem – bort set fra IE 8 og tidligere

+ Lad os se et eksempel…  HTML struktur eksempel:  ksempel1/ ksempel1/

+ IE 8 og tidligere…  Ingen styling-regler “hænger fast”  Workaround:   Eller initialisering af elementer via JS  document.createElement(‘header’)  Osv. for resten af elementerne

+ Layout & grids

+ Layoutdiagrammer revisited  Vi kender de strukturelle elementer – nu skal vi til at anvende dem til at lave layouts!  Det er vigtigt, når vi skal til at arbejde med grid systemer!

+ Lav et layoutdiagram!

+ Rækker og kolonner  Bruges til at placere ’er og strukturelle elementer i hinanden  Er sitet række- eller kolonne-centreret?  Dernæst: Definer først ENTET rækker eller kolonner  Definer derefter kolonner i hver enkelt række – eller rækker i kolonnerne

+

+ Layout & grids  Det kræver en del HTML & CSS at lave/kode layoutet  Genvej: Brug et Grid system  Eksempelvis: 960.gs960.gs

+ Anvend 960.gs  Opret en mappe til et nyt site, og opret en index.html fil (HTML5)  Download 960.gs  Udpak filerne, åbn mappen “code”, og åbn deri mappen “CSS”  Kopier filerne 960.css, reset.css og text.css over i dit nye site, og inkluder dem i head-delen af dit dokument  960.gs er nu klar til at layoute dit site…

+ Hvordan bruges 960.gs?  960.gs er en række CSS-klasser, der allerede er defineret. Vi arbejder med et 12-kolonnet grid med 60px kolonner, med 10 px margen til højre og venstre  Gør hele dit site klar ved at slutte alt indholdet i ’en ind i en  Dernæst kan du tilføje klasserne: class=“grid_1”, class=“grid_2”, class=“grid_4”, class=“grid_5”, class=“grid_6” … class=“grid_12” til alle din strukturelle elementer, for at give dem bredder

+ Forskydning af element  Du kan forskyde et element ved at bruge klasserne: class=“push_1”, class=“push_2”, class=“push_2” … class=“push_11”  Hver række bør sluttes med en “clear” div:   Se desuden mit eksempel: ksempel2/ ksempel2/

+ Video & lyd

+ Lyd og video  Vi anvender det HTML5 tagget til at lave en baggrundsvideo  Først og fremmest: Inkluder en video:  Se kode for eksempel 3: ksempel3/ ksempel3/  OBS! Jeg har udeladt min video af pladshensyn på serveren!

+ OBS!  Ikke alle browsere understøtter de samme video formater.  Derfor er det nødvendigt at tilbyde videoerne I forskellige formater  Oversigt over browserunderstøttelse

+ Konvertering  Miro Video Converter kan bruges til at oprette de forskellige filtyper! WebM video Ogg video MP4 video

+ Attributter:Værdi: audio ‘muted’ autoplay‘autoplay’ controls‘controls’ loop‘loop’ preload‘auto’, ‘metadata’, ‘none’ srcvideoens URL posterbilled URL (placeholder) width, heighthøjde og bredde i pixel

+ Full screen baggrund  Via CSS  Kode: Se eksempel 3, version 3  ksempel3/version3.html

+ Video kontrol  Gøres med JS  Se eksempel 3, version 4

+ Alternativer  Der er mange video playere derude. Skulle du have lyst til at prøve noget andet end den præsenterede fremgangsmåde, kan du f.eks. Prøve Tubular, der kan afspille Youtube videoer.Tubular

+ Lyd  benyttes til at embedde lyd på siden.  Fungerer efter samme princip som..  Eksempel: Din browser understøtter ikke html5 audio.

+ Opgave(r)

+  Lav et website (valgfrit emne/kunde). Der er følgende krav:  Du skal lave et layoutdiagram, som også bliver vist på dit website (fint med en thumbnail, der linker til en stor jpg-fil)  Det skal anvende et gridsystem (960.gs)  Der skal være en video-baggrund på det  God arbejdslyst!

+ Repetition?  Hvad siger i?  Repetition af HTML & CSS kl ?