Centraliseret markedskartel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Produktionsfunktion Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Retur til Indhold Optimeringsmodeller
Indledning Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
1 vare på 2 markeder, samme pris
Grundbegreb + Priselasticitet
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Prisdiskrimination af 2. grad
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 7 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Præsentationens transcript:

Centraliseret markedskartel Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Efter færdiggørelsen af filmen er der tilføjet et regneeksempel på slide # 16. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 1

Fremgangsmåde Definition af problem Slide nr. 4 - 5 Opstilling af forudsætninger Slide nr. 8 Formulering Opstilling af model Slide nr. 9, 11 - 15 Inddata til model Slide nr. 16 Løsning af model Slide nr. 9, 16 Løsning Test af løsning Tolkning Analyse af resultater Slide nr. 16 Implementering Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Advarsel Hvad vi gør for at maksimere organisationens mål, må ALDRIG være Etisk, moralsk eller juridisk angribeligt Vi må ikke i vores jagt efter personlig og organisatorisk målopfyldelse komme i konflikt med ovenstående retningslinier Når vi nu skal se på teorien bag karteldannelse, er det at betragte som en teoretisk indgang til øget forståelse af Managerial Economics Der er glidende overgange mellem korrekt og ikke-korrekt anvendelse af denne teori Skal vi være ærlige, er der ikke nogen tvivl om, at denne teori i praksis anvendes – på begge sider ”af gærdet”. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Lad os herefter først se ud på virkeligheden omkring os: 1. I en række tilfælde er der kun ganske få udbydere på et marked 2. Alle sælger produkter, der af køberne omfattes som temmelig ens 3. I den klassiske version kan disse sælgeres produkter derfor nemt substituere hinanden 4. Konkurrencesituationen er derfor ofte intens 5. I en sådan situation er det fristende for den enkelte sælger at holde sig rigtigt godt orienteret om konkurrenternes priser og salgsbetingelser i øvrigt 6. Og det er let at få gensidig kontakt, når man alligevel mødes i Rotary, idrætsforeninger, forældremøder etc.? 7. Og dette sker selvfølgelig også nationalt – og internationalt. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Nogle eksempler: Sydvestsjællandske lokalbanker; ikke dømt men tiltalt af Konkurrencestyrelsen Elektrikere på Fyn Kreditforeninger? Ikke færdigbehandlet, men politianmeldelse er indgivet af sønderjyske landbrugsorganisationer Rørkartel; Løgstør rør Kørelærere i Ålborg Egen opfattelse: Serviceerhverv og håndværkere i mange danske – og udenlandske – købstæder Et vel-defineret geografisk afgrænset marked Og så er der dem, som vi af rigtigt gode grunde aldrig har hørt om!! Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Og hvad så? Når man har besluttet sig for at undersøge mulighederne for et samarbejde nærmere, er der flere muligheder: -Samarbejdet kan være uformelt eller aftalereguleret -Det kan være underforstået eller udtalt -Man kan danne et Markedsdelingskartel (se separat film) -Eller man kan arbejde sammen som én virksomhed på både salgs- og produktionssiden, et Centraliseret kartel – og det vælger vi her! I sidstnævnte situation – det centraliserede kartel – vil situationen og optimeringsmodellen svare til, at den ene virksomhed opkøber den anden – og bibeholder begge produktionsanlæg i drift. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Centraliseret markedskartel Vi kan nu opstille en erhvervsøkonomisk model, der kan illustrere profitoptimeringen ved dannelse af et Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Oversigt, 21/11/12 Pris/mængde optimering Én vare Flere varer Transfer pricing Ét marked Flere markeder Monopol Duopol Markeds-kartel Forskellige priser Samme pris Samme pris Centraliseret kartel 2 Oligopol Og så skal vi lige se, hvor vi er i ”det erhvervs-økonomiske træ” 2 anlæg Monopolistisk konkurrence anlæg Fuldkommen konkurrence 1 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Men først: Forudsætninger 1. Vi er på et duopolistisk marked 2. De 2 udbydere sælger produkter, der er nært substituerende 3. De 2 udbydere har mulighed for at tage kontakt med hinanden 4. De 2 udbydere erkender, at det vil være mere profitabelt at optræde i markedet som én enhed, både i salg og produktion 5. Ud over etablering af samarbejds- og koordineringsaftaler for salg og produktion, skal fordeling af det økonomiske udbytte aftales. Det kræver gensidig åbenhed og tillid 6. Der kan selvfølgelig også være (få) flere markedsdeltagere, men det vil gøre centralisering og efterfølgende respekt heraf meget mere problematisk Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Matematisk kan modellen kan formuleres som: Max. Profit = Max.(TR – TC) = Max.(TRA – TCA) + Max.(TRB – TCB) => Max.((TRA + TRB) - (TVCA + TVCB) - (FCA + FCB)) => Max. DB = Max.((TRA + TRB) - (TVCA + TVCB)) => Max.(TRA+B - TVCA - TVCB) => Løsningen: Ved partiel differentiering får man i optimalsituationen, at dDB = d(TRA+B – TVCA - TVCB) = 0 => MRA+B – MCA = 0 dQA dQA dDB = d(TRB - TVCA - TVCB) = 0 => MRA+B - MCB = 0 dQB dQB Økonomisk tolkning: Ovenfor: MRA+B - MCA = 0 => MRA+B = MCA Ligeledes: MRA+B - MCB = 0 => MRA+B = MCB Dette kan også formuleres som: I optimalsituationen lægges MCA- og MCB-funktionerne vandret sammen og sammenholdes med MRA+B. Herved findes QO, A+B og PO, A+B Find derefter QO, Salg, QO, Salg, QA, prod. og QB, prod. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Centraliseret markedskartel Og nu kan vi så illustrere den teoretiske model for Centraliseret markedskartel Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu vise Hvordan aktørerne på markedet samlet set opnår en højere profit ved at optræde samlet ved såvel salg som produktion At salgspriserne på de 2 del-markeder derved bliver ens At begge aktører kan tjene ekstra profit ved at sælge egne produkter uden om den indgåede kartelaftale At markedskartellet på længere sigt derfor er ustabilt. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Dette kan også formuleres som: I optimalsituationen lægges MCA- og MCB-funktionerne vandret sammen og sammenholdes med MRA+B. Herved findes QO, A+B og PO, A+B Find derefter QO, Salg, QO, Salg, QA, prod. og QB, prod. Fremgangsmåden bliver derfor: 1. Etablér markedssituationen for det totale marked (# 1 - 4 næste slide) 2. Etablér MC for de 2 udbydere og samlet (# 5 - 7) 3. Optimér ved anvendelse af marginalmetoden og find QO, A+B og PO, A+B for det samlede marked A + B (# 8 - 9) 4. Find QA, salg og QB, salg (# 10 – 11) 5. Find QA, produceret og QB, produceret (# 12 – 13) 6. Resultaterne findes for hver af de 2 udbydere (# 14 - 17). Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Vi går i gang! =>

8. MCA+B = MRA+B => QO, A+B 3. PA+B 9. PA+B 9. PO, A+B KR. De enkelte udbydere 4. Centraliseret kartel 1. PA 2. PB + MRB Det samlede Marked A+B 3. PA+B 4. MRA+B MC for Udbyder A og B 5. MCA 6. MCB 7. MCA+B Optimering, marginalt 5. MCA 8. MCA+B = MRA+B => QO, A+B 3. PA+B 9. PA+B 9. PO, A+B 6. MCB 10. QA, salg 11. QB, salg Fordél QO, A+B på Udbyder A og B 7. MCA+B 12. 12. ”Gå vandret tilbage” og find QA, produceret 13. Find QB, produceret 1. PA Og resultatet 4. MRA 14. Omsætning, Udbyder B - 15. TVCB, produceret + 2. PB 16. Oms., Udbyder A - 11. QB, salg 12. QA, prod. 8. Q, A+B 2. MRB 10. QA, salg Q 17. TVCA, produceret 4. MRA+B 13. QB, prod. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

”tak for nu.” Det var så slut på gennemgangen af den teoretiske model Så jeg vil sige ”tak for nu.” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

4. Centraliseret kartel De enkelte udbydere 1. PA 2. PB + MRB KR. De enkelte udbydere 4. Centraliseret kartel 1. PA 2. PB + MRB 152 Et opgaveeksempel: PA = -0,082Q + 152; MCA = 0,177Q + 17 PB = -0,102Q + 102; MCB = 0,034Q + 38 Det samlede Marked A+B 3. PA+B 4. MRA+B 36,4 MC for Udbyder A og B 130 5. MCA 6. MCB 7. MCA+B Optimering, marginalt 102 5. MCA 8. MCA+B = MRA+B => QO, A+B 9. PA+B = 93,6 3. PA+B = -0,0455Q + 130 9. PO, A+B 10. QA, salg 11. QB, salg 6. MCB Fordél QO, A+B på Udbyder A og B 2. MRB = -0,204Q + 102 7. MCA+B = 0,029Q + 34 12. ”Gå vandret tilbage” og find QA, produceret 12. = 57,2 13. Find QB, produceret Og resultatet = 41.999,30 = 4. MRA = -0,164Q +152 1. PA 38 14. Omsætning, Udbyder B = 7.956 - 15. TVCB, produceret = 24.310,60 + 17 16. Oms., Udbyder A = 66.924 - 2. PB 17. TVCA, produceret = 8.570,10. 1.428,57 927,83 Q 11. QB, salg = 85 500 10. QA, salg = 715 1.000 1.863,65 12. QA, prod = 231. 13. QB, prod. = 569 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 8. Q, A+B = 800 4. MRA+B = -0,091Q + 130.